Hoppa till innehållet

Svensk startup ska vattna gräsmattor med AI

Johan Wendt vill hjälpa svenska bönder att spara tusentals liter vatten. Hans bolag Irriot har tagit fram ett automatiserat bevattningssystem. Nu ska AI-bolaget växa med nytt kapital på banken. 

Det svenska startupbolaget Irriot har nyligen lanserat ett bevattningssystem som styrs med artificiell intelligens, AI. Det är första i världen av sitt slag, enligt grundaren Johan Wendt. 

Nu tar man in 2,5 miljoner i en första kapitalrunda. Mer än hälften av pengarna kommer från affärsängeln Mikael Ahlström, tidigare grundare av riskkapitalbolaget Procuritas.

”När jag föddes i Sverige på 1970-talet pratades det aldrig om vattenbrist. Förra året var katastrofalt, med bönder som förlorade sin skörd till torkan. Redan nu har man behövt sätta in begränsningar på Gotland och Öland eftersom vattnet håller på att ta slut”, säger Johan Wendt.

Läs mer: Amazon bygger vindkraftverk i Sverige 

AI-bevattnaren har förutom en fuktmätare i jorden också tillgång till väderleksdata som hjälper till att planera bevattningen. Systemet kan fjärrstyras via en dator eller mobil upp till 20 kilometer därifrån. Dessutom slipper man den mänskliga faktorn. 

”Det fina är att den aldrig glömmer att stänga av vattnet, det gör bonden ganska ofta.” 

Under ett pilotprojekt förra sommaren kunde en prototyp från Irriot spara upp till 30 procent av vattenförbrukningen, vilket för en vanlig bonde i praktiken blir tusentals liter sparat vatten. 

”Två tredjedelar av allt vatten som förbrukas i världen är via jordbruket. Det är här vi kan göra de stora besparingarna.”

Läs mer: Bytte till vegetariskt julbord – nu hotar kunderna hoppa av 

Det nya kapitalet ska finansiera leveransen till de första sex kunderna, som kommer att använda AI-bevattnaren under sommaren. Utöver jordbruk riktar man sig också till begravningsplatser, golfbanor och sportarenor. 

”I år fokuserar vi på våra sex kunder och sluter avtal med återförsäljare. Nästa säsong vill vi sälja runt om i Norden. Vi ska försöka få en snabb spridning på detta.” 

Intresset är desto större. Utöver Sverige har också förfrågningar trillat in från Portugal och Zambia, uppger Johan Wendt.

Bakom bolaget står Alex Palin, Mikhail Soloviev och Johan Wendt. Johan Wendt är utbildad civilingenjör i väg- och vattenbyggnad men är kanske mer känd som grundaren av Mattecentrum – Europas största ideella läxhjälp. Han har också skrivit flera barnböcker om programmering.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera