Annons

Dataspelsveteraner tar doldisbolag till First North

Adventure Box teknik används redan i amatörutvecklade spel. De mest populära spelen har 200 000 spelningar, enligt bolagets vd Christopher Kingdon.
Adventure Box teknik används redan i amatörutvecklade spel. De mest populära spelen har 200 000 spelningar, enligt bolagets vd Christopher Kingdon.
Doldisbolaget Adventure Box har utvecklat en 3D-motor och en plattform där användare kan skapa, dela och spela dataspel. Nu noteras företaget på börsen. Bakom står veteraner från Ericsson, Spotify och Rovio. Även Blasieholmen Investment Group, känt för att sätta högriskprojekt på börsen, är med i ägarkretsen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Streaming är framtiden i spelvärlden och vi ser oss som en micro-ip-fabrik. Hittills har över 70.000 registrerade användare skapat över 55.000 dataspel på vår plattform, varav ett har drygt 200.000 spelningar”, säger grundaren och vd:n Christopher Kingdon.

Adventure Box gör det framför allt möjligt för användarna att utforska andra kreatörers världar och förenklar sättet att göra dataspel.

”Om man i Minecraft bygger tomma dockhus kan vi lägga till lekmomentet. Vi kan vara med och hjälpa till att skapa nya karaktärer som blir lika stora Mumin eller Angry Bird”, säger Christopher Kingdon.

I Adventure Box styrelse sitter sedan en tid Claes Kalborg, som tidigare jobbat just i Rovio och senare även varit chef för global licensiering av Candy Crush på King. 

Källarkontoret på en bakgata nära Hornsgatan på Söder i Stockholm andas på alla sätt startup. Men här sitter inte nybakade studenter från Handels eller KTH. Tvärtom är de ytterst ärrade matematiker och programmerare. 

Christopher Kingdon själv har ett förflutet på Ericsson och var med om att bygga upp Ericssons Mobile Positioning System före millennieskiftet. På senare tid har han bland annat startat animeringsappen Plotagon.

Adventure Box har i dag elva anställda, varav nio i Sverige. I personalstyrka finns till exempel Dan Greening, filosofie doktor i datavetenskap från UCLA. Chefstekniker och medgrundare är Cléo Hayes-McCoy, som sitter i Paris och beskrivs av Christopher Kingdom som ”en av de absolut bästa programmerarna han stött på de senaste 20 åren”.

Bolaget startades för fem år sedan och har utvecklat en plattform där det går att skapa spel med ett slags Lego-teknik och som även kan delas och spridas med patenterad streaming-teknik. Det senare är kärnan i vad Christopher Kingdon ser som unikt eftersom det är betydligt mindre krävande bredbandsmässigt än vad jättar som Google klarar:

”Vi skickar inte ned några bilder alls. Vi skickar först ned ett jättelitet datorprogram, en så kallad spelmotor, till webbläsaren. Det behövs bara 140 kilobyte för det. Sedan skickar vi ibland ned kommandon om 40 kilobyte till den här lilla spelmotorn. Det är den lilla nedladdade spelmotorn som skapar bilderna som visas på användarens dator.”

För de som vill streama spel via Googles nyligen lanserade Stadia bör helst ha bredband med en hastighet på minst 10 Mbit/sekund. Adventure Box kräver bara en bråkdel av det. 

”Vi behöver som mest 320 kbit/s. Att vi klarar oss med så lite bredband gör att vi kan nå alla dom 4,5 miljarder användare som har internet runt världen. En del har kanske för enkla telefoner för att det ska fungera för dem att använda Adventure Box, men vi når iallafall många fler än de kanske 300 miljoner människor som kan använda Google Stadia”, säger Christopher Kingdon.

Adventure Box grundare – vd:n Christopher Kingdon och Claes Kalborg.
Adventure Box grundare – vd:n Christopher Kingdon och Claes Kalborg. Foto: Joey Abrait

Bolagets patent som gäller i USA, man har även ansökt för Europa, Kina och Japan, innehåller 58 så kallade claims.

”Det går inte att streama 3D-klossar utan att göra intrång på vårt patent”, säger Christopher Kingdon som uppenbarligen ser licensiering av bolagets streamingteknik som en kassako framöver.

I affärsidén ingår initialt intäkter via reklam på Adventure Box egen webbplats. Till återkommande användare hoppas man kunna sälja spelinnehåll, i dataspelsvärlden känt som freemium-modellen, och i förlängningen starta en akademi för att lära upp aspirerande spelutvecklare. I slutänden hägrar att även kunna vara med och dela intäkterna med dem som gjort spel på webbplatsen.

För närvarande arbetar bolaget med att få en mobilversion av tekniken färdig. Före jul rullas en större pr-offensiv i gång tillsammans med Youtube-profiler som spelar Minecraft.

Noteringen, som väntas ske den 2 december på First North, innehåller ingen emission. Börsvärdet på bolaget är cirka 72 Mkr räknat på en kurs på 8 kronor.

Adventure Box har hittills totalt dragit in drygt 48 miljoner kronor i finansiering. Den senaste rundan omfattade 20,5 Mkr och hanterades av Blasieholmen Investment Group (BIG) med Erik Nerpin och Johannes Falk i spetsen. De fick köpa aktier till ett kraftigt rabatterat pris: 9 kronor jämfört med det senaste årets emissioner som legat på 30 kronor per aktie. Att BIG har en historia av att notera förhoppningsbolag som senare visat sig ha svårt att infria förväntningarna oroar inte vd Christopher Kingdon.

”De har ett stort nätverk och gav oss fin hjälp att stänga rundan i somras”, säger han.

 Pengarna ska räcka minst ett år. Men att det blir fler emissioner är högst troligt. För att kunna expandera snabbt behövs avtal med strategiska partner. Enligt Christopher Kingdon även förvärv av studior bli aktuellt för att rekrytera utvecklare.

En lång rad finansprofiler har gått in bolaget. Bland de drygt 250 ägarna märks Eva Redhe, tidigare chef för Penser Bank, styrelseproffset Catharina Lagerstam samt Per Wendin, patentjurist på Spotify, som via sin egen patentbyrå även ger råd till Adventure Box. I styrelsen sitter också Lorang Andreassen, som tidigare var storägare i bettingbolaget Cherry.

Adventure Box vänder sig kort sagt till kreativa amatörer och ska fungera precis som Youtube för videoskapare eller som Soundcloud i musik- och poddvärlden.

Enligt Christopher Kingdom handlar det om en marknad värd cirka 68 miljarder kronor. Men bolaget har en bra bit kvar till att nå nollresultat.

På en vägg i det minst sagt asketiska högkvarteret hänger ett par utskrifter med siffror.

”Den ena är juli månads annonsintäkter: 48 öre. Den andra är för augusti: 1084,43 kronor. Nu har vi nått 17.000 kronor. Jag hade väntat mig att det skulle vara 2 Mkr – förutsatt en linjär utveckling”, säger Christopher Kingdon skämtsamt.

Vilka hot finns det att oroa sig över?

”En stor patentstrid skulle förstås vara problematisk. Men vi känner ingen oro över att bli omkörda tekniskt av andra än de absolut största techjättarna. Men det spelar egentligen ingen roll hur många personer man sätter på att programmera om inte snillena är med. Hur man än ser på saken krävs nio månader för att göra en baby”, säger Christopher Kingdon.

Adventure Box har redan konkurrenter, bland annat amerikanska Roblox och danska Kogama.

”Men de har en teknik där programvara måste laddas ned och man måste ladda upp sina spel på deras hemsida. Det är trösklar som stoppar många. Vår teknik är enklare och mer användarvänlig.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer