Ny vd för Kobalt blir Laurent Hubert. Willard Ahdritz blir, på eget initiativ, ordförande i det digitala musikbolaget.
I en intervju med branschtidningen MBW säger Willard Ahdritz att han lämnar på topp. Prognosen är att Kobalt ska redovisa intäkter på 6,7 miljarder kronor (700 miljoner dollar) under verksamhetsåret som slutar i juni 2020. Det är 20 procent mer än i fjol.
”När man driver ett globalt företag med 750 medarbetare och 14 kontor sitter man i möten hela tiden och har en agenda som alltid är full. Jag är mycket nöjd med att vi tar detta steg, jag vet att Kobalt och våra kunder kommer att gynnas av det. Laurent är en utmärkt vd. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta vårt partnerskap och driva Kobalt till nästa fas i företaget”, säger Willard Ahdritz till MBW.
Kobalt grundades år 2000 av Willard Ahdritz tillsammans med bland andra den förre Ratata-medlemmen Johan Ekelund. Bolaget ser sig som ett teknikföretag i musikbranschen och hjälper bland annat låtskrivare att samla in pengar från streamingtjänster som Youtube och Spotify.
Redan i slutet av 2017 uppgavs bolaget värderas till 7,5 miljarder kronor (775 miljoner dollar), enligt branschtidningen Techcrunch.
Ur aktivet: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör
Kobalt Music Group är en paraplyorganisation för Kobalts förlags- och musikrättighetsföretag, samt skivbolaget AWAL. Kobalts insamlingsbolag, AMRA, har kunder som Ole Music Publishing, Spirit Music Publishing, Sentric Music, egna Kobalt Music Publishing och låtskrivare som Julia Michaels, Johnny McDaid och Lindy Robbins.
Dessutom förvaltar Kobalt en fond för privata och institutionella investerare - Kobalt Capital Ltd - som köper musikrättigheter och som Ahdritz beskriver som ett ”kapitalförvaltningsföretag med 1,3 miljarder dollar”. Ahdritz förblir investeringschef för Kobalt Capital, som 2017 förvärvade Songs Music Publishing för omkring 160 miljoner dollar.
Bland de låträttigheter som helt eller delvis förvaltas av Kobalt finns rättighetskataloger kopplade till Eminem, Elvis Presley, Bob Marley, Paul McCartney och Pet Shop Boys.
Willard Ahdritz uppges kontrollera Kobalt med hjälp av röststarka aktier.
Den svenska stjärnproducenten Max Martin var tidigt ute då han redan 2005 lade hela sin låtkatalog i Kobalts händer. Di Digital har tidigare rapporterat att några av Kobalts delägare är Max Martin, Mauro Scocco, Paul McCartney, Balderton Capital och Google Ventures.
Laurent Hubert har jobbat på Kobalt sedan oktober 2016. Han hade tidigare titeln President of Marketing & Creative på BMG. Under 2017 befordrades Hubert till intäktschef på Kobalt.