Hoppa till innehållet

Spotify stödjer Epic Games krig mot Apple

Spotify ger sitt stöd till Epic Games flerfrontskrig mot Apples monopol på betalningar i App Store. Båda bolag har den kinesiska techjätten Tencent som storägare – ett bolag som idag är mäktigast på världens spelmarknad.

Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.
Spotifys vd Daniel Ek, Epic Games pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” och Tim Cook, vd för Apple.

Epic Games attack på Apple har redan utvecklats till ett välkoordinerat flerfrontskrig som kan skaka om marknaden ordentligt bland världens börsnoterade spel- och techbolag. Det amerikanska spelbolaget – som står bakom succéspelet Fortnite – uppges värderas till cirka 150 miljarder kronor och ägs till 40 procent av den kinesiska techjätten Tencent.

Under torsdagen införde Epic Games nya betalningssätt i sitt succéspel Fortnite. Användarna kunde då välja att köpa till utrustning i spelet som vanligt – via Apples App Store eller Google Play – eller direkt via Epic Games, och då till 20 procents rabatt.

Upplägget bröt mot villkoren – och Fortnite blev raskt utkastat från båda butiker. (Men det är bara inom Apples ekosystem som spelet försvinner helt.)

Fortnite har laddats ned över 133 miljoner gånger endast på Apples telefoner och surfplattor sedan mars 2018. Detta har genererat drygt 10 miljarder kronor i intäkter, enligt analysbolaget Sensor Tower, skriver New York Times. Apple tar 30 procent av detta. 

Men detta var bara första steget i Epic Games attack.

Inom några timmar, på torsdagskvällen svensk tid, hade Epic Games redan hunnit lämna in en 62 sidor lång stämning i en federal domstol i Kalifornien i vilken man krävde att Apples monopol på betalningar och distribution bryts.

Ovanpå detta gick Epic Games ut i sociala medier med en välproducerad pastisch på Apples ikoniska reklamfilm ”1984” – med vilken Apple en gång utmanade IBM. I Epic Games version av reklamfilmen är det karaktärerna i Fortnite som utmanar Apples totalitära regim. Detta fick kampanjen #FreeFortnite att trenda på Twitter.

Kampanjen fick även stöd från Spotify som redan i mars 2019 anmälde Apple till EU-kommissionen med snarlika invändningar, något som fick EU-kommissionen att öppna utredningar i juni i år.

”Vi applåderar Epic Games beslut att ta ställning mot Apple och rikta strålkastarljuset mot Apples missbruk av dess dominerande ställning”, sa Spotifys talesperson Adam Grossberg i ett uttalande till nyhetstjänsten CNBC.

Spotifys börsvärde har på senaste klättrat till närmare 400 miljarder kronor - och Tencent äger drygt 9 procent av aktierna i bolaget.

Apple har gått ut och sagt att man ska jobba med Epic Games för att se till att Fortnite kan komma tillbaka till plattformen. Men mycket står på spel. Det troliga är att Epic Games - med Tencent i ryggen - vill ändra marknaden, inte bara förbättra vilkoren för Fortnite.

Apples börsvärde har stigit med 127 procent på ett år till smått ofattbara 1.932 miljarder dollar och värderingen bygger på framgångarna för iPhone och App Store. Hotas detta ekosystem faller börskursen. Det skulle drabba tiotusentals svenska småsparare. Bara på Avanza äger över 19.000 sparare aktien.

I förlängningen kan det hela utvecklas till en komplicerad kamp mellan amerikanska Apple och kinesiska Tencent.

Vid sidan av sitt ägande i bolag som Spotify och Universal Music beskrivs Tencent ofta som ”världens största spelbolag”. Man äger amerikanska Riot Games, med spelet ”League of Legends”, en majoritet av aktierna i finska Supercell, med succéspelet ”Clash of Clans”, och 40 procent av Epic Games, med Fortnite. Tencent är även är minoritetsägare i många andra börsnoterade speljättar, bland annat svenska Paradox med ett marknadsvärde på 24 miljarder kronor. 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera