Annons

Svenska budbolaget fyller kassan från Kinnevik – spränger miljardvallen

Kinneviks vd Giorgi Ganev, en av Budbees budbilar och Simon Strinberg, kommersiell chef på bolaget.
Kinneviks vd Giorgi Ganev, en av Budbees budbilar och Simon Strinberg, kommersiell chef på bolaget. Foto: Di.
En kraftigt ökad efterfrågan under coronakrisen har fått budbolaget Budbee att fylla på sin egen kassa. Värderingen skjuter nu i höjden när storägaren Kinnevik investerar 106 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Marknaden för hemleveranser har ökat massivt i coronapandemins spår. 

En budutmanare är Budbee, som tidigare berättat för Di Digital att de under mars månad hanterade 50 procent högre volymer än prognostiserat.

Läs mer: Buden ser rusning i coronakrisen: ”Som julhandeln” 

Nu står det klart att Budbee säkrat ett nytt kapitaltillskott – trots den rådande ekonomiska osäkerheten.

Kinnevik investerar ytterligare 106 miljoner kronor i bolaget och ökar därmed sin ägarandel från 24 till 30 procent. 

”Ja, det stämmer att Kinnevik har investerat. Men jag kan tyvärr inte kommentera något mer just nu, vi hoppas kunna återkomma inom kort”, säger Simon Strindberg, kommersiell chef på Budbee.

Även klädjätten H&M, som varit delägare i flera år, och några andra investerare har gått in med mer pengar i bolaget. 

Hela Budbee värderas nu till knappt 1,2 miljarder kronor, med det nya kapitalet inräknat. 

Det motsvarar en värdeökning på drygt 30 procent bara sedan sommaren 2019, då bolaget senast genomförde en nyemission.

Läs mer: Zalando sänker Kinnevik under ”coronakvartalet” – substansen faller 11 procent

Enligt Kinnevik har Budbee ökat sina intäkter med fem gånger sedan april 2018, då man först investerade i bolaget. Det indikerar att budbolaget nu omsätter mellan 145-275 Mkr, baserat på historiska bokslut.

Budbee är leverantör till e-handeln och har fokuserat på att lösa flaskhalsen i leveranskedjan, det vill säga de sista kilometrarna innan paketet landar vid kundens ytterdörr.

Bolaget grundades 2015 och finns nu i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna.

Även andra aktörer på marknaden har rustat under coronakrisen. Konkurrenten Instabox, som levererar paket till skåp som mottagaren kan öppna med en kod, fyllde nyligen på kassan till en värdering om 1,1 miljarder kronor. 

Läs mer: Creades ny storägare i budbolaget Instabox – värderas till över en miljard 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer