Annons

Svenska Furhat tar sin robot till marknaden: ”Explosion inom fem år”

Vd Samer Al Moubayed tillsammans med roboten Furhat.
Vd Samer Al Moubayed tillsammans med roboten Furhat. Foto: Banfa Jawla
Den svenska roboten Furhat, med en prislapp på 150 000 kronor, har redan väckt intresse bland storföretag som Disney, Honda och Intel. Nu tar bolaget sin avancerade teknik till den breda marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbolaget Furhat Robotics vill med sin uttrycksfulla och socialt intelligenta robot möjliggöra interaktioner mellan människa och maskin. 

Furhat, som kan ta ögonkontakt och svarar på tilltal och ställer frågor, går att tillämpa på 40 olika språk med över 200 valbara röster. Roboten består av ett ansikte med en 3d-mask i plast, på vilken det projiceras olika ansiktsrörelser och utseenden med hjälp av ljuseffekter. 

Den patenterade tekniken är unik på marknaden, enligt medgrundaren och vd:n Samer Al Moubayed, och har tagits fram med hjälp av artificiell intelligens och analys av stora datamängder.

”Till skillnad från robotar som byggs med motorer har vi skapat en visuell illusion som är väldigt lik en riktig människa”, säger han.

Utvecklingen har pågått sedan 2011 vid Kungliga Tekniska högskolan och bolaget Furhat Robotics bildades tre år senare. Först i november i år lanserades den första breda kommersiella produkten vid den stora techmässan Web Summit i Lissabon.

”Beställningarna har rasslat in och vi stod redo att börja leverera samma dag till hela världen. Vi har dessutom just flyttat till nya lokaler, fyra gånger större än tidigare, så det har varit några hektiska veckor”, säger Samer Al Moubayed.

Utöver den fysiska roboten har Furhat också utvecklat ett operativsystem. Tanken är att företag och utvecklare ska bygga och testa olika funktioner ovanpå plattformen – ungefär som Appstore fungerar i Apples ekosystem.

”Vi vill bli företaget som bygger motsvarigheten till Iphone för sociala robotar”, säger Samer Al Moubayed.

Läs mer: Svenska robotbyggarna: ”Vi ska göra saker som Apple och Google inte kan” 

Vi kan träna roboten att spela allt ifrån en arg kund i en klädbutik till en patient med depression.

Det innebär i praktiken att Furhat ska kunna användas i vilken verksamhet som helst. Redan innan den breda kommersiella lanseringen har bolaget skaffat sig 70 betalande kunder, till exempel storföretag som Disney, Honda och Intel.

”Furhat är världens mest anpassningsbara sociala robot. Det är vår stora konkurrensfördel på marknaden”, säger han.

Avtalet med Disney var bolagets första och innebar att Samer Al Moubayed själv spenderade ett helt år i USA för att utveckla Furhat. Han tackade därefter nej till ett lukrativt erbjudande om att bli chef för en helt ny forskningsgrupp på underhållningsjätten.

”Jag tror att sociala robotar kommer att explodera på massmarknaden inom fem år. Det är en otroligt spännande resa att vara med på. Acceptansen för att kommunicera med robotar ökar hela tiden i samhället”, säger han, och pekar på framväxten av röstassistenter i smarta högtalare från techjättar som Amazon, Apple och Google.

Furhat Robotics ser några områden som särskilt intressanta i starten, till exempel som ett informationsstöd på banker, eller i gallerior och receptioner. Furhat kan också fungera som ett hjälpmedel för resenärer på flygplatser och tågstationer.

Förhoppningsvis kommer det bli lika naturligt att ha en social robot på kontoret som en kaffemaskin eller skrivare.

Det finns också goda möjligheter att använda roboten inom rekrytering, säger han, då den klarar av att hålla en hel anställningsintervju. Tanken är att processen blir mer objektiv då roboten bortser från kandidatens ålder, kön eller hudfärg.

Slutligen lyfter vd:n fram social träning som ett område med stor potential. Det kan till exempel handla om att Furhat utbildar anställda inom detaljhandeln eller låter psykologer träna sin behandling av patienter.

”Vi kan träna roboten att spela allt ifrån en arg kund i en klädbutik till en patient med depression”, säger han.

Roboten tillverkas i Sverige och bolaget har i dagsläget ett 30-tal anställda. Nyligen rekryterades techprofilen Jonathan Forster som rådgivare inom affärsutveckling. Han var en av Spotifys allra första anställda och arbetade som global säljchef på musikjätten fram till 2016.

I dagsläget kostar roboten 150 000 kronor för icke-vinstdrivande organisationer som museer och skolor. Företag betalar däremot en hyra på 20 000 i månaden för att använda Furhat, men den säljs inte direkt till konsumenter.

”Förhoppningsvis kommer det bli lika naturligt att ha en social robot på kontoret som en kaffemaskin eller skrivare. Men det är troligt att priset kommer att sjunka övertid. Nu försöker vi identifiera de som vågar gå före och investera i en relativt oprövad teknik”, säger han.

Läs mer: Furhat Robotics fyller på kassan - vill bli robotikens Appstore 

Under 2017 redovisade Furhat Robotics intäkter på cirka 9,2 miljoner kronor, med ett knappt minusresultat på sista raden. Samer Al Moubayed understryker att lönsamhet ligger långt fram för bolaget.

”Vi pausade försäljningen i fjol för att fokusera på produktutveckling. Jag tror inte att lanseringen kommer påverka vår omsättning så mycket under 2018, men vi hoppas bryta ny mark nästa år”, säger han.

I september i fjol tog Furhat in 20 Mkr i en stor såddrunda. De välrenommerade riskkapitalbolagen Balderton Capital och Local Globe klev därmed in som nya delägare.

”Det här till en kapitalintensiv bransch som skapar långsiktiga värden för tålmodiga investerare. Vi kommer att behöva ta in mer kapital, men hur mycket pengar det handlar om och när i tiden det sker är svårt att svara på”, säger vd:n. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies