Hoppa till innehållet

Svenska Glue kammar hem pris i Las Vegas

Den digitala låsföretaget Glue har vunnit pris för sin innovativa design på den amerikanska teknikmässan CES. Nu vill företaget ändra hur vi ser på hemmet med sitt nya digitalt styrda lås.

Diego Oliva och Carl Johan Grandinson grundade Glue.
Diego Oliva och Carl Johan Grandinson grundade Glue.

Det svenska bolaget Glue har tagit fram ett digitalt lås som fungerar med en app i stället för med en fysisk nyckel. Företaget släppte sin första version våren 2015 och släpper nu sin nya, smäckrare version.

Och det är just inom kategorin mest innovativ design för smarta hem som bolaget nu belönas på den amerikanska teknikmässan CES  i Las Vegas.

”Feedbacken på den förra versionen var just att det var en bra tjänst och en rolig produkt men designen kanske inte var den bästa. Därför är det extra roligt att det är just det som vi får pris för”, säger medgrundaren och vd:n Carl Johan Grandinson.

Glues digitala hemlås.

Glues digitala lås var ett av bolagen som fick pris på CES.

Carl Johan Grandinson var tidigare vd på Tradedoubler och har grundat Glue tillsammans med den Diego Oliva, även han från Tradedoubler. Som ytterligare delägare finns riskkapitalbolaget Alvén & Didrikson som har varit med från starten.

Läs även: Tradedoubler-duo vill knäcka lås-koden 

Idén bakom Glue uppstod för några år sedan, då Carl Johan Grandison hyrde en bostad genom Airbnb och fick problem att få tag i nyckel till lägenheten.

Nu är planen att göra hemmet till en hub för hushållsnära tjänster genom att hitta samarbeten med olika företag. 

”AirBnB-liknande tjänster är en given partner men det kan gälla alla typer av tjänster där slutkunderna får en bättre service av att kunna släppa in folk i hemmet. Det kan vara städtjänst och hundrastning eller kemtvätten för att få skjortorna levererade in i garderoben”, säger Carl Johan Grandinson.

Hittills har grundarna och delägarna pytsat in 30 mkr i Glue men för att kunna växa från dagens 1200 kunder behöver bolaget ta in mer kapital. 

”Under året kommer vi att ta in ytterligare pengar för att satsa på internationalisering och nya produkter men första steget är att lära folk att använda mobilen för att öppna dörren för sin egen räkning”, säger Carl Johan Grandinson.

Läs även: Hem, hälsa och bilar – här är årets trender på prylmässan CES

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera