Hoppa till innehållet

Spotify stödjer Epic Games krig mot Apple

Spotify ger sitt stöd till Epic Games flerfrontskrig mot Apples monopol på betalningar i App Store. Båda bolag har den kinesiska techjätten Tencent som storägare – ett bolag som idag är mäktigast på världens spelmarknad.

Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.
Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.

Epic Games attack på Apple har redan utvecklats till ett välkoordinerat flerfrontskrig som kan skaka om marknaden ordentligt bland världens börsnoterade spel- och techbolag. Det amerikanska spelbolaget – som står bakom succéspelet Fortnite – uppges värderas till cirka 150 miljarder kronor och ägs till 40 procent av den kinesiska techjätten Tencent.

Under torsdagen införde Epic Games nya betalningssätt i sitt succéspel Fortnite. Användarna kunde då välja att köpa till utrustning i spelet som vanligt – via Apples App Store eller Google Play – eller direkt via Epic Games, och då till 20 procents rabatt.

Upplägget bröt mot villkoren – och Fortnite blev raskt utkastat från båda butiker. (Men det är bara inom Apples ekosystem som spelet försvinner helt.)

Fortnite har laddats ned över 133 miljoner gånger endast på Apples telefoner och surfplattor sedan mars 2018. Detta har genererat drygt 10 miljarder kronor i intäkter, enligt analysbolaget Sensor Tower, skriver New York Times. Apple tar 30 procent av detta. 

Men detta var bara första steget i Epic Games attack.

Inom några timmar, på torsdagskvällen svensk tid, hade Epic Games redan hunnit lämna in en 62 sidor lång stämning i en federal domstol i Kalifornien i vilken man krävde att Apples monopol på betalningar och distribution bryts.

Ovanpå detta gick Epic Games ut i sociala medier med en välproducerad pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” – med vilken Apple en gång utmanade IBM. I Epic Games version av reklamfilmen är det karaktärerna i Fortnite som utmanar Apples totalitära regim. Detta fick kampanjen #FreeFortnite att trenda på Twitter.

Kampanjen fick även stöd från Spotify som redan i mars 2019 anmälde Apple till EU-kommissionen med snarlika invändningar, något som fick EU-kommissionen att öppna utredningar i juni i år.

”Vi applåderar Epic Games beslut att ta ställning mot Apple och rikta strålkastarljuset mot Apples missbruk av dess dominerande ställning”, sa Spotifys talesperson Adam Grossberg i ett uttalande till nyhetstjänsten CNBC.

Spotifys börsvärde har på senaste klättrat till närmare 400 miljarder kronor - och Tencent äger drygt 9 procent av aktierna i bolaget.

Apple har gått ut och sagt att man ska jobba med Epic Games för att se till att Fortnite kan komma tillbaka till plattformen. Men mycket står på spel. Det troliga är att Epic Games - med Tencent i ryggen - vill ändra marknaden, inte bara förbättra vilkoren för Fortnite.

Apples börsvärde har stigit med 127 procent på ett år till smått ofattbara 1.932 miljarder dollar och värderingen bygger på framgångarna för iPhone och App Store. Hotas detta ekosystem faller börskursen. Det skulle drabba tiotusentals svenska småsparare. Bara på Avanza äger över 19.000 sparare aktien.

I förlängningen kan det hela utvecklas till en komplicerad kamp mellan amerikanska Apple och kinesiska Tencent.

Vid sidan av sitt ägande i bolag som Spotify och Universal Music beskrivs Tencent ofta som ”världens största spelbolag”. Man äger amerikanska Riot Games, med spelet ”League of Legends”, en majoritet av aktierna i finska Supercell, med succéspelet ”Clash of Clans”, och 40 procent av Epic Games, med Fortnite. Tencent är även är minoritetsägare i många andra börsnoterade speljättar, bland annat svenska Paradox med ett marknadsvärde på 24 miljarder kronor. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera