Annons

Svenska ”kassadödaren” stöttar Apple Pay: ”Fältet ligger vidöppet”

Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.
Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades. Foto: Maja Suslin
Betaltjänsten Apple Pay lanseras nu i Sverige. Den lokala lösningen stöttas av startupbolaget Kaching som backas upp av investmentbolaget Creades. ”Vi står för hela kassalösningen”, säger vd:n Mathias Plank till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nordeas kunder i Sverige, Finland och Danmark ska få tillgång till betaltjänsten Apple Pay, meddelade teknikjätten på tisdagen.

Tjänsten innebär att kunderna kan betala i butik, online, eller i en app, med hjälp av en Iphone, Ipad eller Apple Watch. På flera marknader där Apple Pay har lanserats är tjänsten dominerande inom mobila betalningar.

Den lokala lösningen i Sverige, Finland och Danmark stöttas av bolaget Kaching som specialiserar sig på att ersätta fysiska kassor. I våras mottog Kaching investering på 30 miljoner kronor från Sven Hagströmers Creades.

Läs mer: Creades investerar i kassadödare 

”Det lanseras ganska sent i Sverige, men kunderna efterfrågar verkligen den typen av lösningar”, säger Kachings vd Mathias Plank till Di Digital.

"Vi står för hela kassalösningen. Vi har förberett och integrerat mot Apple Pay.”

Istället för att använda en traditionell kassa kan en Ipad eller Iphone med Kachings mjukvara användas. Den är in i sin tur kopplad till ekonomisystemet.

Vid lanseringen kommer Apple Pay att kunna användas i exempelvis Apples egna butiker Digital Inn, Starbucks och 7-Eleven.

Vid start är bara Nordea ansluten till Apple Pay. Men Mathias Plank tror att fler banker kommer ansluta sig.

”Det är bara en tidsfråga. Jag är förvånad att inte alla är med från start.”

Vad innebär det för er som företag att Apple har valt er lösning? 

”Vi växer ganska snabbt och dubblar styrkan nästa år. För oss ligger fältet vidöppet.”

Hur ska mobila betalningar konkurrera med kort i Sverige?

”Sverige är moget vad gäller kortbetalningar. I USA har man också kunnat använda kort i princip överallt. Men uppenbarligen finns det ett intresse för att använda mobilen. Det är en smidigare lösning när man inte behöver ta upp plånboken. Du har alltid mobilen eller klockan i handen. Det låter som små skillnader. Men kunderna efterfrågar smidiga och säkra lösningar.”

Den stora nyheten med Apple Pay är dock vad den gör med onlinehandeln, enligt Mathias Plank.

”Där blir det avsevärt mycket enklare. Direkt på produktsidan kan du trycka på varan så vet Apple vem du är och var du bor. Du behöver inte ens lägga den i varukorgen.”

Innan Apple Pay-lanseringen använde Apples återförsäljare Digital Inn och ett fåtal andra butiker Kachings lösning.

”Så idag är vi blygsamt små”, säger Mathias Plank.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer