Hoppa till innehållet

Svensk tv-uppfinning övertygade Netflix – producerar serie med Bill Skarsgård

Scandinavian Content Groups revolutionerande grepp på dramaproduktion imponerade på Netflix. Nu pågår inspelningen av det första projektet för streamingjätten, med Bill Skarsgård i rollen som Clark Olofsson och Jonas Åkerlund som regissör. 

Scandinavian Content Groups nydanande sändningsbuss gör att scenerna kan klippas samma dag som inspelning sker. Nu producerar bolaget en tv-serie med Bill Skarsgård. Till vänster teknikansvarig Gunnar Hoaas och delägaren Paolo Vacirca.
Scandinavian Content Groups nydanande sändningsbuss gör att scenerna kan klippas samma dag som inspelning sker. Nu producerar bolaget en tv-serie med Bill Skarsgård. Till vänster teknikansvarig Gunnar Hoaas och delägaren Paolo Vacirca.

 

Produktionsbolaget Scandinavian Content Group har funnits i knappt två år, men bakom står veteraner som Hans Engholm, tidigare vd på ITV, och Börje Hansson, skaparen av kommissarie Beck-vågen med Peter Haber. Som styrelseordförande sitter, Gunnar Bergvall medgrundare till TV4.

Ambitionen var att skapa något nytt inom film- och tv-branschen och strax klickade det till. Skulle det vara möjligt att kombinera traditionerna på något sätt?

”Vår första tanke var 'har verkligen ingen gjort det här tidigare', men mig veterligen har ingen det”, berättar delägaren och manuschef Paolo Vacirca, erfaren manusförfattare som bland annat skrev manus till Lasse Hallströms filmatisering av deckaren ”Hypnotisören”. 

Film- och dramabranschen har nämligen trots all digitalisering en infrastruktur som bygger på gamla traditioner, där klipparna får filmen fysiskt levererad, ibland flera veckor efter inspelning. Förr i tiden var den på råfilm, nu kommer den på hårddiskar, men leveransformen är intakt.

Tv-branschen däremot, bortsett från dramaproduktion, har sedan länge ett flöde som bygger på sändningar av materialet.

Scandinavian Content Groups revolutionerande idé är att applicera tv-arbetssättet på dramaindustrin. Det första steget var att bygga en utomhussändningsbuss (outside broadcasting-buss, red.anm), men inredd med filmutrusning i stället för tv-utrustning. 

”Vi fick bygga allting från scratch. Det tog ett halvår”, berättar Paolo Vacirca. 

Bussen blir själva navet i filminspelningen, en fullfjärdrad inspelningshub. Klippen laddas dels ned i fullformat på hårddiskar i bussen, samtidigt som lättare versioner av filerna skickas digitalt till bolagets servrar i Stockholm. Därifrån kan klippare sätta igång att klippa materialet i realtid, oavsett var i världen de befinner sig. När scenen är klippt i det mindre högupplösta materialen kan klippningskoden läggas över på fullformatet på det högupplösta materialet på hårddiskarna.

De tunga råfilerna tankas ned på hårddiskar i bussen medan lättare versioner skickas över digitalt till servern i Stockholm.
De tunga råfilerna tankas ned på hårddiskar i bussen medan lättare versioner skickas över digitalt till servern i Stockholm.

”Traditionellt sett spelar man in och tar med hårddiskarna en månad senare. Vill det sig illa kan klipparen inse att det är 'bildtorsk', alltså att det inte finns tillräckligt material. Och då är det försent att åka ut och spela in på nytt. På så sätt är vårt arbetssätt väldigt annorlunda”, förklarar Paolo Vacirca. 

Netflix-projektet om Clark Olofsson, en av Sveriges mest välkända kriminella, är det första projektet som tagit bussen i anspråk. Filmen spelas in Litauen, samtidigt som materialet klipps i Stockholm. En stor tidsmässig vinst med andra ord, men även kvalitetsmässig.  

Den första kontakten med streamingjätten Netflix skedde i Amsterdam.

”Jag och vår vd Hans Engholm åkte ned med ett antal projekt. Det som är befriande med Netflix är att de är väldigt snabba. De tackade omgående nej till flera projekt men ville läsa mer om Clark-projektet. Sedan tog det en vecka innan de tackade ja. Det har vi aldrig varit med om tidigare”, fortsätter han. 

Netflix har rigorösa krav på produktionerna, och Scandinavian Content group höll måttet. 

”Vi visade dem inte bara att vi uppfyllde kravspecifikationerna, vi visade upp hela vårt revolutionerande arbetsflöde från inspelning till postproduktion. De verkade imponerade”, avslöjar Paolo Vacirca. 

Film- och tv-landskapet har ritats om enormt sedan streamingtjänsterna blivit legio i hushållen. 

”Att göra dramaproduktion i Sverige för 15 år sedan var ett lapptäcke av finansieringsplaner, budgetar och investerare. Sedan fanns det förhoppningsvis en beställare i slutänden. Nu får man fullfinansiering från streamingkanalerna som anger vad de är beredda att betala. Sedan är det upp till oss att göra produktionen inom de ramarna. Det gör också att vi som bolag försöker hålla marginalen eller öka den utan att tumma på kvalitén. Med vårt arbetssätt kan vi lägga mer energi på det kreativa och spara tid på det tekniska”, förklarar Paolo Vacirca.

Netflix var tidiga på att uppmuntra lokalt innehåll. De upptäckte att många lokala serier hade 'good travailability' det vill säga att att vissa serier spred sig även utomlands. Exempel är tyska serien Dark och franska Call My Agent.

Paolo Vacirca tror att man snart kommer tala om ”det svenska serieundret”.

”Vi märker att det görs mycket serier i Sverige nu och även de internationella aktörerna vill ha lokalt innehåll, då ett svenskt bolag kan porträttera Sverige som ingen annan kan”, säger han. 

I dag har Scandinavian Content Group projekt på gång med nästan alla svenska distributörer. Senast i måndags presenterades bolagets nya satsning, en dramaserie om Estoniakatastrofen för Nent. Framöver väntar även en filial i USA, med konkreta planer på att ha Sverige som inspelningsplats för amerikanska serier. 

”Vi omsätter mellan 100 till 200 miljoner kronor i år, och kommer förmodligen vara det dubbla nästa år och det tredubbla året efter det”, avslutar Paolo Vacirca. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera