Hoppa till innehållet

De bygger en svensk Pokémon Go-utmanare

Instagram möter Pokémon Go i doldisbolaget Bublars nya spel. Lösningen de har valt ställer stora krav på tekniken, särskilt om användarna skulle bli många.

Delar av teamet på Bublar. Foto: Bublar
Delar av teamet på Bublar. Foto: Bublar

”Det finns miljontals virtual reality-enheter men flera miljarder mobiler som kan köra augmented reality. Så att välja AR var ett ganska enkelt val för att bygga en skalbar affärsidé", säger Kenneth Häggmark som är operativ chef och medgrundare av det Stockholmsbaserade AR-bolaget Bublar (NTL).

Augmented reality, eller förstärkt verklighet, är en teknik som gör att datorgrafik kan blandas med verkligheten. Tekniken haussas av bland annat Apples vd Tim Cook och många tror att det är en jättemarknad i vardande.

Läs mer: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Kenneth Häggmark grundade bolaget under 2015 tillsammans med Magnus Granqvist som är vd. Just nu bygger Bublar en plattform och ett socialt spel som kombinerar augmented reality och platsbaserad teknik. Plattformen ska kunna hantera miljontals användare och stora mängder data i realtid, länkade till GPS-koordinater över hela världen. Målet är att lansera den första produkten under andra kvartalet 2017 till Iphone och Android.

Den första produkten, spelet som liksom bolaget heter Bublar, är en hybrid mellan en social app och ett mobilspel.

Vi brukar beskriva det som ett möte mellan Instagram och Pokémon Go.

Bublar visade upp en betaversion med ganska enkel grafik för Di Digital. I mobilen visas olika fotobubblor på kändisar som har placerats ut i rummet och på Östermalm i Stockholm. Tanken är att användarna ska placera ut fotobubblorna på fysiska platser, till exempel skolgårdar, arenor eller busshållplatser.

"Vi brukar beskriva det som ett möte mellan Instagram och Pokémon Go", säger Magnus Granqvist. Han vill inte gå in närmare på själva spelidéen men säger att det kommer innehålla en spelmekanism. Affärsmodellen för själva spelet är freemium.

Totalt består Bublar av 15 personer. Teamet har en bakgrund från svenska spelstudios som King, Dice och Avalanche, liksom stora techbolag som Google och Spotify. Kenneth Häggmark är civilingenjör och har jobbat i 15 år med 3d-visualisering med AR i tidigare företag medan Magnus Granqvist kommer från affärshållet. Han har bland annat jobbat på MTG och som försäljningschef på Sandrew Metronome.

Bolaget grundades ett år innan Niantics Pokémon Go tog spelvärlden med storm. Kenneth Häggmark tycker att Bublar går längre än Pokémon Go för att användarna kan skapa eget innehåll. För honom har framgångarna för Niantics spel varit sporrande och ett kvitto på att han och teamet är rätt ute.

”Folk fick upp ögonen för att utomhusspel är spännande och funkar. Alla trodde inte på det, men det är så bevisat det kan vara. Vi har följt Pokémon Go och sett vilka reaktioner det har fått. Det gick ju explosionartat så vi insåg att vi behöver vara förberedda på en explosion. Det ställer ju krav på framförallt backend-teamet", säger Kenneth Häggmark.

Läs mer: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen
Foto:
NTT Docomos AR-enhet visas upp på en mässa nära Tokyo / Google-backade Magic Leap visar vad som ska bli möjligt med deras lösning. Foto: Shizuo Kambayashi/TT / Magic Leap

Större delen av arbetet det senaste året har gått ut på att bygga tekniken som ska göra spelet möjligt. I Pokémon Go kan man bara se sig själv. Men i Bublars spel ska man kunna se alla andra spelare. Sätter någon ut en fotobubbla i Indien så ska det synas för användarna i Stockholm.

"Vi utvecklar en plattform för hantering av miljontals användare och stora volymer av data i realtid. Alla användare kan i realtid se vad alla andra publicerar på platser i hela världen", säger Kenneth Häggmark.

Han menar att det är obruten mark att bygga ett AR-spel som ska hantera många användare samtidigt.

"Det är därför vi inte har sett någon kopia på Pokémon Go. Men eftersom vi började med det här redan 2015 har vi ett försprång gentemot konkurrenterna", säger Kenneth Häggmark.

Förutom Pokémon Go har det varit tunnsått med AR-produkter som har fått ett brett genomslag. Det haussade amerikanska bolaget Magic Leap, som backas av bland annat Google och Alibaba, som har ansetts marknadsledande har den senaste tiden hamnat under en kritisk lupp. Frågor har väckts kring om Magic Leap verkligen kan leverera det som deras videoklipp visar upp. Dessutom menar en del experter att AR behöver övervinna vissa hinder innan det slår igenom på riktigt.

Läs mer: Bildläcka drabbar hajpade Magic Leap

Men Bublar ser en ljus framtid för tekniken. Själva vill de inte kalla sig för spelföretag utan "ett företag för mobilupplevelser." Planer finns nämligen på att utveckla andra appar och lösningar för företag.

”Plattformen möjliggör för oss att skapa mängder av skräddarsydda tjänster till företag. Vi kan skapa 3d-upplevelser kopplade till fysiska platser eller butiksnät", säger Magnus Granqvist.

Tanken är att initialt använda plattformen bara för den egna produkten. Men de ser framför sig samarbeten med stora varumärken inom spel, underhållning och konsumentprodukter.

"Det finns många tillämpningar man kan tänka sig. Vi har en lång lista”, säger Kenneth Häggmark.

En inte allt för vild gissning är att Bublar vill driva fysisk trafik till butiker genom olika spelmoment i AR, i förhoppningen att få upp butikernas försäljning.

Bublar har förutom grundarnas egna kapital tagit in 5 miljoner kronor från Nicholas Högberg (NTL), fd vd för mobiloperatören Tre och numera vd på adtech-bolaget Bannerflow, och Johan Gertell (NTL) som startade upp det svenska teknikbolaget 13th Lab (NTL) som såldes till VR-utvecklarna Oculus Rift som i sin tur ägs av Facebook. Även flera andra privata investerare finns i ägarlistan. 

Läs mer: Spray-veteran går in i svenskt AR-spel: ”Ett steg längre än Pokémon Go”

Foto:
Teamet på Bublar. Foto: Bublar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera