Hoppa till innehållet

Svenska Freespee tar in 90 miljoner – ”Vi är doldisar”

Kommunikationstjänsten Freespee tar in drygt 90 miljoner kronor från franska Ventech och befintliga ägare. ”Nu vill de stora spelarna in i detta”‚ säger vd:n Carl Holmquist.

Carl Holmquist, vd på Freespee.
Carl Holmquist, vd på Freespee.

Uppsalabolaget Freespee (NTL) tar in en B-runda i form av såväl nyemitterade aktier som lån. Investeringen uppgår till 92 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.

Huvudinvesterare är franska riskkapitalbolaget Ventech och de befintliga ägarna Sunstone Capital och Inventure. Även Silicon Valley Bank, som har finansierat det numera konkursutsatta svenska bolaget Narrative, medverkade i rundan.

Freespees plattform låter företag sköta sin kundkommunikation på ett modernare sätt än via telefonväxel. Bolaget har redan kunder som storbanken Lloyd's och biljätten Fiat Chrysler och räknar med att dubbla sin omsättning i år till omkring 50 Mkr.

”Det är många investerare som börjar få upp ögonen för hur kommunikation kommer att bli en del av vårt beteende i e-handel. Det har fått en stor push av att Facebook, Whatsapp och andra vill ta sig in i företagskommunikationen med sina appar, chatbottar och så”, säger Freespees vd Carl Holmquist.

”Det här är en ganska dålig upplevelse i dag, både för konsumenter och företag. Man får trycka på knappar när man ringer och stå i kö”, fortsätter han.

Freespee har sammanlagt tagit in 143 Mkr i riskkapital och har i dag 40 anställda, varav hälften är i Sverige.

Foto:

Freespee ligger på femte plats när det gäller investeringar under 2016. Grafen är baserad på uppgifter från Nordic Tech List och summorna är i euro.

”Vi har varit doldisar av två anledningar: dels är vi som har dragit igång bolaget ingenjörer. Det har inte varit vår styrka att kommunicera på bred basis vad vi försöker åstadkomma. Vi har stångats med att försöka välja rätt ord. Men får vi kliva in i ett konferensrum hos en kund och visa vår mjukvara så vill de köpa”, säger Carl Holmquist.

Den  nya investeringen ska främst gå till att utveckla Freespees mjukvara genom att till exempel utforska funktioner som bygger på artificiell intelligens. Därutöver överväger Freespee att expandera till USA för att komma närmre de amerikanska kunder som redan använder bolagets tjänst på den europeiska marknaden.

”Nu vill de stora spelarna in i detta. Vi har visat med våra siffror att marknaden finns där. Vi växer kraftigt utan att göra av med pengar. Vi vill investera i mjukvaran ännu mer än vi gör genom eget kassaflöde”, säger Carl Homquist.

Freespees finansieringsrunda är bland årets större investeringar i svenska techbolag jämte tjänster som Universal Avenue och Lendify. Den i särklass största skedde i Spotify, som tog in drygt 8 miljarder kronor i lånefinansiering i våras, medan Neo Technology nyligen fyllde på kassan med drygt 300 Mkr.

Läs mer: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera