Hoppa till innehållet

Svenska elmotorcykeln gasar – tar in 135 miljoner

Det svenska elmotorcykelbolaget Cake tar in 135 miljoner kronor i färsk finansiering. ”Nästa hoj visar vi upp på mässor under hösten”, säger vd:n Stefan Ytterborn.

Från vänster: Cakes finanschef Caroline Burmester och vd:n och medgrundaren Stefan Ytterborn.
Från vänster: Cakes finanschef Caroline Burmester och vd:n och medgrundaren Stefan Ytterborn.Foto: Press

Det svenska bolaget Cake, som tillverkar eldrivna motorcyklar, tar in cirka 135 miljoner kronor för att finansiera sin produktion de närmsta åren.

Pengarna kommer främst från det svenska riskkapitalbolaget Creandum och Eventures med bas i San Francisco.

”Jag är otroligt glad att vi får med den här kompetensen”‚ säger Cakes vd Stefan Ytterborn till Di Digital.

Hittills i år har Cake sålt 200 motorcyklar av sin första modell, som väger 70 kilo med batteriet inräknat. Vid slutet av året väntar sig Stefan Ytterborn ha sålt 400 motorcyklar.

”Vi har ett sortiment som vi utvecklar med fokus på olika användargrupper. Nästa hoj visar vi upp på mässor under hösten”‚ säger han.

Hur många cyklar kommer ni sälja 2020?

”Målet är 1500, sedan 3000 följande år och sen ska vi nå 5000 under 2022. I samband med det ska vi vara kassaflödespositiva.”

Creandum har tidigare investerat i bolag som Spotify, Klarna och elscooteraktören Voi. Eventures har tidigare investerat i det numera noterade högtalarbolaget Sonos.

Läs mer: Styrelseproffs backar svensk eldriven motorcykel 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera