Annons

Svenska betaltjänster i storbråk: ”Spelbolagen törs inte aktivera oss”

Trustlys vd Oscar Höglund och Zimplers vd Oskar Bjursten.
Trustlys vd Oscar Höglund och Zimplers vd Oskar Bjursten. Foto: Amanda Lindgren, TT, press.
Uppstickaren Zimpler, som levererar direktbetalningar på nätet via banker, har anmält giganten Trustly till Konkurrensverket. De hårda anklagelserna handlar om att Trustly låser upp kunder i exklusiva avtal och hotar dem med skadestånd. Snart väntas ett beslut i fallet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En konflikt har blossat upp mellan Trustly och Zimpler, som båda levererar system för betalningar och insättningar över nätet direkt via konsumentens bank. Tjänsterna används bland annat vid e-handel, internationella betalningar och spel. 

Trustly är giganten på marknaden och omsatte i fjol 890 miljoner kronor på sina 30 marknader, medan uppstickaren Zimpler som bara finns i Sverige och Finland noterade intäkter på 33 Mkr. 

Kampen om marknadsandelarna är hård – och spelplanen verkar inte vara helt ren. 

Zimpler lämnade redan i våras in ett klagomål till Konkurrensverket mot Trustly, som aldrig ledde fram till någon granskning.  

Men vid ett andra försök under hösten 2019 fick Zimpler gehör från myndigheten, som nu utreder om Trustly missbrukar sin dominerande ställning och stänger ute konkurrensen från marknaden. 

Anklagelserna handlar om att Trustly ska ha skrivit exklusiva avtal med sina kunder, där en klausul om skadestånd finns med om det bryts. Här har Trustly tvingat spelbolag som brutit mot klausulen att betala skadestånd, menar Zimpler. 

”Följden blir att spelbolagen backar och över huvud taget inte törs aktivera Zimpler i Sverige”, skriver Zimpler i sin anmälan.

Vidare menar de att Trustlys betaltjänst har en andel om 85 procent på marknaden för onlinespel i Sverige.

Trustly självt dementerar den siffran. Men enligt uppgifter till Di Digital kommer merparten av deras intäkter från betting- och kasinobranschen.

Läs mer: Svenska betalbolaget växer – i Brasilien och Portugal 

Nu har Trustlys svar till Konkurrensverket kommit in. Där bekräftas Zimplers påstående om att bolaget har ingått exklusiva avtal, men att detta skett i begränsad omfattning inom ramen för varumärket ”Pay N Play” som riktar sig mot bettingbranschen.

Därmed menar de att det inte innebär att Zimpler utestängs från betalmarknaden. Exklusivitetsavtalen ”utgör en ytterst liten andel av den adresserbara marknaden”, hävdar man. 

”Zimpler är fri att tillhandahålla sina tjänster till alla de bolag som inte har någon form av exklusivitetsåtagande gentemot Trustly. Det rör sig om tusentals 'merchants'”, skriver Trustly i sitt svar.

Däremot förnekar Trustly att de avslutat avtal med kunder som parallellt använt sig av andra betaltjänster som Zimpler.

Men på Zimpler ställer man sig fortfarande kritiska till Trustly. 

”Jag kan notera att Trustlys svar till Konkurrensverket skiljer sig från den verklighet som Zimpler och våra handlare upplever. Men det är glädjande att se att Trustly bekräftar att de tillämpar exklusivitetsavtal inom området direkta bankbetalningar, även om vi inte delar hållningen att ett sådant avtal skulle innebära flexibilitet för våra handlare”, säger Zimplers vd Oscar Bjursten. 

Nu är det upp till Konkurrensverket att ta ställning till Trustlys svar. Ett beslut kan komma inom de närmsta veckorna eller månaderna. 

Läs mer: Bråk mellan träningsappar: ”Tvingas in i exklusiva avtal” 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer