Hoppa till innehållet

Svenska duons andningsmasker slutsålda efter coronaviruset

Naturkatastrofer och virus har fått försäljningen av andningsmasker att skjuta i höjden. Den oväntade ökningen har sålt slut på Airinums lager. 

Försäljningen av andningsmasker ökar för Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.
Försäljningen av andningsmasker ökar för Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.Foto: Joey Abrait

Det svenska företaget Airinum tillverkar andningsmasker som filtrerar bort partiklar från luften vi andas in. Under januari har de sålt omkring tio gånger mer än de hade planerat för. 

Försäljningen började öka redan i slutet av förra året som en följd av höga halter luftföroreningar i Sydostasien. Bränderna i Australien öppnade även upp för en ökad försäljning på den marknaden. 

När coronaviruset sedan började spridas tog lagret av andningsmasker slut. 

”Vi hade räknat med att vårt lager skulle räcka fram tills efter sommaren men nu är det slut”, säger Alexander Hjertström, vd och medgrundare på Airinum. 

Den ökade försäljningen ser företaget som någonting positivt. Men det skapar också nya utmaningar för dem att hinna tillverka tillräckligt många masker när efterfrågan ökar. På Airinums hemsida står det nu att lagret är slut fram till april men Alexander Hjertström hoppas på att nya produkter ska komma in redan tidigare. Under tiden finns en väntelista där intresserade kan skriva upp sig för att få en mask när de finns i lager igen.

”Det är två sidor av ett mynt. Å ena sidan har försäljningen verkligen tagit fart men det är självklart svårt för ett företag när det svänger så snabbt. Å andra sidan kostar det varenda dag vi inte säljer för att vi har ett tomt lager”, säger Alexander Hjertström. 

En utmaning för Airinum är att de tillverkar sina andningsmasker i Kina. Utbrottet av coronaviruset har skapat många svårigheter. Ledigheten kring det kinesiska nyåret har förlängts och flera transportvägar med bland annat tåg och flyg ställs in. 

”Vi har redan producerat en del. Men stängda transportvägar gör det svårt för oss att lova våra kunder att vi ska få fram fler masker. Det är inte ett problem bara för oss utan alla drabbas av stora förseningar”, säger Alexander Hjertström. 

Efterfrågan på andningsmasker varierar mycket. Det gör att försäljning blir ojämn med toppar vid olika händelser som exempelvis klimatkatastrofer. Utmaningen blir att väga av hur mycket företaget ska hålla i lager. Det kan vara en fördel att sitta på ett stort lager när sådana händelser uppstår. 

”Skillnaden mot exempelvis ett klädföretag är att deras kollektioner tappar i värde efter en tid. När en kollektion är såld är det som är kvar i lager inte värt mycket. Våra produkter är inte kopplade till säsong på samma sätt och kan därför vara relevanta i flera år. Det gör att vi kan hålla större lager”, säger Alexander Hjertström. 

Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har tömt sitt lager.
Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har tömt sitt lager.Foto: Joey Abrait

Läs mer: Svenska startups gör affär på pollenallergiker

Men det är inte bara i samband med utbrott av virus och naturkatastrofer som försäljningen ökar. Enligt bolagets senaste inlämnade bokslut för 2018 omsatte Airinum omkring 8,3 miljoner kronor och gick med en förlust på omkring 6,4 miljoner kronor. Alexander Hjertström kan inte uppge de exakta siffrorna för bokslutet 2019 men antyder att omsättningen nästan fördubblats. Ökade luftföroreningar och medvetenheten kring det gör att efterfrågan på andningsmasker blir större. 

”Jag skulle säga att det egentligen är farligare att vara utsatt för luftföroreningar under en längre period. Men på kort sikt blir coronaviruset mer märkbart och människor blir mer skärrade av det, säger Alexander Hjerström. 

Det är bevisat att Airinums andningsmasker filtrerar bort mycket små partiklar och skyddar mot luftföroreningar. Men det finns få studier som kan visa att maskerna skulle ge ett skydd mot spridning av virus.

”Vi kan inte gå ut och lova något men vi har det som läkarna rekommenderar. Våra masker är behandlade med ett anti- bakteriellt material som ökar skyddsnivån. Sitter masken ordentligt ska den ge ett bra skydd”, säger Alexander Hjerström. 

Läs mer: De tar in 12 miljoner för sina andningsmasker 

Även svenska Mölnlycke levererar ansiktsmasker för professionellt bruk och ser en starkt ökad efterfrågan. 

”Vi arbetar just nu nära våra kunder för att säkerställa att de har tillgång till den utrustning de behöver för sitt viktiga arbete”, meddelar Mölnlyckes pressansvariga Jenny Johansson.

”Vi kan bekräfta att den höga efterfrågan gör att det är hårt tryck i produktionsledet nu, men att vi fortsätter leverera till våra kunder enligt plan.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera