Annons

Svenska Avalanche växlar upp efter rekordvinsten: ”Ska anställa drygt 100 personer”

Avalanche Studios vd Pim Holfve.
Avalanche Studios vd Pim Holfve. Foto: Jack Mikrut (Di).
Spelutvecklaren Avalanche Studios gjorde i fjol ett rekordresultat och satsar nu 90 miljoner kronor på att växa och öka takten i utgivningen. ”Vi ska öppna en ny studio och anställa drygt 100 personer”, säger vd:n Pim Holfve.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spelkoncernen Avalanche Studios visar fortsatt fina siffror. Omsättningen nådde ifjol 581 miljoner kronor och ebit-resultatet landade på 136 Mkr – efter en vinstdelning till personalen på 15 Mkr.

Kassakon för bolaget är jaktspelet ”The Hunter: Call of the wild” som genererade störst vinst.

”2019 var första gången som omsättningen i bolaget var jämt fördelad mellan de spel vi gör åt andra förläggare och de vi förlägger själva. Våra egenfinansierade spel stod för merparten av vinsten”, säger Pim Holfve.

Bolaget ägs av Nordisk Film Games, en del av mediekoncernen Egmont, och har studior i Stockholm, Malmö och New York. Planen är att expandera ytterligare. 

”2020 är ett investeringsår för oss, både rekryteringsmässigt och i teknik. Totalt handlar det om ungefär 90 Mkr”, säger Pim Holfve.

Läs mer: Nordisk Film köper Avalanche Studios i miljardaffär 

Han är en av få, tillsammans med nyckelpersoner framför allt kopplade till it- och teknik, som är på plats i huvudkontoret på Södermalm i Stockholm för närvarande.

Majoriteten av personalen jobbar sedan några veckor hemifrån. Studion i New York är tömd på grund av coronaviruskrisen medan de anställda i Malmö i större utsträckning är kvar på arbetsplatsen. 

”Det har flutit på förvånansvärt bra. Vi har haft back-up med en extra lina ut på internet och fördubblade vårt it-team redan förra året. Min stora oro är om skolor och dagis här i Sverige stänger på riktigt. Det skulle påverka produktiviteten för dem som jobbar hemma och har barn”, säger Pim Holfve. 

Dataspelsbranschen har totalt sett ett uppsving i antalet spelare i takt med att viruspandemin gjort att hela länder, regioner och städer stängts ned i världen och folk satts i karantän. 

”Vi har sett en ökning av spelare i Kina, men det är för tidigt att dra några slutsatser om det kan förklaras av den rådande situationen eller aktiviteter i spelen kring det kinesiska nyåret”, säger Pim Holfve.

Avalanche har för närvarande drygt 350 anställda, men ska öka kraftigt.

”Vi räknar med att rekrytera drygt 100 personer i år och det är svårt att göra i Sverige eller New York. Vi tittar på andra marknader som passar vår bolagskultur. Vi har några dialoger igång. Det blir någonstans i Europa är allt jag kan säga. Det är stökigt nu med coronakrisen, men jag är ivrig och vill få till det här nu i vår”, säger han. 

Ironiskt nog fick bolaget tillgång till ytterligare ett halvt våningsplan vid huvudkontoret på Södermalm i februari.

”Lagom till att folk fick börja jobba hemifrån på grund av Coronaviruset”, säger Pim Holfve.

Avalanche Studios kontor i Stockholm är i stort sett tomt. De anställda arbetar hemifrån på grund av coronaviruset.
Avalanche Studios kontor i Stockholm är i stort sett tomt. De anställda arbetar hemifrån på grund av coronaviruset. Foto: Jack Mikrut (Di).

Läs mer: Avalanche-grundaren blev 290 miljoner rikare – kliver ned 

Avalanche Studios lägger nu till ”Group” i namnet och skapar samtidigt en ny organisation med tre tydliga grenar, varav en är ny.

Största divisionen i antalet anställda, nära 200 personer, är Avalanche Studios där så kallade AAA-spel som ”Just Cause”-serien och ”Rage 2” sorteras in. Chefen John Fuller är förtegen om vad de håller på med för närvarande.

”Utan att lova något kan vi förhoppningsvis berätta mer om det någon gång i år”, säger han.  

Den andra grenen är Expansive Worlds, som har 45 anställda och leds av Jonas Wåhlander. Den här jaktspelsdelen av koncernen har hittills varit framgångsrik med försäljning av expansionspaket, så kallade ”DLC:s”, totalt 22 stycken sedan det första spelet lanserades 2009. Den förväntas komma med ett nytt spel nästa år i vad som internt kallas ”outdoor-nischen”.

”Vi i konceptfasen nu. Möjligheterna är outtömliga. Ambitionen är att vi inte bara ska vara associerade med jaktspel i framtiden”, säger Jonas Wåhlander.

Den tredje och nya avdelningen kallas Systemic Reaction som ska syssla med spelidéer för öppna världar med mer action och äventyr i stil med debutspelet ”Generation Zero”, som kom för ett år sedan. Vd är Tobias Andersson som jobbat på Avalanche sedan 2004.

”Vi är löjligt fnittriga och glada över den portfölj vi håller på att bygga med egna ip:n. Tanken är en aggressiv frammarsch. Planen är ambitiös, men jag känner att vi har bra på fötterna. Vi ska släppa ett spel om året. Vi taktar bra för det och jobbar med flera parallella projekt”, säger Tobias Andersson.

Systemic Reactions andra spel har skapats av studion i Malmö och kommer någon gång i år.

”Jag är supernöjd att kunna bryta ny mark och ta oss in där vi inte varit tidigare”, säger Tobias Andersson.

Avalanche-cheferna Tobias Andersson, John Fuller och Jonas Wåhlander.
Avalanche-cheferna Tobias Andersson, John Fuller och Jonas Wåhlander.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer