Annons

26,6 miljarder kronor – här är dundernotan för GDPR

Omkring en miljon svenska bolag beräknas ha påverkats av EU:s nya dataskyddsbestämmelser, GDPR. Enligt en ny rapport kommer de årliga kostnaderna rulla på flera miljarder framöver.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den 25:e maj förra året infördes EU:s nya reglering kring behandlingen av personuppgifter, GDPR. Bestämmelserna medförde stor oro hos bolag som var tvungna att ställa om i arbetet med hur man hanterar personuppgifter både internt och externt.

Nu har Tillväxtverket tittat på vad kostnaden för GDPR-införandet för svenska bolags del låg på. Enligt myndigheten handlar det om totalt nästan hela 26,6 miljarder kronor.

Kostnaderna i Tillväxtverkets uppskattning innehåller bland annat att kartlägga och upprätta register, en kostnad på 10,2 miljarder kronor. Den största kostnadsposten för svenska bolag var dock att anpassa och hantera it-system så att de kan fungera med EU:s nya krav, kvittot: 10,5 miljarder kronor. 

Läs mer: Många riskerar miljonböter på grund av GDPR-miss

Adderat med kostnader för utbildning av personal och att kommunicera med kunder hamnar totalsiffran för de svenska bolagen på 26,6 miljarder kronor i investeringar under införandet av GDPR.

Myndigheten beräknar också den årliga notan för GDPR. Ansvaret för GDPR, exempelvis genom dataskyddsombud, löpande anpassning av IT-system och register innebär för de svenska bolagen en kostnad på drygt 6,6 miljarder kronor. Sammanlagt är det omkring en miljon svenska bolag som är berörda av EU:s nya regelverk.

Enligt Anna Johansson, avdelningschef på Tillväxtverket, är beräkningen en försiktig bedömning. Underlaget baseras på branschorganisationer och fyra bolag i olika storlekar. 

Någon jämförelse med kostnaderna som svenska företag drog på sig i och med tidigare nationell lagstiftning, exempelvis genom Personuppgiftslagen, finns dock inte i rapporten.

26,6 miljarder, anser Tillväxtverket att det är mycket pengar för svenska bolag att anpassa sig till ett nytt regelverk?

”Ja, det är mycket pengar för företagen att följa reglerna i GDPR och det är klart att det är kännbart för många företag att investera i de nya systemen. Området är under utveckling och det kommer exempelvis nya legaltech-företag som tar fram bra lösningar för hur man kan GDPR-säkra sina system, så det kan bli en rörlig kostnad”, säger Anna Johansson.

Har ni sett någon motsvarighet, kostnadsmässigt för svenska företag?

”Lagstiftning som träffar majoriteten av de svenska företagen genererar generellt sett höga kostnader, exempelvis Bokföringslagen. Men GDPR är absolut ett av de mer kostsamma regelverken att förhålla sig till.”

Tillväxtverket pekar i sin rapport på att GDPR kan bli en stor konkurrensfaktor. Främst ser myndigheten att företag som är beroende av stora annonsintäkter eller bolag som tjänar pengar på användardata kan drabbas hårt om de inte anpassar sig till GDPR. Samtidigt menar myndigheten att bolag inom datasäkerhet och efterlevnad av förordningen kan tjäna stort på de nya reglerna.

”Företag behöver hantera personuppgifter på olika sätt och i olika omfattning. Det kan handla om vilken typ av personuppgifter man hanterar. Kunduppgifter har man förmodligen haft koll på innan och har bra system för det, då blir ju inte det en större ny kostnad. Andra uppgifter kan vara svårare att kartlägga och få godkännande för, då är investeringen större”, säger Anna Johansson.

Läs mer: Klarna under GDPR-lupp – riskerar jättebot 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer