Einride grundades 2016 av Robert Falck, Linnéa Kornehed och Filip Lilja. Deras lastbil är helt självkörande och har inte ens ett förarsäte. I stället övervakas fordonet av en operatör, som fjärrstyr fordonet på distans om något oväntat skulle ske.
Bland fördelarna nämns bland annat en minskad personalkostad och lägre utsläpp, eftersom fordonet drivs på el. Men Einride är knappast ensamma om att satsa på konceptet – i Sverige konkurrerar de med Volvo och Scania, som också utvecklar självkörande transportfordon.
Einride samarbetar sedan tidigare med logistikjätten Schenker, den tyska matkedjan Lidl och däcktillverkaren Michelin.
Läs mer: Svenskarna tar sin självkörande lastbil till Frankrike
De första fordonen i samarbetet med Schenker började rulla under 2018. Därmed blev Einride, enligt egen utsago, världens första självkörande och eldrivna lastbil för tunga transporter på allmän väg.
Och nu utökar de sitt körfält. Under 2020 ska Einrides lastbilar även testköras på Coca-Colas anläggning i Jordbro utanför Stockholm.
Där ska lastbilarna köra mellan Axfood och Coca-Colas lager. Det rör sig om sträckor både på allmän väg och på ett inhägnat område, som totalt uppgår till mellan 2,5 och 3 kilometer.
”Vårt partnerskap med Einride är början på en omställning till ett mer hållbart och effektivt transportsystem som gör att vi kan minska våra utsläpp”, säger Sofie Eliasson Morsink, vd på Coca-Cola European Partners Sweden, i ett pressmeddelande.
Partnerskapet kommer att löpa på under de närmaste åren, och sker inledningvis i pilotform.
Einride backas bland andra av Niklas Adalberths välgörande stiftelse Norrsken och telekomjätten Ericssons investeringsgren, Ericsson Ventures. Nyligen tog de in över en kvarts miljard kronor i en kapitalrunda ledd av riskkapitalbolaget EQT Ventures och Bolt-delägaren Nordic Ninja.
Därmed värderas det svenska lastbilsbolaget till 800 miljoner kronor.
Läs mer: Svenska lastbilsutmanaren tar in en kvarts miljard – EQT och Ericsson investerar