I början av 2015 började Stockholmsbolaget Inkonova utveckla en drönare som fritt kunde röra sina så kallade ”armar”. På det viset kan den ta sig runt i trånga utrymmen på ett sätt som andra drönare inte kan. Bolagets drönare blev populär inom drönarracing men i slutet av 2015 beslöt sig grundarna för att fokusera på industrin istället.
”Vi tar fram den första drönaren för underjordiska gruvor och tunnlar. Det finns många drönarföretag som fungerar i öppna gruvor men inte i områden där det saknas ljus och gps. Vad vi gör är mycket mer sofistikerat”, säger Ahmed AlNomany, medgrundare till Inkonova.
Den senaste versionen av Inkonovas drönare kan förutom att flyga, köra och klättra även simma, vilket kan komma till nytta i gruvor. Bolaget har i ett samarbete med Sweco redan testat sin drönare i LKAB:s gruva i Kiruna. Nu har Boliden fått upp ögonen för bolaget och ska testa Inkonovas drönare i Garpenbergsgruvan i september.
Drönarprojektet är bara ett av flera som Boliden har investerat i. Som Di Digital tidigare rapporterat är gruvbolaget det första att ta Volvos självkörande lastbilar i bruk i sin gruva i Kristineberg.
Ett av problemen som gruvindustrin kämpar med är att inte kunna se vad som pågår i trånga utrymmen i gruvan. Genom att använda drönare för att få en bild från insidan av schakten kan gruvbolagen spara miljontals kronor, enligt Ahmed AlNomany.
Läs även: Drönarstartupen som vill rädda drunknande flyktingar
Men att få en bild av hur något ser ut när det varken finns fungerande gps eller ljus är en utmaning. Inkonova håller nu på att ta fram ett nytt system där drönaren istället använder sig av så kallad ”slam technology” som gör den helt autonom.
”Genom att ha ett laseröga kan drönaren hela tiden jämföra två bildrutor för att positionera sig. Om vi lyckas med den här nya tekniken så kommer den inte bara vara bra för gruvindustrin utan även för djuphavs- och rymdprojekt”, säger Ahmed AlNomany.
Vi har knappt råd att betala löner och när vi måste ta in experthjälp får vi betala dem i aktier.
Inkonova har sålt sitt första drönarsystem till det kanadensiska bolaget Clickmox, som förser Inkonova med drönarnas lasersystem. Men Inkonova, med kontor på startupinkubatorn Things i Stockholm, saknar finansiering.
“Vi behöver definitivt mer kapital. Vi har knappt råd att betala löner och när vi måste ta in experthjälp får vi betala dem i aktier. Det är nu vi ska börja se oss om för att ta in en större investerare, säger Ahmed AlNomany.
Läs även: Här rullar de förarlösa lastbilarna
Nu kör Volvos första förarlösa lastbilar i Bolidens gruva. Men det är bara ett steg i förvandlingen från gruva till automatiserad fabrik – där robotar tar över hela processen.