Hoppa till innehållet

Svenska bolaget gör tv om livet i Silicon Valley

Getaccept-grundarna får många frågor om hur det är att starta bolag i Silicon Valley. Nu gör de tv om livet bakom kulisserna.

(Di Digital/Silicon Valley) För ett år sedan tog grundarna av säljverktyget Getaccept (NTL) med sig sina familjer och flyttade över Atlanten. De hade, som ett av få svenska bolag, blivit antagna till det prestigefyllda acceleratorprogrammet Y Combinator i Silicon Valley.

Nu har det gått ett år och de fyra grundarna har hunnit samla på sig en del erfarenheter. Bolaget har växt med runt 20 procent per månad under året och anställt ett antal personer lokalt i Silicon Valley, men omsättningen vill man inte avslöja.

”Anledningen till att vi gör en reality-videoblogg är ganska enkel. Det finns en stor nyfikenhet kring hur det är att driva bolag i Silicon Valley, både från vänner och affärsbekanta”, säger Mathias Thulin, medgrundare och styrelseordförande i Getaccept.

Läs också: ”Det känns lite som i serien Silicon Valley” - Y Combinator från insidan”

När Mathias Thulin och hans kollegor skulle starta upp den amerikanska verksamheten kände de att de saknade information om hur man bör går till väga.

Foto:

Getaccept-grundarna Jonas Blanck, Carl Carell, Mathias Thulin och Samir Smajic står utanför Y Combinators lokaler i Mountain View, Kalifornien.

”Vi har dokumenterat en massa tips och tankar löpande som vi gärna vill dela med oss av. Men istället för att skriva en traditionell blogg tänkte vi att videoformatet är roligare”, säger Mathias Thulin.

... det är inte försent att köra en startup utomlands även om man har barn.

Ämnen som de bland annat kommer att ta upp i videoklippen är hur man jagar riskkapital, startar upp ett amerikanskt bolag, vilka kulturella skillnader det finns mellan Sverige och USA och hur det är att göra affärer i Kalifornien.

”Vi tänkte också prata om att det inte är försent att köra en startup utomlands även om man har barn”, säger Mathias Thulin.

Här kan du se trailern till Getaccepts reality-tv-serie som har premiär den 15 januari:

JkDjzXyZF4E

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera