Annons

Svenska elflygplan tar in miljoner av kända investerare

Till vänster: En skiss av bolagets framtida elflygplan. Till höger: Grundaren och vd:n Anders Forslund.
Till vänster: En skiss av bolagets framtida elflygplan. Till höger: Grundaren och vd:n Anders Forslund. Foto: Press.
Svenske Anders Forslunds elflygplan Heart Aerospace har redan fått stöd från SAS. Nu tar han in 20 miljoner kronor i nytt kapital inför den planerade lanseringen 2025.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Flygingenjören Anders Forslund har redan fått ögonen på sig i Silicon Valley, där han tidigare i år blev antagen till den prestigefyllda acceleratorn Y Combinator. 

Nu tar hans bolag Heart Aerospace in 20 miljoner i kapital, bland annat från Niklas Adalberths välgörande stiftelse Norrsken och riskkapitalbolaget EQT Ventures.

”Det här betyder jättemycket för oss, vi är extremt nöjda över att det funnits intresse för att investera,” säger Anders Forslund.

Bakom pengarna står totalt 19 investerare. Hälften utgörs av affärsänglar, men vilka de är vill Anders Forslund ännu inte berätta.

”Jag kommer inte avslöja några namn, men det finns kända personer som har investerat i det här. Det är väldigt roligt.” 

Läs mer: Har SAS i ryggen – då ska svenskens elflygplan lyfta 

Med det nya kapitalet kommer man att anställa mellan 10 till 15 personer, som ska fortsätta att förbereda elflyget inför lanseringen som är planerad redan till 2025. 

Nästa steg blir att utveckla prototyper för driftsystemet.

”Den stora utmaningen är ju att allt är så nytt. Därför vill vi börja direkt och visa att vi kan göra det i den här skalan. Det finns elektriska flygplan i dag, men det flyg vi ska göra är tio gånger större och ska kunna färdas i dubbelt så hög hastighet.” 

Idén om att ersätta det vanliga flyget med elflyg har fått både hejarrop och kritiska kommentarer. En vanligt förekommande kritik är att flygen aldrig kommer kunna ersätta reguljärflyget, eftersom de inte kan flyga längre sträckor. 

Vi ser framför allt att de här flygen används på de korta sträckorna, till exempel mellan Stockholm och Visby.

Passagerarflygplanet som Anders Forslund vill bygga ska klara en sträcka på upp till 400 kilometer, eller 40 mil. Det motsvarar en enkelresa från Stockholm till Göteborg.  

Som svar på kritiken säger Anders Forslund att 40 procent av flygets utsläpp kommer från inrikesflyg.

”Vi ser framför allt att de här flygen används på de korta sträckorna, till exempel mellan Stockholm och Visby. Sen finns det en jättestor marknad i Norge, där det finns många orter som ligger nära varandra men tar lång tid att transportera sig mellan med bil. Norra Sverige är också intressant.” 

Planet han nu vill bygga ska drivas med batterier, ha plats för 19 passagerare och två piloter.

Norrmännen har lett vägen med att all inrikestrafik ska vara elektrisk 2040.

Heart Aerospace har redan fått stöd av SAS, BRA och norska Widerøe. Bolagen är intresserade av att köpa in flygplanen när de når marknaden. 

”De har uttryckt intresse av att de gärna vill vara med och titta på vad det finns för affärsmodeller i det här, och att de vill hjälpa oss i de tidigare faserna. Flygbolagen sitter på mycket information om resmönster, deras input är viktig,” säger Anders Forslund och fortsätter: 

”Man ska inte underskatta de svenska bolagen, de är världsledande när det kommer till hållbarhetsfrågor, biobränsle, el och klimatkompensering.”

Anders Forslund är flygingenjör och har en bakgrund inom teknisk fysik på Chalmers. Totalt har han läst på tio olika universitet, bland andra MIT i Boston. 

Även om det är sex år kvar till den planerade lanseringen, ser han redan nu en god potential i elflygets framtid.

”Jag tror att vi har goda utsikter här i Sverige, men det kräver att vi mobiliserar och sluter upp kring en sån här vision. Norrmännen har lett vägen lite med att all inrikestrafik ska vara elektrisk 2040. I Sverige har vi målet att allt flyg ska vara fossilfritt 2030. Där kan elflyget vara del av det målet, tillsammans med biobränslet.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies