Produktionsbolaget Scandinavian Content Group har funnits i knappt två år, men bakom står veteraner som Hans Engholm, tidigare vd på ITV, och Börje Hansson, skaparen av kommissarie Beck-vågen med Peter Haber. Som styrelseordförande sitter, Gunnar Bergvall medgrundare till TV4.
Ambitionen var att skapa något nytt inom film- och tv-branschen och strax klickade det till. Skulle det vara möjligt att kombinera traditionerna på något sätt?
”Vår första tanke var 'har verkligen ingen gjort det här tidigare', men mig veterligen har ingen det”, berättar delägaren och manuschef Paolo Vacirca, erfaren manusförfattare som bland annat skrev manus till Lasse Hallströms filmatisering av deckaren ”Hypnotisören”.
Film- och dramabranschen har nämligen trots all digitalisering en infrastruktur som bygger på gamla traditioner, där klipparna får filmen fysiskt levererad, ibland flera veckor efter inspelning. Förr i tiden var den på råfilm, nu kommer den på hårddiskar, men leveransformen är intakt.
Tv-branschen däremot, bortsett från dramaproduktion, har sedan länge ett flöde som bygger på sändningar av materialet.
Scandinavian Content Groups revolutionerande idé är att applicera tv-arbetssättet på dramaindustrin. Det första steget var att bygga en utomhussändningsbuss (outside broadcasting-buss, red.anm), men inredd med filmutrusning i stället för tv-utrustning.
”Vi fick bygga allting från scratch. Det tog ett halvår”, berättar Paolo Vacirca.
Bussen blir själva navet i filminspelningen, en fullfjärdrad inspelningshub. Klippen laddas dels ned i fullformat på hårddiskar i bussen, samtidigt som lättare versioner av filerna skickas digitalt till bolagets servrar i Stockholm. Därifrån kan klippare sätta igång att klippa materialet i realtid, oavsett var i världen de befinner sig. När scenen är klippt i det mindre högupplösta materialen kan klippningskoden läggas över på fullformatet på det högupplösta materialet på hårddiskarna.
”Traditionellt sett spelar man in och tar med hårddiskarna en månad senare. Vill det sig illa kan klipparen inse att det är 'bildtorsk', alltså att det inte finns tillräckligt material. Och då är det försent att åka ut och spela in på nytt. På så sätt är vårt arbetssätt väldigt annorlunda”, förklarar Paolo Vacirca.
Netflix-projektet om Clark Olofsson, en av Sveriges mest välkända kriminella, är det första projektet som tagit bussen i anspråk. Filmen spelas in Litauen, samtidigt som materialet klipps i Stockholm. En stor tidsmässig vinst med andra ord, men även kvalitetsmässig.
Den första kontakten med streamingjätten Netflix skedde i Amsterdam.
”Jag och vår vd Hans Engholm åkte ned med ett antal projekt. Det som är befriande med Netflix är att de är väldigt snabba. De tackade omgående nej till flera projekt men ville läsa mer om Clark-projektet. Sedan tog det en vecka innan de tackade ja. Det har vi aldrig varit med om tidigare”, fortsätter han.
Netflix har rigorösa krav på produktionerna, och Scandinavian Content group höll måttet.
”Vi visade dem inte bara att vi uppfyllde kravspecifikationerna, vi visade upp hela vårt revolutionerande arbetsflöde från inspelning till postproduktion. De verkade imponerade”, avslöjar Paolo Vacirca.
Film- och tv-landskapet har ritats om enormt sedan streamingtjänsterna blivit legio i hushållen.
”Att göra dramaproduktion i Sverige för 15 år sedan var ett lapptäcke av finansieringsplaner, budgetar och investerare. Sedan fanns det förhoppningsvis en beställare i slutänden. Nu får man fullfinansiering från streamingkanalerna som anger vad de är beredda att betala. Sedan är det upp till oss att göra produktionen inom de ramarna. Det gör också att vi som bolag försöker hålla marginalen eller öka den utan att tumma på kvalitén. Med vårt arbetssätt kan vi lägga mer energi på det kreativa och spara tid på det tekniska”, förklarar Paolo Vacirca.
Netflix var tidiga på att uppmuntra lokalt innehåll. De upptäckte att många lokala serier hade 'good travailability' det vill säga att att vissa serier spred sig även utomlands. Exempel är tyska serien Dark och franska Call My Agent.
Paolo Vacirca tror att man snart kommer tala om ”det svenska serieundret”.
”Vi märker att det görs mycket serier i Sverige nu och även de internationella aktörerna vill ha lokalt innehåll, då ett svenskt bolag kan porträttera Sverige som ingen annan kan”, säger han.
I dag har Scandinavian Content Group projekt på gång med nästan alla svenska distributörer. Senast i måndags presenterades bolagets nya satsning, en dramaserie om Estoniakatastrofen för Nent. Framöver väntar även en filial i USA, med konkreta planer på att ha Sverige som inspelningsplats för amerikanska serier.
”Vi omsätter mellan 100 till 200 miljoner kronor i år, och kommer förmodligen vara det dubbla nästa år och det tredubbla året efter det”, avslutar Paolo Vacirca.