Hoppa till innehållet

Svenska ”kassadödaren” Kaching värvar Apple-chef och tar in 40 miljoner

Creades är med och fyller på ”kassadödarens” Kachings kassa när bolaget tar in 40 miljoner kronor. ”Produkten är färdig och nu handlar det om att rulla ut den”, säger Kachings vd till Di Digital.

Finansmannen Sven Hagströmers Creades är en av investerarna i Kaching.
Finansmannen Sven Hagströmers Creades är en av investerarna i Kaching.Foto: Maja Suslin

Fintechbolaget Kaching specialiserar sig på att ersätta fysiska kassor och har bland annat stöd för det i Sverige nyligen lanserade Apple Pay.

Nu tar Kaching in 40 miljoner kronor i kapital. 10 miljoner kronor kommer från den befintliga ägaren Creades. 

”Vi är jättestolta att få med en så namkunnig investerare som Creades. De var tidigt inne i Klarna och var med och startade Avanza så de har superbra erfarenhet av att etablera techbolag”, säger Kachings vd Matthias Plank till Digital.

Läs mer: Svenska ”kassadödaren” stöttar Apple Pay: ”Fältet ligger vidöppet”

Dessutom pytsar ett antal affärsänglar in några miljoner kronor.

Resterande omkring 27 miljoner kronor kommer enligt Matthias Plank från en ny ägare. Han vill inte berätta vem ägaren är, men säger att det är en bank.

"Pengarna ska vi använda till att skala upp verksamheten och gå ut internationellt. Det planerar vi att göra nästa år, men vi kan inte berätta i dagsläget vilka länder det handlar om. Vi pratar med internationella kunder och växer där kunderna finns”, säger han.

I dagsläget är Apples största återförsäljare Digital Inn ansluten till Kaching. Fokus för bolaget just nu ligger enligt Matthias Plank på att ansluta fler handlare.

”Produkten är färdig och nu handlar det om att rulla ut den.”

I samma veva som investeringen ansluter Johan Robertson, som i dag är CFO på Apple Nordic, till Kaching. Även där ska han jobba som CFO. Under året har ytterligare två personer från Apple värvats till Kaching.

Vad kan du säga om Apple Pay i Sverige?
”Jag kan inte säga så mycket mer än att det verkar vara ett populärt alternativ. Alla väntar på att fler banker än Nordea ska ansluta sig till Apple Pay.”

Kaching är en avknoppning från apputvecklaren Dynamo och har tillsammans med Apple byggt upp en mobil kassalösning som ska kunna ersätta de fasta apparater som nu används i handeln. Lösningen är tänkt att vara lik den som redan finns i Apple-butiker. Plattformen gör det möjligt att koppla ihop försäljningen online med den fysiska handeln.

Läs mer: Creades investerar i kassadödare

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera