Hoppa till innehållet

Svenska grundaren lämnar vd-posten i miljardvärderat musikbolag

Svensken Willard Ahdritz kliver ner som vd i det digitala rättighetsbolaget Kobalt Music Group som han grundade för 20 år sedan. Bolaget har Max Martin, Paul McCartney och Google som delägare – och hjälper artister att få betalt snabbt och korrekt i streamingeran.

Kobalts grundare Willard Ahdritz.
Kobalts grundare Willard Ahdritz.Foto: Axel Öberg

Ny vd för Kobalt blir Laurent Hubert. Willard Ahdritz blir, på eget initiativ, ordförande i det digitala musikbolaget.

I en intervju med branschtidningen MBW säger Willard Ahdritz att han lämnar på topp. Prognosen är att Kobalt ska redovisa intäkter på 6,7 miljarder kronor (700 miljoner dollar) under verksamhetsåret som slutar i juni 2020. Det är 20 procent mer än i fjol.

”När man driver ett globalt företag med 750 medarbetare och 14 kontor sitter man i möten hela tiden och har en agenda som alltid är full. Jag är mycket nöjd med att vi tar detta steg, jag vet att Kobalt och våra kunder kommer att gynnas av det. Laurent är en utmärkt vd. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta vårt partnerskap och driva Kobalt till nästa fas i företaget”, säger Willard Ahdritz till MBW

Kobalt grundades år 2000 av Willard Ahdritz tillsammans med bland andra den förre Ratata-medlemmen Johan Ekelund. Bolaget ser sig som ett teknikföretag i musikbranschen och hjälper bland annat låtskrivare att samla in pengar från streamingtjänster som Youtube och Spotify.

Redan i slutet av 2017 uppgavs bolaget värderas till 7,5 miljarder kronor (775 miljoner dollar), enligt branschtidningen Techcrunch.  

Ur aktivet: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör 

Kobalt Music Group är en paraplyorganisation för Kobalts förlags- och musikrättighetsföretag, samt skivbolaget AWAL. Kobalts insamlingsbolag, AMRA, har kunder som Ole Music Publishing, Spirit Music Publishing, Sentric Music, egna Kobalt Music Publishing och låtskrivare som Julia Michaels, Johnny McDaid och Lindy Robbins.

Dessutom förvaltar Kobalt en fond för privata och institutionella investerare - Kobalt Capital Ltd - som köper musikrättigheter och som Ahdritz beskriver som ett ”kapitalförvaltningsföretag med 1,3 miljarder dollar”. Ahdritz förblir investeringschef för Kobalt Capital, som 2017 förvärvade Songs Music Publishing för omkring 160 miljoner dollar.

Bland de låträttigheter som helt eller delvis förvaltas av Kobalt finns rättighetskataloger kopplade till Eminem, Elvis Presley, Bob Marley, Paul McCartney och Pet Shop Boys. 

Willard Ahdritz uppges kontrollera Kobalt med hjälp av röststarka aktier.

Den svenska stjärnproducenten Max Martin var tidigt ute då han redan 2005 lade hela sin låtkatalog i Kobalts händer. Di Digital har tidigare rapporterat att några av Kobalts delägare är Max Martin, Mauro Scocco, Paul McCartney, Balderton Capital och Google Ventures.

Laurent Hubert har jobbat på Kobalt sedan oktober 2016. Han hade tidigare titeln President of Marketing & Creative på BMG. Under 2017 befordrades Hubert till intäktschef på Kobalt.

Läs mer: Kobalt Music på väg att ta in knapp miljard

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera