Annons

Svenska appen når över 200 miljoner användare: ”Vinst i år”

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi. Foto: Hampus Andersson (Di).
Den börsaktuella kommunikations- och finansappen Truecaller har huvudkontor i Stockholm – men merparten av sina 200 miljoner användare i Indien. I år ser bolaget slutligen ut att vända till vinst. ”Bolag i vår fas ska växa med ungefär 70 procent”, säger vd:n Alan Mamedi i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Truecaller, med grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam i spetsen, startades i Stockholm 2009. Tjänsten var från början en renodlad telefonboksapp, men den har sedan utökats med bland annat meddelandefunktioner och spamfilter.

Appen har blivit särskild populär i Indien, där merparten av kunderna finns. Nu har Truecaller passerat en ny milstolpe genom att nå 200 miljoner månatligen aktiva användare.

”Det känns otroligt kul, men samtidigt lite surrealistiskt. Hela teamet är stolta över att vara ett av få bolag i världen som faktiskt har nått de höjderna – och det är häftigt att det går att göra från lilla Sverige”, säger vd:n Alan Mamedi.

Länge hade Truecaller svårt att slå mynt av sin stora användarbas, men 2016 kom ett genombrott när man började sälja annonser på plattformen.

Bolag i vår fas ska växa med ungefär 70 procent år till år.

Truecaller lanserade därefter en prenumerationstjänst. I dagsläget har bolaget ungefär 1 miljon betalande kunder, en siffra som väntas stiga med 50 procent bara under de kommande månaderna.

Under det senaste året har Truecaller också breddat sig till finansiella tjänster, till exempel genom pengaöverföringar och lån till företagare och privatpersoner i Indien.

”Det är annonser och prenumerationerna som kommer vara de stora bidragande intäktskällorna även under 2020. Men vi kommer se tydliga spår av våra finansiella tjänster och där tror jag den stora, långsiktiga potentialen finns”, säger han.

Under 2018, bolagets senast inlämnade bokslut, omsatte Truecaller 161 miljoner kronor och noterade en förlust på 65 Mkr.

Som det ser ut nu kommer vi att göra en vinst under helåret 2020.

Alan Mamedi uppger att intäkterna växte med ungefär 75 procent i fjol, vilket enligt Di Digitals beräkningar skulle ge en preliminär omsättning på ungefär 290 Mkr under 2019.

”Bolag i vår fas ska växa med ungefär 70 procent år till år. Utifrån det perspektivet är vi nöjda och det följde den prognos vi hade satt upp. Teamet har gjort ett fantastiskt jobb. I år räknar vi med att växa vidare i en liknande takt”, säger Alan Mamedi.

Vd:n uppger också att Truecaller nu har varit lönsamt fyra månader i sträck.

Kommer ni fortsätta att vara ett vinstdrivande bolag framöver?

”Vi har så klart vissa större projekt planerade under året, som gör att saker och ting kan förändras månad för månad. Men som det ser ut nu kommer vi att göra en vinst under helåret 2020”, säger Alan Mamedi.

För två år sedan förvärvade Truecaller det indiska teknikbolaget Chillr. Alan Mamedi är inte främmande för att genomföra ytterligare uppköp framöver.

”Vi är alltid öppna för förvärv. Vi kikar på bolag i hela världen, även om det finns fördelar med att de är från Sverige eller Indien, inom alla olika nischer av tekniksektorn”, säger han.

Största ägare i Truecaller är det ryktbara riskkapitalbolaget Sequoia Capital, följt av grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, samt Kleiner Perkins. Niklas Zennströms brittiska riskkapitalbolag Atomico och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith finns också i ägarkretsen.

Fortsätter vi att visa vinst, och på sikt kanske kan ge utdelningar, finns det ingen anledning för aktieägarna att sälja.

Läs mer: Svenska succéappen bekräftar: Siktar på börsen om tre år 

Nyligen gick Truecallers ledning ut och berättade att de siktar på att göra bolaget redo för börsen vid år 2022. Huruvida noteringen kommer ske i Stockholm eller utomlands är inte bestämt.

”Det var jag och Nami (Zarringhalam, Di:s anm.) som kände att vi behövde sätta en realistisk tidsplan. Ungefär 15 procent av bolaget ägs av våra anställda som varit med och bidragit till resan. Någon gång vill vi att deras aktier ska bli likvida, det förtjänar dem”, säger han.

Riskkapitalbolagen i ägarkretsen trycker dock inte på för en exit, menar han. 

”Vi måste få många funktioner inom till exempel redovisning och regelefterlevnad på plats. När vi väl är redo så får vi se om det känns rätt. Marknadsläget på börsen ska vara bra, så det kan lika gärna ske 2023, till exempel”, säger Alan Mamedi.

Truecaller skulle kunna vara en intressant uppköpskandidat för större bolag inom tekniksektorn. Kommer ni parallellt att utreda en försäljning av bolaget?

”Nej, även om det självklart finns synergier med många bolag. Men vi tycker att Truecaller ska förbli ett svenskt och självständigt bolag. Fortsätter vi att visa vinst, och på sikt kanske kan ge utdelningar, finns det ingen anledning för aktieägarna att sälja bolaget”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller fyller på kassan – får ny miljardvärdering 

Truecaller tog senast in externt kapital 2018 och värderades då till 6,8 miljarder kronor. Enligt uppgifter till Di Digital har bolaget sedan dess varit ute på marknaden i omgångar och letat ny finansiering på marknaden. Då till en högre värdering på 1 miljard dollar, motsvarande 9 miljarder kronor. 

Det är många år kvar tills ni planerar att gå till börsen. Är det aktuellt att genomföra en eller flera kapitalrundor innan dess?

Det är inte uteslutet att vi behöver göra en kapitalrunda före en börsnotering. Dels för att få en viss ägarspridning i bolaget som krävs vid en notering, och dels för att kunna genomföra större projekt”, säger Alan Mamedi, utan att vilja kommentera huruvida Truecaller kommer ta in nytt kapital i närtid.

Truecaller har nyligen bytt lokaler i centrala Stockholm och gått från en yta på 900 till 1.600 kvadratmeter. Ungefär 100 av bolagets totalt cirka 230 anställda är baserade i Sverige.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer