Annons

Svenska elbilsutmanaren missar målet – igen

Det tidigare löftet med en bilfabrik i Landskrona gick om intet. Nu omkullkastar det skånska elbilsprojektet Uniti även sin målsättning om att tillverka uppåt 10 000 bilar i år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För drygt 1,5 år sedan meddelade Lundaföretaget Uniti, som har en ambition om att börja tillverka små elbilar, att företaget skulle flytta till Landskrona.

Då talade Uniti om möjligheterna till uppåt 1 000 nya jobb för den kommande biltillverkningen i elarmaturtillverkaren Thorn Lightings forna lokaler. Men tiden gick och det hände inget.

Ett år senare meddelade Uniti att elbilen istället ska börja byggas i Silverstone i Storbritannien.

Läs mer: Skånskt elbilsbolag tar in miljoner via crowdfunding – siktar på lansering 2020 

Frågan är när tillverkningen inleds, och hur stora volymerna blir. Det står dock redan klart att företagets tidigare målsättning, med en produktion på 5 000-10 000 elbilar i slutet av det här året, inte gäller längre.

”Det kommer inte att bli de volymerna det här året. Planen är dock att få ut de första bilarna på vägarna i år, och sedan skalar vi upp produktionen nästa år”, säger Robin Eriksson, marknadschef för Uniti.

Hur många bilar ska ni tillverka i år?

”Vi går inte in på det exakta antalet, men det handlar inte om tusentals bilar. Det kan handla om allt från endast några stycken till ett par hundra bilar.”

Tidigare har ni även sagt att ni kommer att tillverka 30 000-40 000 bilar nästa år. Ligger den målsättningen kvar?

”Nej, och vi går inte in på hur stor produktionen blir nästa år. Vi har aldrig lovat några volymer, vi kommunicerar bara estimat. Vi går heller inte in på detaljer om vilka som är våra leverantörer”, säger Robin Eriksson.

Vilka signaler ger en sådan kommunikation till era kunder och framtida investerare?

”Planer förändras och det sker även förändringar i omvärlden som vi inte kan påverka. Så är det att jobba med startups, och det är en anledning till att vi nu håller igen med vår kommunikation till media. För om vi säger något som senare inte faller in så påverkar det så klart våra publika relationer.”

Vilka konkreta förändringar syftar du på?

”Man får ny information, och nya partners kommer in som hjälper oss att jobba smartare med långsiktiga beslut om företaget. Man lär sig, vi utvecklas och blir starkare under resans gång.”

Vad säger ni till de cirka 3 000 kunder som har förbeställt en elbil av er?

”Det stannar mellan oss och kunderna. De som har bokat en bil, men som vill avboka, får tillbaka sina pengar. Det ska ingen behöva vara orolig för. Alla de pengarna ligger orörda på ett separat konto”, säger Robin Eriksson.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies