Hoppa till innehållet

Svenska företag bland de värsta GDPR-syndarna i Europa

Totalt har över 12 000 dataincidenter anmälts till svenska myndigheter sedan GDPR infördes under 2018 – och totalt har 120 miljoner kronor i böter dömts ut till felande företag. Det innebär att Sverige placerar sig högt i en jämförelse med andra EU-länder, enligt advokatbyrån DLA Piper.

Lena Lindgren Schelin är generaldirektör vid Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen, medan Peter Näslund är managing partner på DLA Piper i Sverige.
Lena Lindgren Schelin är generaldirektör vid Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen, medan Peter Näslund är managing partner på DLA Piper i Sverige.Foto: Jack Mikrut (Di) och press.

Under 2018 trädde EU:s nya och strängare dataskyddsförordning GDPR i kraft, som ställer högre krav än tidigare på hur företag hanterar sina kunders personuppgifter.

Maxstraffet för överträdelser mot GDPR är 200 miljoner kronor, eller 4 procent av ett bolags årsomsättning. Det högre beloppet gäller. För mindre allvarliga brott blir boten upp till 100 miljoner kronor, eller 2 procent av omsättningen.

En kartläggning från den internationella advokatbyrån DLA Piper visar nu att totalt 2,8 miljarder kronor har utfärdats i böter till företag eller organisationer inom EU sedan den nya lagstiftningen infördes.

Svenska företag tillhör några av Europas värsta syndare. Totalt har Integritetsskyddsmyndigheten, före detta Datainspektionen, dömt ut böter om 120 Mkr på två och ett halvt år till felande bolag. Det placerar Sverige på sjätte plats efter – i tur och ordning – Italien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Spanien.

”Myndigheter har den senast tiden testat sina gränser och utfärdat böter för en stor mängd olika överträdelser av Europas dataskyddslagar. Men vi har även sett några framgångsrika överklaganden som resulterat i stora minskningar av de böter som var föreslagna. Med tanke på de stora beloppen och risken för efterföljande ersättningskrav förväntar vi oss att trenden med fler överklaganden fortsätter”, kommenterar Peter Näslund på DLA Piper i Sverige.

Även sett till antalet ärenden placerar sig Sverige högt i en europeisk jämförelse, på sjunde plats, med totalt 12 241 dataincidenter sedan maj 2018 då lagen infördes. Per capita toppas dock listan av Danmark.

Kartläggningen från DLA Piper visar även att antalet anmälningar och ärenden som utreds av myndigheterna inom EU ökat varje år sedan lagstiftningen infördes, under 2020 steg summan med 19 procent.

Läs mer: Google får GDPR-bot på 75 miljoner i Sverige: ”Planerar att överklaga”

Läs mer: Runt 1 miljon kunder drabbade i stor dataläcka hos Folksam 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera