Hoppa till innehållet

Svenska investmentbolagen investerar mer i e-hälsobolag: ”Stor uppsida”

Investmentbolagen Kinnevik och Vostok New Ventures investerar ytterligare kapital i det brittiska digitala vårdtjänstbolaget Babylon Health. 

Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures och Kinnevik med vd Georgi Ganev i spetsen satsar mer pengar på det digitala vårdtjänstbolaget Babylon.
Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures och Kinnevik med vd Georgi Ganev i spetsen satsar mer pengar på det digitala vårdtjänstbolaget Babylon.Foto: Jesper Frisk; Pressbild; TT.

Det framgår av pressmeddelanden från bolagen.

Kinnevik ställer upp med 50 miljoner dollar, motsvarande drygt 480 miljoner kronor. Det totala värdet på finansieringsrundan är upp till 500 miljoner dollar och kommer i så fall värdera Babylon till 2 miljarder dollar, drygt 19 miljarder kronor.

När den första delen, som omfattar 400 miljoner dollar, är genomförd kommer Kinnevik att äga 16,2 procent av Babylon på fullt utspädd basis, en minskning från den tidigare ägarandelen om 20 procent. Om den maximala finansieringen om 500 miljoner dollar nås förväntas Kinneviks ägande sjunka till 15 procent på fullt utspädd basis.

Kinnevik deltar i finansieringsrundan genom att bland annat konvertera 19 miljoner dollar som tidigare har tillskjutits bolaget i form av konvertibla lån före 30 juni 2019. Men Kinnevik försvarar alltså inte sin nuvarande ägarandel i bolaget.

Läs mer: Apple, Google och Amazons senaste drag – samarbetar med sjukhus 

”Vi är glada över att välkomna nya strategiska och finansiella partners till Babylon och att de delar vår syn på företagets tillväxtpotential, vilken vi har varit entusiastiska över sedan vår första investering i början av 2016”, säger Kinneviks vd Georgi Ganev i pressmeddelandet.

Babylon har skapat en plattform som ska tillhandahålla AI-drivna hälsotjänster och virtuell medicinsk rådgivning, kompletterade med traditionell rådgivning på läkarkliniker. Det nya kapitalet ska hälla bolaget att genomföra sin tillväxt- och innovationsstrategi med fokus på att vidareutveckla sin produkt och AI-teknik samtidigt som bolaget utökar sin globala närvaro, särskilt i USA.

Även svenska Vostok New Ventures deltar i finansieringsrundan och investerar 71 miljoner dollar, motsvarande 686 Mkr, i Babylon inklusive tidigare offentliggjorda konvertibelinvesteringar om 16 miljoner dollar. 

Läs mer: Schibsted investerar 20 miljoner i e-hälsobolag 

Vid den första delstängningen av teckningsåtaganden om 400 miljoner dollar i dag kommer Vostok New Ventures, som tidigare ägde 10 procent, att äga 10,6 procent av bolaget efter full utspädning. Om rundan når 500 miljoner dollar kommer Vostok New Ventures återigen att äga 10 procent av Babylon efter full utspädning.

Uppvärderingen av Babylon ger rejält avtryck i värderingen av bolagets innehav. Vostok New Ventures substansvärde förväntas öka med omkring 107 miljoner dollar, drygt 1 miljard kronor vilket motsvarar 18 procent jämfört med det senaste offentliggjorda substansvärdet per den 31 mars 2019 till följd av transaktionen.

”Den här finansieringsrundan kommer göra det möjligt för Babylon att accelerera sin tillväxt och cementera bolagets position som en global ledare inom digital hälsa. Med tanke på den stora marknaden tror jag att Babylon bara är i början på sin resa och att det finns en stor uppsida från denna nya värdering inom de närmsta åren”, säger vd Per Brilioth i pressmeddelandet.

Babylon har tidigare hamnat i hetluften efter att läkare varnat om att appen missar diagnoser för allvarliga sjukdomar. Kinneviks vd Georgi Ganev ryckte ut till försvar och sade till Di Digital att bakgrunden till det inträffade var att ett fåtal användare stresstestat tjänsten och gjort extremsökningar.

”Jag påstår inte att tjänsten är felfri, men jag vill betona att Babylon har en produkt som tillhandahålls i samarbete med NHS (National Health Service, den statliga sjukvården i Storbritannien, Di:s anm.) vilket innebär att den gått igenom de högsta av kvalitetstester”, sade Gerogi Ganev till Di Digital då. 

Läs mer: Svenskarnas antidepp-hjälm får mer pengar från Silicon Valley 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera