Hoppa till innehållet

Svenska antidepp-appen spränger miljonvallen

Entreprenören David Brudö vill förebygga psykisk ohälsa med sin digitala tjänst Remente. Nu har deras app laddats ned över 1,2 miljoner gånger globalt. ”Vi växer med ungefär 2 000 nya användare varje dag”, säger han.

David Brudö har grundat antidepp-appen Remente.
David Brudö har grundat antidepp-appen Remente.Foto: Press.

Göteborgsbolaget Remente lanserade sin tjänst under 2015. Appen fungerar som en slags digital livscoach och mentor. Remente hjälper användaren att planera sitt liv och nå sina utsatta mål, för att på så vis hitta balans och mentalt välbefinnande. 

I början av 2018 hade Remente 400 000 nedladdningar på Appstore och Google Play, men på senare tid har genomslaget blivit betydligt större.

”Vi har nu passerat 1,2 miljoner nedladdningar. Vi växer med ungefär 2 000 nya användare varje dag, utan att egentligen ha lagt en krona på marknadsföring”, säger vd:n och grundaren David Brudö.

David Brudö började utveckla tjänsten efter att själv ha lidit av depression och befunnit sig på gränsen till utbrändhet. Han har en framgångsrik entreprenörsbakgrund som medgrundare till e-handelstjänsten Fyndiq, som 2017 omsatte 328 miljoner kronor, resesajten Destly och det börsnoterade nanobolaget Smoltek.

Remente finns tillgänglig på flera olika språk: svenska, engelska, tyska och sedan i fjol även på spanska. 

”Vår enskilt största marknad är USA, där ungefär 30 procent av alla användare finns. Det känns förstås extra kul med tanke på att USA är ett mekka för självhjälp och personlig utveckling”, säger David Brudö.

Läs mer: David Brudö är en av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

Intäkterna kommer från att användare tecknar prenumerationer och är villiga att betala extra för kurser i bland annat stresshantering, ledarskap, mindfulness och minnesträning. Själva appen är däremot gratis att ladda ned och använda. 

Vi har med väldigt små medel lyckats bygga en produkt som hjälper människor världen över.

Den preliminära omsättningen för 2018 uppgick till 2,3 Mkr, enligt David Brudö, vilket motsvarar en intäktstillväxt på ungefär 18 procent från året innan. Hur stor förlusten blev i fjol vill han däremot inte uttala sig om.

”Ambitionen är att växa omsättningen med ett antal gånger under 2019, och om vi fortsätter på inslagen väg är det troligt att vi blir kassaflödespositiva och kommer närmare lönsamhet”, säger David Brudö. 

Utöver konsumentmarknaden har Remente också börjat sälja sin produkt direkt till andra företag, vilket David Brudö värderar som ett viktigt framtida intäktsben. Den Göteborgsbaserade industrikoncernen Stena återfinns till exempel redan på kundlistan.

”En utmaning för företag är att de saknar verktyg för personalens utveckling och prestation. Man pratar mycket om det i organisationerna, men det finns inga uppbyggda system. Det kan vi erbjuda”, säger han.

Läs mer: Mentor-appen Remente i samarbete med Sahlgrenska 

Under det senaste dryga året har Remente tagit in knappt 6 Mkr i riskkapital i flera omgångar, enligt handlingar från Bolagsverket. Några av investerarna är Mr Green-grundaren Mikael Pawlo, Jan Bosch som är styrelseledamot i det omskrivna svenska AI-bolaget Peltarion och Andreas Svenungsson, som varit kommunikationschef för Google i Norden och numera är strategichef på AB Volvo.

”Vi har med väldigt små medel lyckats bygga en produkt som hjälper människor världen över. För att ta tillvara på potentialen kan det bli aktuellt för oss att ta in mer pengar redan i år”, säger han.

Remente har i dagsläget ett tiotal anställda vid kontoret i Göteborg. Bakom bolaget står, förutom David Brudö, bland andra psykologen Nils Eék, ”minnesatleten” och föreläsaren Idriz Zogaj, entreprenören Niklas Forser, mentala tränaren Kjell Enhager samt Saltside-medgrundaren och Skype-veteranen Anders Hallin.

På senare tid har antalet digitala tjänster inom terapi–, psykologi- och meditation exploderat. Bara i Sverige har aktörer som Shim, Ahum, Learning to Sleep, Alex och Competencer dykt upp – medan nätläkare som Kry samtidigt breddat sina verksamheter till att även innefatta möten med psykologer.

”Även om appkonkurrensen är mer mördande än någonsin har det bara påverkat oss positivt”, säger David Brudö.

Läs mer: Kan en app få dig att må bättre? Pepp-appen Remente rusar på listorna 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera