Hoppa till innehållet

Svenska doldisbolaget textar åt Netflix – köps upp

Det svenska doldisbolaget Plint har kapitaliserat på den snabbväxande marknaden för tv-streaming. Med hjälp av 1 000 översättare agerar företaget underleverantör åt jättar som Netflix. Nu säljer grundarna merparten av sitt livsverk.

Plints grundare Per Nauclér och Mikael Fröling.
Plints grundare Per Nauclér och Mikael Fröling.Foto: Press och Bloomberg.

Den digitala underhållningsindustrin har blivit en av få tydliga vinnarsektorer under coronapandemin. Streamingjätten Netflix fick under det första kvartalet mer än dubbelt så många nya prenumeranter som analytikerna förväntat sig, knappt 16 miljoner. 

En underleverantör till Netflix, och konkurrenter som Amazon och Viacom (Nickelodeon och MTV), är det svenska företaget Plint som arbetar med undertexter och dubbning. 

På bara fem år har Plint gått från 11 till 236 miljoner kronor i omsättning, vinsten 2019 landade på knappt 17 Mkr.

Nu köps bolaget, som tidigare hette Nordisk Undertext, upp till 55 procent av riskkapitalbolaget Priveq. Säljare är grundarna Per Nauclér och Mikael Fröling, samt vd:n Örjan Serner och studiochefen Johan Gladh.

Den enda som helt och hållet lämnar företaget och avyttrar sitt innehav är Mikael Fröling, som ville trappa ned efter att nyligen ha fyllt 60. 

Jakten på en ny ägare påbörjades redan i fjol, enligt vd:n Örjan Serner, och det fanns ett trettiotal intressenter.

Inga finansiella detaljer delges i transaktionen.

”Vi kände tidigt att värderingar och personkemi fungerade bra mellan oss och teamet från Priveq och då gick vi all-in”, säger Örjan Serner i en kommentar.

Vd:n berättar att nyproduktionen av filmer och tv-serier för tillfället är satt på sparlåga på grund av coronakrisen. Ändå har Plint lyckats fortsätta växa i början av året.

”Netflix lägger mycket jobb hos oss. Under det första kvartalet ökade Plints omsättning till 77 miljoner jämfört med 45 miljoner samma period 2019”, säger Örjan Serner.

Läs mer: Netflix-raket får ytterligare boost: ”Det har fullkomligen exploderat” 

Plint har kontor i Göteborg, Borås och i Los Angeles och grundades 2002. Affärsidén var ursprungligen att texta företagsfilmer – och än i dag finns Volvo, Ikea och H&M på kundlistan – men senare har verksamheten ställts om mot Hollywood-produktioner.

Framtidsplanerna är högtflygande, vid år 2025 siktar Plint på att ha fördubblat sin omsättning till en halv miljard kronor. 

Bolaget med 40-anställda tar främst hjälp av frilansade översättare, av vilka man har ungefär 1 000 i sitt nätverk. Men bolaget har också utvecklat ett molnbaserat datasystem som gör det möjligt för projektledare, översättare och kunder att arbeta tillsammans i realtid och förenkla processen.

Louise Nilsson är vd för den nya huvudägaren Priveq, som 1998 knoppades av från försäkringsjätten Skandia.

”Just nu, när marknaden påverkats så starkt av coronakrisen, är det extra roligt att göra en affär av det här slaget”, säger hon.

Sverige sticker annars ut på marknaden för filmöversättning då sex av världens 50 största företag inom sektorn grundats här, enligt en färsk rapport från branschoganisationen Slator.

Di Digital har tidigare rapporterat om Altor-ägda BTI Studios, som i fjol gick samman med den Singapore-baserade konkurrenten Iyuno Media Group i en miljardaffär. 

Läs mer: Svenskarna dubbar tv-serier för miljarder – går ihop med Softbank-bolag

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera