Annons

Svenska frågeappen nobbar riskkapitalets miljoner – tar sikte mot USA

Två av Mentimeters grundare, Johnny Warström och Niklas Ingvar.
Två av Mentimeters grundare, Johnny Warström och Niklas Ingvar. Foto: Jack Mikrut (Di).
Det interaktiva presentationsverktyget Mentimeter har växt från Stockholm ut i världen – med hjälp av den egna kassan. ”Nästan alla riskkapitalbolag vill investera, men vi är ganska snabba med att tacka nej”, säger vd:n Johnny Warström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Mentimeter har utvecklat en webbaserad omröstningstjänst som låter mötesdeltagare tycka till i realtid under en presentation.

Bolaget grundades 2014 i Stockholm och sedan dess har tillväxten varit stark och dessutom lönsam. 

I fjol gjorde Mentimeter en vinst på 15 miljoner kronor på en omsättning om 47 Mkr.

”Vi sätter alltid produkten först, hälften av vår organisation arbetar fortfarande med utveckling. Det är det som gör att vår ekonomi växer. Vi har knappt behövt lägga några pengar alls på betald marknadsföring, utan den sprids vidare mellan nöjda användare”, säger medgrundaren Johnny Warström, som också är vd på företaget.

Utöver en grundplåt på 4 Mkr vid starten, som kom från ett fåtal affärsänglar och Silicon Valley-acceleratorn 500 Startups, har bolaget inte tagit in något externt kapital. 

”Vi hamnar nog lite under radarn på grund av det. Men vi aldrig behövt ta in externt kapital utan kan sköta vår tillväxt med smart produktutveckling och egna medel, det vill säga kundernas betalda fakturor.”

Kommer ni någonsin omvärdera er ståndpunkt kring riskkapital?

”Jag ser det inte som särskilt troligt. Vi har ett mål om att nå 500 miljoner användare vid år 2023, det vill säga personer som någon gång använt tjänsten, och det klarar vi av med egna medel”, säger Johnny Warström.

Läs mer: Hobby-idén Mentimeter blev ett företag med supertillväxt 

Om Google skulle göra det här hade de förmodligen satt tio utvecklare i en källare.

Tidigare i år klev dock Alfvén & Didrikson in i Mentimeter, kan Di Digital avslöja, när riskkapitalbolaget köpte en aktiepost från ett antal gamla ägare. Köpesumman är hemlig och några nya pengar sköts heller inte in i verksamheten. 

Alfvén & Didrikson äger numera drygt 9 procent av Mentimeter, enligt bolagets aktiebok. Medgrundarna Johnny Warström och Niklas Ingvar innehar i sin tur 28 procent vardera.

”Vi kontrollerar fortfarande en majoritet av bolaget. Att Alfvén & Didrikson blivit aktieägare påverkar inte mitt arbete som vd särskilt mycket”, säger Johnny Warström.

Men för att spränga drömgränsen om 500 miljoner användare återstår mycket arbete. I dagsläget har en tiondel, det vill säga 50 miljoner personer, någon gång svarat på en omröstning genom Mentimeter sedan starten för fem år sedan.

”Sedan länge är vi störst på vår marknad med god marginal. Det finns ganska många små konkurrenter världen över, men ingen kommer i närheten av oss.”

Det är inte ovanligt att de resursstarka amerikanska techjättarna ger sig in på nya, lukrativa marknader genom att bygga egna tjänster. Är ni oroliga över det?

”Det är klart att den risken finns. Men fördelen är att vi är specialiserade och blivit den stora ledaren på en ny marknad. Om Google skulle göra det här, till exempel, hade de förmodligen satt tio utvecklare i en källare”, säger Johnny Warström.

Har ni redan fått propåer från it-bolag eller riskkapitalbolag om ett uppköp?

”Jag får hela tiden en del mejl. Vi dubblar våra intäkter varje år med lönsamhet. Det är klart att nästan alla riskkapitalbolag i världen vill investera då. Men vi är ganska snabba med att tacka nej till det.”

Mentimeters affärsmodell är ”freemium”, precis som Spotify och Slack, där det är gratis att använda produkten men finns möjlighet att betala 10 eller 25 dollar i månaden för versioner med fler funktioner. 

Betalande kunder kan till exempel sätta sitt eget namn på det interaktiva presentationsverktyget. På kundlistan finns bland andra svenska Ericsson och stora amerikanska börsbolag som Microsoft.

”Just nu har vi cirka 35 000 betalande kunder i över 150 länder”, säger Johnny Warström.

Han säger att det är troligt att Mentimeter kommer kunna behålla en intäktstillväxt på ungefär 150 procent även under 2019. 

Vi vill helst vara ett så litet bolag som möjligt och försöker hålla nere antalet anställda.

För att lägga ytterligare ved på tillväxtbrasan har Mentimeter bestämt sig för att öppna sitt första internationella kontor. Bolaget etablerar nu en fysisk närvaro i New York med ungefär fem anställda.

”Vi gör det på test under två-tre månader. Eftersom vi investerar våra egna pengar är vi måna om att det ska bli rätt. New York är en väldigt dyr stad att vara verksam i. Ungefär 20 procent av våra betalande kunder finns i USA och vi har teorier om att det kan vara bra att komma närmare dem.”

Sedan sommaren 2018 har Mentimeter växt sin personalstyrka kraftigt, från 23 till 63 personer i dag. Bolaget har också flyttat från Södermalm till fem gånger så stora lokaler på Kungsholmen.

”Det är nästan lite påtvingat. Vi vill helst vara ett så litet bolag som möjligt och försöker hålla nere antalet anställda. Men när man växer otroligt snabbt ställer det högre krav på organisationen”, säger Johnny Warström.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer