Annons

Svenska hörlurar på frammarsch – men branschen skördar offer: ”Alla kommer inte överleva”

Urbanistas vd Anders Andréen tillsammans med hörlurar från svenska Happy Plugs.
Urbanistas vd Anders Andréen tillsammans med hörlurar från svenska Happy Plugs. Foto: Press.
Svenska hörlurstillverkare flyttar fram sina positioner i världen. Bolagen ökar sin omsättning kraftigt – men branschen skördar samtidigt sina offer. ”Det är inte alla som kommer att överleva”, säger Sound by Swedens operativa chef Anders Svensson. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De syns överallt. På tunnelbanan, i gymmet, löparspåret och på arbetsplatsen. Hörlursindustrin har under de senaste åren vuxit enormt och flera svenska företag ligger i frontlinjen och har växt på den globala marknaden. 

”Dagens kund har inte ett par hörlurar, utan har i stället tre eller till och med fyra par. Industrin och efterfrågan på hörlurar ökar bara”, säger Buster Hägg, försäljningschef på svenska Sudio. 

Industrin och efterfrågan på hörlurar ökar bara.

Många bolag beskriver att beskedet från Apple om att ta bort 3,5 millimetersuttaget förändrade branschen – och enbart gjorde den bättre. Därefter är det speciellt tekniken ”true wireless” (smarta trådlösa hörlurar) som har slagit igenom. Apple dominerar den marknaden med sina Airpods, men gigantens intåg har hjälpt att öka intresset för den nya tekniken vilket gynnar andra aktörer på marknaden.

”När Apple släppte sina 'true wireless' har många följt efter och vi var väldigt tidiga på den pucken och släppte våra under 2016. Därefter har den typen av hörlurar dominerat marknaden och för många bolag är 'true wireless' en väldigt stor del av försäljningen”, säger Buster Hägg. 

Sudio går mot ett rekordår och ökar omsättningen från 70 miljoner kronor 2018 till 170 mkr under det snart avslutade 2019.
Sudio går mot ett rekordår och ökar omsättningen från 70 miljoner kronor 2018 till 170 mkr under det snart avslutade 2019. Foto: Press

Läs mer: Svensken gör lurar av vapen – stal showen i Las Vegas 

Tobias Ekman, vd på Happy Plugs sedan 1,5 år tillbaka, är inne på samma spår. 

”Vi har haft ett bra år och har fokuserat väldigt mycket på 'true wireless' med vår nya modell som vi släppte i somras. Vi har renodlat vårt sortiment och är nu väldigt fokuserade på hörlurar, tidigare har vi även jobbat med skal och laddningskablar”, säger Tobias Ekman, vd på Happy Plugs. 

Flera hörlurstillverkare Di Digital har pratat med vittnar om rekordstora omsättningar och vinster. Happy Plugs har efter några år med minusresultat vänt till vinst och en rejäl ökad omsättning. Från de 87 miljoner kronor bolaget omsatte 2018 räknar Happy Plugs med att omsätta över 140 miljoner kronor 2019 och göra en vinst på cirka 10 Mkr.  

En stor framgång för bolaget som under året har slutit ett avtal om designsamarbete med modehuset Saint Laurent.

”Att ett sådan stort modebolag vill jobba med oss värdesätter vi högt. Och det är ett kvitto på att vi har lyckats med vår nisch som är att vara en hörlurstillverkare som satsar mycket på mode.  Vi är nu inne i vår tredje kollektion med dem”, säger Tobias Ekman. 

Läs mer: Svensk design erövrar Las Vegas 

Happy Plugs grundare Andreas Vural.
Happy Plugs grundare Andreas Vural. Foto: Jesper Frisk

Men det är inte bara Happy Plugs som ökar sin omsättning kraftigt. Uppstickaren Defunc, som har sin största marknad i Asien, prognostiserar under 2019 med att omsätta 65 miljoner, varav 30 Mkr i det fjärde kvartalet. Prognosen för 2020 är en omsättning på hela 129 miljoner. 

”Budgeten framöver bygger delvis på hur vi har lyckats på vissa marknader, men också mycket på prognoser och budgetar från våra distributörer på olika marknader. Vi kommer även komma ut med nya produkter nästa år vilket kommer att bidra till en ökad försäljning”, säger Johan Wahlbäck. 

Drygt hälften av Defuncs försäljning sker i Asien, där Vietnam och Japan är de största marknaderna och under 2019 räknar bolaget att gå med vinst för den första gången.

Nu väntar nästa steg.  

Vägen dit är kanske den mest riskfyllda.

”Ska du bli en global aktör måste du komma upp till en omsättning på 250 Mkr i minimum för att bli mer stabil. Vägen dit är kanske den mest riskfyllda. Bolaget kan inte växa för fort och framför allt måste man ha substans för det man säljer”, säger Defuncs Johan Wahlbäck. 

Även Sudio går mot ett rekordår och ökar omsättningen från 70 miljoner kronor 2018 till 170 mkr under det snart avslutade 2019. 

”2019 har varit ett fantastiskt år för oss. Tillväxten har kommit från Skandinavien och andra länder i Europa samtidigt som vi växer organiskt i Asien”, säger Sudios försäljningschef Buster Hägg. 

Sudio är också optimistisk kring framtiden. Under 2020 planerar bolaget att lansera flera nya produkter. 

”Under nästa år är planen att dubbla vår omsättning. Vi satsar på ett extremt bra 2020 också.” 

Läs mer: Trytande tillväxt för börsaktuella hörlursbolaget

Urbanistas vd Anders Andréen.
Urbanistas vd Anders Andréen. Foto: Press

Under räkenskapsåret 2018 uppgick Urbanistas försäljning till 14,6 miljoner euro, viket motsvarar en ökning på 18,7 procent. Prognosen för 2019 vittnar om att hörslurstillverkaren, som ägs av börsnoterade Strax, kraftigt kommer att öka både omsättning och resultat. 

”Jag är tvärsäker på att marknaden fortsatt kommer att växa. Allt fler konsumenter konsumerar ljud, podcasts, musik och ljudböcker genom hörlurar i stället för att läsa på en padda”, säger Urbanistas vd Anders Andréen. 

Läs mer: Svenska hörlursbolaget i konkurs

Men det finns även företag som ställs inför utmaningar. Under hösten 2019 tvingades Pugz lämna in en konkursansökan efter att konkurrens från Apple hade blivit för stor.

Det är en extremt tuff bransch.

”Det är en extremt tuff bransch. Under Black friday kunde vi se aggressiva kampanjer med stora rabatter. Detta i kombination med en hög dollarkurs tar hårt på marginalerna. Det är inte alla som kommer att överleva. Men det rensar även marknaden, vilket är positivt”, säger Sound by Swedens operativa chef Anders Svensson. 

Enligt Sound by Swedens prognos för 2019 kommer omsättningen att landa på 10,5 miljoner kronor, i linje med siffrorna som bolaget presenterade för helåren 2017 och 2018. Men under 2020 kommer tillverkaren både anställa ny personal och ta in investeringar och siktar därför på en rejäl försäljningsökning. 

Happy Plugs ökar omsättningen rejält.
Happy Plugs ökar omsättningen rejält. Foto: Jack Mikrut

Läs mer: Högtalarsuccén har inte full koll på sina utsläpp

Ett svenskt bolag som befinner sig på en högre nivå än övriga är Zound Industries som under 2018 omsatte drygt 1,8 miljarder kronor och har varumärken som Marshall, Adidas och Urbanears i sin portfölj. Zound ser en tuff konkurrens både från mindre svenska bolag och de globala giganterna som Apple, Bose och Beats.

”Det kommer alltid finnas plats för innovativa idéer som löser problem. Vi uppmuntrar konkurrens. Det är inte något vi ställer oss negativa till. Vi är ju en utmanare också till de globala jättarna. Men vi ser ljust på framtiden. Dock är branschen enormt tuff. Konkurrensen är knivskarp”, säger Andreas Norberg, chef för produktledningen på Zound. 

Bolaget har länge pekats ut som en kandidat för en börsnotering eller försäljning. I mitten av 2020 ska Zound Industries ägare ha bestämt sig vilken väg bolaget ska gå.    

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer