Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder

Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall. Foto: Press
Dogbuddys Anna Ekman, expansionschef, Sverigechef Samira Mchater samt grundare och vd Richard Setterwall. Foto: Press
Den digitala hundpassningstjänsten Dogbuddy fyller på kassan för att kunna expandera till fler länder. ”Det är lätt för oss att gå in i nya länder”, säger vd:n Richard Setterwall till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Dogbuddy (NTL) matchar digitalt tillgängliga hundvakter med hundägare som behöver hjälp med passningen. Nu har hundpassningstjänsten stängt en finansieringsrunda på 50 miljoner kronor.

I rundan deltar befintliga investerare som bland annat King-grundarnas fond Sweet Capital och Latour-profilen Fredrik Palmstierna, liksom en del nya. Sedan start har Dogbuddy tagit in totalt omkring 100 miljoner kronor.

Det går fantastiskt i Sverige

Dogbuddy har idag totalt 35 anställda och kontor i London, Stockholm och Barcelona och verksamhet i sju länder. De nya pengarna ska användas till att stärka det tekniska teamet och användas till marknadsföring. Dessutom planerar Dogbuddy att expandera till fler marknader.

Läs även: Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Men exakt vilka länder det rör sig om är vd:n och grundaren Richard Setterwall förtegen kring.

”Det är lätt för oss att gå in i nya länder. Vi har ett land nu som står på tur och vi kommer att gå in i det första kvartalet nästa år”, säger han till Di Digital.

Dogbuddy drog igång verksamheten i Sverige förra året.

Dogbuddys moderbolag finns i Storbritannien. I det svenska dotterbolaget omsatte man i fjol 177 000 kronor med ett minusresultat på drygt 600 000 kronor.

Enligt Richard Setterwall är tillväxten i hemlandet Sverige stark.

”Det går fantastiskt i Sverige. Det blev en stark word of mouth effekt direkt, Stockholm är litet. Vi har vuxit med över 300 procent sedan förra sommaren fram till idag och Sverige står för 10 procent av vår omsättning.”

Dogbuddys traditionella konkurrenter är familj eller vänner till hundägaren, samt hundpassare som erbjuder sina tjänster genom exempelvis lappar i den lokala matbutiken.

Men som Richard Setterwall ser det erbjuder hans företag ett enklare och mer tillgängligt sätt att få hunden passad.

”Det är lättare att hitta en hundpassare som passar din hund hos oss och vi gör en bakgrundskontroll för att kvalitetssäkra. Dessutom är hunden försäkrad via vår tjänst, vilket inte alltid är fallet annars.”

Enligt honom har Dogbuddy nu 30 000 aktiva och godkända hundpassare på plattformen.

”Vissa försörjer sig på det men de flesta gör det för att de tycker det är kul. En person i London har satt upp ett företag runt det, men han gör det fortfarande hemifrån.”

Läs även: Dogbuddy tar in 20 miljoner för att fixa hundpassning i Norden


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post