Hoppa till innehållet

Svenska ”kassadödaren” stöttar Apple Pay: ”Fältet ligger vidöppet”

Betaltjänsten Apple Pay lanseras nu i Sverige. Den lokala lösningen stöttas av startupbolaget Kaching som backas upp av investmentbolaget Creades. ”Vi står för hela kassalösningen”, säger vd:n Mathias Plank till Di Digital.

Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.
Finansmannen Sven Hagströmer är styrelseordförande i Creades.Foto: Maja Suslin

Nordeas kunder i Sverige, Finland och Danmark ska få tillgång till betaltjänsten Apple Pay, meddelade teknikjätten på tisdagen.

Tjänsten innebär att kunderna kan betala i butik, online, eller i en app, med hjälp av en Iphone, Ipad eller Apple Watch. På flera marknader där Apple Pay har lanserats är tjänsten dominerande inom mobila betalningar.

Den lokala lösningen i Sverige, Finland och Danmark stöttas av bolaget Kaching som specialiserar sig på att ersätta fysiska kassor. I våras mottog Kaching investering på 30 miljoner kronor från Sven Hagströmers Creades.

Läs mer: Creades investerar i kassadödare 

”Det lanseras ganska sent i Sverige, men kunderna efterfrågar verkligen den typen av lösningar”, säger Kachings vd Mathias Plank till Di Digital.

"Vi står för hela kassalösningen. Vi har förberett och integrerat mot Apple Pay.”

Istället för att använda en traditionell kassa kan en Ipad eller Iphone med Kachings mjukvara användas. Den är in i sin tur kopplad till ekonomisystemet.

Vid lanseringen kommer Apple Pay att kunna användas i exempelvis Apples egna butiker Digital Inn, Starbucks och 7-Eleven.

Vid start är bara Nordea ansluten till Apple Pay. Men Mathias Plank tror att fler banker kommer ansluta sig.

”Det är bara en tidsfråga. Jag är förvånad att inte alla är med från start.”

Vad innebär det för er som företag att Apple har valt er lösning? 

”Vi växer ganska snabbt och dubblar styrkan nästa år. För oss ligger fältet vidöppet.”

Hur ska mobila betalningar konkurrera med kort i Sverige?

”Sverige är moget vad gäller kortbetalningar. I USA har man också kunnat använda kort i princip överallt. Men uppenbarligen finns det ett intresse för att använda mobilen. Det är en smidigare lösning när man inte behöver ta upp plånboken. Du har alltid mobilen eller klockan i handen. Det låter som små skillnader. Men kunderna efterfrågar smidiga och säkra lösningar.”

Den stora nyheten med Apple Pay är dock vad den gör med onlinehandeln, enligt Mathias Plank.

”Där blir det avsevärt mycket enklare. Direkt på produktsidan kan du trycka på varan så vet Apple vem du är och var du bor. Du behöver inte ens lägga den i varukorgen.”

Innan Apple Pay-lanseringen använde Apples återförsäljare Digital Inn och ett fåtal andra butiker Kachings lösning.

”Så idag är vi blygsamt små”, säger Mathias Plank.
 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera