Hoppa till innehållet

Svenska hörlursbolaget Earin köps av Will.i.am

Hörlursbolaget som började på Kickstarter sväljs av stjärnproducenten, som stärker banden till den svenska techscenen.

Earins hörlurar började säljas 2015. Den nya modellen har dock dröjt.
Earins hörlurar började säljas 2015. Den nya modellen har dock dröjt.Foto: Press

Earin var tidigt ute bland de svenska tillverkarna av trådlösa hörlurar. Malmöbolagets första produkt lanserades 2015 och i fjol omsatte bolaget 58 miljoner kronor.

Nu framkommer det att musikstjärnan Will.i.ams bolag I.am+ har förvärvat Earin, rapporterar Techcrunch.

”Vi är nöjda, både med affären och den roll vi får i bolaget”, säger Earins medgrundare Kiril Trajkovski till Breakit. 

I början av 2017 tog Earin in 30 miljoner kronor i kapital för att finansiera verksamheten. Eftersom Earins nya modell M2 har försenats behövde bolaget mer kapital, enligt Kiril Trajkovski.

”Jag skulle inte säga att vi var pressade, men det hade krävts en ny investering i annat fall. Så det var en bra tajming för den här dealen”, säger han till Breakit.

Läs mer: Från CES-mässan i Las Vegas: Techjättarna vill sätta mikrofoner i ditt badrum

Earins grundartrio ägde tillsammans 77 procent av bolaget. Earin inledde sin produktion efter att ha samlat in cirka 11 miljoner kronor via en crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014.

I mitten på 2017 framkom det att Will.i.am hade investerat i det svenska musikbolaget Amuse, där han numera tituleras "medgrundare".

Läs mer: Spotify-ägare går in i mobila skivbolaget Amuse 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera