Hoppa till innehållet

Svensk startup ska vattna gräsmattor med AI

Johan Wendt vill hjälpa svenska bönder att spara tusentals liter vatten. Hans bolag Irriot har tagit fram ett automatiserat bevattningssystem. Nu ska AI-bolaget växa med nytt kapital på banken. 

Det svenska startupbolaget Irriot har nyligen lanserat ett bevattningssystem som styrs med artificiell intelligens, AI. Det är första i världen av sitt slag, enligt grundaren Johan Wendt. 

Nu tar man in 2,5 miljoner i en första kapitalrunda. Mer än hälften av pengarna kommer från affärsängeln Mikael Ahlström, tidigare grundare av riskkapitalbolaget Procuritas.

”När jag föddes i Sverige på 1970-talet pratades det aldrig om vattenbrist. Förra året var katastrofalt, med bönder som förlorade sin skörd till torkan. Redan nu har man behövt sätta in begränsningar på Gotland och Öland eftersom vattnet håller på att ta slut”, säger Johan Wendt.

Läs mer: Amazon bygger vindkraftverk i Sverige 

AI-bevattnaren har förutom en fuktmätare i jorden också tillgång till väderleksdata som hjälper till att planera bevattningen. Systemet kan fjärrstyras via en dator eller mobil upp till 20 kilometer därifrån. Dessutom slipper man den mänskliga faktorn. 

”Det fina är att den aldrig glömmer att stänga av vattnet, det gör bonden ganska ofta.” 

Under ett pilotprojekt förra sommaren kunde en prototyp från Irriot spara upp till 30 procent av vattenförbrukningen, vilket för en vanlig bonde i praktiken blir tusentals liter sparat vatten. 

”Två tredjedelar av allt vatten som förbrukas i världen är via jordbruket. Det är här vi kan göra de stora besparingarna.”

Läs mer: Bytte till vegetariskt julbord – nu hotar kunderna hoppa av 

Det nya kapitalet ska finansiera leveransen till de första sex kunderna, som kommer att använda AI-bevattnaren under sommaren. Utöver jordbruk riktar man sig också till begravningsplatser, golfbanor och sportarenor. 

”I år fokuserar vi på våra sex kunder och sluter avtal med återförsäljare. Nästa säsong vill vi sälja runt om i Norden. Vi ska försöka få en snabb spridning på detta.” 

Intresset är desto större. Utöver Sverige har också förfrågningar trillat in från Portugal och Zambia, uppger Johan Wendt.

Bakom bolaget står Alex Palin, Mikhail Soloviev och Johan Wendt. Johan Wendt är utbildad civilingenjör i väg- och vattenbyggnad men är kanske mer känd som grundaren av Mattecentrum – Europas största ideella läxhjälp. Han har också skrivit flera barnböcker om programmering.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera