Googles Sverigekontor har vuxit och sysselsätter numera 300 personer. Majoriteten är utvecklare. Många av dem har exempelvis jobbat med spelplattformen Stadia, som Google lanserade förra veckan. I övrigt ägnar sig Google Sverige åt försäljning, marknadsföring, kommunikation och lobbyarbete.
Merparten av Googles politiska frågor hanteras från huvudkontoret, i Washington eller Bryssel. Men det händer även att Googles Sverigechef Anna Wikland och kollegorna på Stockholmskontoret behöver föra samtal med lokala lagstiftare. Ett exempel på en sådan fråga är de nya reglerna kring upphovsrätten som EU-parlamentet röstade igenom i tisdags.
Läs mer: EU röstar igenom ”länkskatten”
Vi vill ta en aktiv del, tillsammans med lagstiftare, publicister, kreatörer och andra, och så se till att implementeringen blir så bra som möjligt.
Dessa innebär bland annat att digitala plattformar som Facebook, Google och Youtube måste betala licenser för länkat material som användarna lägger upp. Men det är mycket oklart exakt hur mycket text det handlar om. Enligt parlamentet ska memes, gif:ar och nyhetsartiklar med ”individuella ord eller mycket korta utdrag”, inte omfattas av det genomröstade direktivet.
De nya reglerna innebär även att upphovsrättsligt skyddat material, som plattformarna inte betalat licens för, måste plockas bort från sajter eller plattformar, annars väntar böter. En lösning för detta är filter som är dyra för mindre aktörer. Kritiker menar dock att de är oprecisa. Det kan leda till att även material som inte skyddas av upphovsrätten tas bort.
Google har tidigare flaggat för att de nya reglerna kan medföra att man måste stänga ner sin söktjänst för nyheter, Google News.
”De nya reglerna blev visserligen lite bättre än vi befarande. Men vår syn är fortfarande att detta kan leda till ökad osäkerhet och få negativa konsekvenser för både kreativa och digitala marknader i EU”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.
”Det viktiga är detaljerna i hur lagstiftningen implementeras i varje land. Där vill vi ta en aktiv del, tillsammans med lagstiftare, publicister, kreatörer och andra, och så se till att implementeringen blir så bra som möjligt”, säger hon.
Läs mer: Google-chefen: EU kan tvinga oss att lägga ned nyhetstjänsten
I veckan har Anna Wikland deltagit i Di Impact Summit i Åre. Ett av hennes budskap har varit att teknisk utbildning kan förbättra världen och samtidigt skapa nya jobb. Google har sedan 2015, med sin satsning Digitalakademin, hjälpt 36 000 vanliga svenskar stärka sin digitala kompetens genom olika kurser.
”Enligt en rapport från konsultbolaget McKinsey kan teknikutveckling och automatisering skapa 100 000 jobb, netto, fram till 2030. Men omställningen är kopplad till kompetens. Samhället måste omskola 500.000 svenskar varje år för uppnå detta”, säger Anna Wikland.
Google möter bland annat sina adepter via plattformen digitalajag.se. Under våren ska man även ut i en turnébuss för att ta Digitalakademin ut i landet. Satsningen görs ihop med Almi, Arbetsförmedlingen och en rad svenska kommuner.
Under Sverigeturnén stannar Digitalakademin på följande orter: Östersund (1-2 april), Gävle (4-5 april), Stockholm (9-10 april), Botkyrka (11, 12 och 15 april), Norrköping (16-18 april), Göteborg (23-25 april), Malmö (26, 29 och 30:e april), samt Helsingborg (2-3 maj).