Hoppa till innehållet

Svenska chefen ska säkra Zalandos framtid med hjälp av AI

Länge har tyska modejätten Zalandos främsta styrka varit det breda sortimentet. Nu verkar det snarare bli en belastning. För att segertåget på marknaden ska fortsätta satsar man på AI – med svenska affärsutvecklingschefen Caroline Carlqvist i spetsen.

Foto: Joey Abrait
Zalandos senior affärsutvecklingschef Caroline Carlqvist.
Zalandos senior affärsutvecklingschef Caroline Carlqvist.Foto: Joey Abrait
Foto: Joey Abrait
Foto: Joey Abrait

I dag vill alla veta var du köpt din tröja – i alla fall modejättarna på nätet. Kinneviksägda e-handelsbolaget Zalando erbjuder över 300 000 artiklar på sin sajt och nära 2000 varumärken att välja mellan. Att inte drunkna i modeutbudet kan vara svårt.

Därför storsatsar bolaget nu på att skapa en personligare shoppingupplevelse med hjälp av algoritmer och artificiell intelligens.

"Första gången är det otäckt att ett företag vet vad jag handlar. Andra gången förväntar jag mig det. Vi lever i en värld som blir allt mer global, vilket gör det viktigare att anpassa utbudet till individen. Som kund återkommer du till aktören du litar på", säger Zalandos seniora affärsutvecklingschef Caroline Carlqvist till Di Digital när hon är på besök i Stockholm.

Läs mer: Zalando ökar försäljningen med 22,2 procent 

Att skapa en stark relation till kunderna blir en allt större del av affärsmodellen. Zalandos vd:n Rubin Ritter har tidigare sagt att personligt riktad shopping är ett av bolagets viktigaste projekt det närmsta året, och ett team om 600 anställda (främst systemutvecklare och ingenjörer) arbetar enbart med frågan. 

Genom att samla in data om kunderna och hur de använder hemsidan och appen – till exempel vad du har köpt, klickat på och vilka märken du gillar – utvecklar Zalando riktade rekommendationer som är formade efter vad de tror är dina önskemål. Sajten och appen kan alltså anta en individuell skepnad för alla 23 miljoner användare.

Läs mer: Modesajten Asos växer snabbare än Zalando  

Man har också testat att införa AI-styrda chatbots för att förenkla interaktionen med kunderna. I framtiden hoppas Caroline Carlqvist att kläderna med hjälp av body scanning kan bli tillverkade först efter att en beställning lagts.

Enligt henne pekar alla tecken på att personalisering har en positiv effekt på bolagets finansiella nyckeltal.

”I våra mätningar ser vi att kunderna kommer tillbaka oftare på grund av personalisering och även handlar mer”, säger hon.

Läs mer: Zalando ökar omsättningen med drygt 20 procent 

AI-stöd har en tydlig effekt på antalet returer – ett av de tuffaste momenten som e-handeln tampas med. 

Zalando har till och med ett särskilt team som samarbetar med techhubbarna, inköpsavdelningen, kundtjänst och logistikcentrum för att förhindra att kunderna skickar tillbaka varorna på grund av att storleken är fel.

”AI kan användas för att arbeta med storlek. Stämmer den angivna storleken överens med verkligheten, eller behöver man till exempel rekommendera en mindre storlek? När vi vet mer om det kan vi också minska våra storleksrelaterade returer” säger Caroline Carlqvist.

Läs mer: Zalando driver upp Kinneviks portfölj 

Men i kölvattnet av kunders stigande oro över hur stora företag hanterar användardata måste Zalando också öka sin transparens.

"Vi vill ge våra kunder mer inflytande. Du ska få veta varför du får en rekommendation och få chansen att berätta om den är relevant eller inte."

I mitten av mars blev det även känt att 250 medarbetare på marknadsföringsavdelningen förlorar sina tjänster till följd av nya AI-lösningar. Caroline Carlqvist tillbakavisar att det skulle vara hela orsaken och säger att många av dem i stället omplacerades inom företaget.

"Oron för artificiell intelligens är väldigt överdriven. Vissa tjänster kan försvinna men samtidigt skapas nya arbetstillfällen hela tiden. Hos oss är det ändå människor som analyserar och konstruerar algoritmerna. Det finns ständigt en mänsklig prägel."

Läs mer: Zalando investerar i H&M:s startupbolag 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera