Den svenska techstartupen Findify har utvecklat en tjänst för att optimera sökfunktionen för e-handelssajter, så att kunderna lättare ska hitta vad dem söker och därigenom öka intäkterna för grossisterna.
Findify grundades under 2014 av KTH-studenterna Thibaut Patel och Thomas Fattal – samt Meni Morim och Jaclyne Clarke. Mjukvaran bygger på avancerad AI-teknik och maskininlärning.
Sedan starten har bolaget skaffat sig över 1 200 kunder i mer än 60 olika länder, men omsättningen stannade på 4,5 Mkr under 2017. Under första kvartalet i år uppgick försäljningen till 1,7 Mkr.
Läs mer: De rullar ut sitt AI-verktyg för restauranger i USA
Nu slukas Findify av det kanadensiska cannabisbolaget Namaste Technologies i en affär värd 12 miljoner dollar, motsvarande 105 miljoner kronor. Därmed värderas KTH-bolaget till 23 gånger den årliga försäljningen. Betalningen sker både i kontanter och genom aktier i Namaste.
Findify kommer dock fortsatt att agera som ett fristående bolag, med Stockholm som bas.
”Nu får vi en stark partner. Namaste kommer att avsätta pengar och resurser till Findify så att vi kan fortsätta utveckla och växa produkten. Utöver det kommer ingenting att förändras, vi ska agera självständigt och fortsätta arbeta med andra kunder. Det var väldigt viktigt för oss”, säger vd:n Meni Morim till Di Digital.
Den enda offentliga externa investeraren i Findify är affärsängeln Hampus Jakobsson, som klev in i bolaget redan 2015. Exakt hur mycket pengar han har investerat är okänt, men Findify har sammanlagt plockat in ungefär 2,5 Mkr i riskkapital, enligt Nordic Tech List.
”Min filosofi är att alltid jobba för entreprenören, så när Namaste ville köpa Findify stöttade jag beslutet helt och hållet. För min egen del var det en vettig exit”, säger Hampus Jakobsson till Di Digital.
Den Malmö-baserade investeraren har gått in i ungefär 85 olika startups på senare år, efter att ha byggt upp och sålt av mjukvarubolaget TAT.
”Redan från dag ett så har Findify haft kunder och stabila intäkter. Det bevisar vilken bra produkt de har tagit fram. Medarbetarnas kompetens inom maskinlärning är fantastisk, det är nog den som Namaste också har betalat för”, säger Hampus Jakobsson.
Läs mer: Tuffa prövningar om Sverige ska bli bra på AI
Att Findify inte plockat in några större summor riskkapital tyder på att de stora ägarandelarna i företaget funnits kvar hos grundarna. De kan nu hämta hem en ansenlig summa pengar, men enligt Meni Morim var prislappen inte avgörande vid försäljningen.
”Jag har faktiskt inte haft tid att fundera på det finansiella, det har varit en väldigt hektisk tid. Vi får se hur det känns om ett par veckor”, säger Meni Morim, som bland annat har en bakgrund som produktutvecklare på Klarna.
De nya ägarna Namaste säljer medicinsk marijuana samt andra kringprodukter, så som vattenpipor och bongar, i Kanada. Genom ett fyrtiotal olika sajter på nätet förväntas koncernen nå 50 000 kunder vid slutet på 2018. Nyligen blev bolaget uppgraderat till huvudlistan på börsen i Toronto.
”De är aktiva inom en sektor som är lite tabubelagd, men jag skulle jämföra deras tjänst med Min Doktor och Kry i Sverige. De har utvecklat en app som gör att alla människor får tillgång till professionell medicinsk rådgivning inom cannabisområdet. Sedan får de ett helt lagligt recept utskrivet för att lindra sina smärtor”, säger Meni Morim.
I ett pressmeddelande uppger Namaste att förvärvet av Findify kommer förbättra koncernens intjäning och öka tillväxten. Vid utgången av 2019 prognostiserar man att affären kommer att ha gett positiva effekter på deras nettoresultat.
Enligt Findify har deras tjänst hittills ökat konverteringsgraden hos kunderna med i snitt 27 procent, samt höjt intäkterna per användare med 30 procent.
Läs mer: ”Som Uber fast för marijuana”