Hoppa till innehållet

Svenska Googlechefen om EU:s nya regler: Bättre än befarat

Googles Sverigechef Anna Wikland vill ta en aktiv roll i diskussionerna om EU:s nya regler om upphovsrätten. ”Det viktiga är detaljerna i hur lagstiftningen implementeras i varje land”, säger hon.

Anna Wikland, Sverigechef för Google, på plats vid Di Impact Summit i Åre.
Anna Wikland, Sverigechef för Google, på plats vid Di Impact Summit i Åre.Foto: Jack Mikrut

Googles Sverigekontor har vuxit och sysselsätter numera 300 personer. Majoriteten är utvecklare. Många av dem har exempelvis jobbat med spelplattformen Stadia, som Google lanserade förra veckan. I övrigt ägnar sig Google Sverige åt försäljning, marknadsföring, kommunikation och lobbyarbete.

Merparten av Googles politiska frågor hanteras från huvudkontoret, i Washington eller Bryssel. Men det händer även att Googles Sverigechef Anna Wikland och kollegorna på Stockholmskontoret behöver föra samtal med lokala lagstiftare. Ett exempel på en sådan fråga är de nya reglerna kring upphovsrätten som EU-parlamentet röstade igenom i tisdags.

Läs mer: EU röstar igenom ”länkskatten” 

Vi vill ta en aktiv del, tillsammans med lagstiftare, publicister, kreatörer och andra, och så se till att implementeringen blir så bra som möjligt.

Dessa innebär bland annat att digitala plattformar som Facebook, Google och Youtube måste betala licenser för länkat material som användarna lägger upp. Men det är mycket oklart exakt hur mycket text det handlar om. Enligt parlamentet ska memes, gif:ar och nyhetsartiklar med ”individuella ord eller mycket korta utdrag”, inte omfattas av det genomröstade direktivet.

De nya reglerna innebär även att upphovsrättsligt skyddat material, som plattformarna inte betalat licens för, måste plockas bort från sajter eller plattformar, annars väntar böter. En lösning för detta är filter som är dyra för mindre aktörer. Kritiker menar dock att de är oprecisa. Det kan leda till att även material som inte skyddas av upphovsrätten tas bort.

Google har tidigare flaggat för att de nya reglerna kan medföra att man måste stänga ner sin söktjänst för nyheter, Google News. 

”De nya reglerna blev visserligen lite bättre än vi befarande. Men vår syn är fortfarande att detta kan leda till ökad osäkerhet och få negativa konsekvenser för både kreativa och digitala marknader i EU”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.

”Det viktiga är detaljerna i hur lagstiftningen implementeras i varje land. Där vill vi ta en aktiv del, tillsammans med lagstiftare, publicister, kreatörer och andra, och så se till att implementeringen blir så bra som möjligt”, säger hon.

Läs mer: Google-chefen: EU kan tvinga oss att lägga ned nyhetstjänsten

I veckan har Anna Wikland deltagit i Di Impact Summit i Åre. Ett av hennes budskap har varit att teknisk utbildning kan förbättra världen och samtidigt skapa nya jobb. Google har sedan 2015, med sin satsning Digitalakademin, hjälpt 36 000 vanliga svenskar stärka sin digitala kompetens genom olika kurser.

”Enligt en rapport från konsultbolaget McKinsey kan teknikutveckling och automatisering skapa 100 000 jobb, netto, fram till 2030. Men omställningen är kopplad till kompetens. Samhället måste omskola 500.000 svenskar varje år för uppnå detta”, säger Anna Wikland.

Google möter bland annat sina adepter via plattformen digitalajag.se. Under våren ska man även ut i en turnébuss för att ta Digitalakademin ut i landet. Satsningen görs ihop med Almi, Arbetsförmedlingen och en rad svenska kommuner. 

Under Sverigeturnén stannar Digitalakademin på följande orter: Östersund (1-2 april), Gävle (4-5 april), Stockholm (9-10 april), Botkyrka (11, 12 och 15 april), Norrköping (16-18 april), Göteborg (23-25 april), Malmö (26, 29 och 30:e april), samt Helsingborg (2-3 maj). 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera