Annons

Svenska lastbilsutmanaren tar in en kvarts miljard – EQT och Ericsson investerar

Einrides medgrundare och vd Robert Falck framför bolagets fordon ”T-pod”.
Einrides medgrundare och vd Robert Falck framför bolagets fordon ”T-pod”. Foto: Jack Mikrut (Di).
Einride har stängt en jätterunda på 247 miljoner kronor. Med bland andra EQT, Ericsson och Norrsken i ryggen ska bolagets elektriska lastbilar nu ta sig an USA. ”Det är inte en omställning som sker över natten”, säger vd:n Robert Falck.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska lastbilsutmanaren Einride tar in 25 miljoner dollar, motsvarande drygt 247 miljoner kronor, i nytt kapital. 

Ledande investerare i rundan är riskkapitalbolaget EQT Ventures tillsammans med Nordic Ninja, som bland annat är delägare i Uber-utmanaren Bolt.  

”EQT Ventures, Nordic Ninja och de andra investerarnas förtroende för Einride är ett viktigt signalvärde mot marknaden”, säger Robert Falck, vd och grundare på Einride.

Den välgörande stiftelsen Norrsken pytsar också in pengar tillsammans med telekomjätten Ericssons investeringsgren, Ericsson Ventures.

”Med både ekonomiska och miljömässiga incitament på plats är vi övertygade om att Einride kommer att driva en revolutionerande, långvarig och nödvändig förändring av sin bransch”, säger Norrskens investeringschef Tove Rådelius i ett uttalande.

Sedan tidigare är Ericsson med på ett hörn i utvecklingen av Einrides självkörande, eldrivna lastbil. Det genom att stödja testprojekten med hjälp av sin 5G-uppkoppling.

I USA ser vi ett stort intresse för vår lösning.

Kapitalet innebär att Einride kan fortsätta utveckla sin så kallade ”T-pod”, bolagets elektriska lastbil, och ett mjukvarusystem för logistik. 

Di Digital kunde redan i augusti avslöja att Einride var mycket nära att säkra en större investering. När avtalen nu är påskrivna landar värderingen av bolaget på nästan 800 miljoner kronor.

”Kapitalinjektionen ger oss de finansiella muskler som krävs för att accelerera utvecklingen och kommersialiseringen av vår lösning och därmed fördjupa de samarbeten vi har med kunder i och utanför Sverige, framför allt i USA där vi ser ett stort intresse för vår lösning”, säger Robert Falck.

Einrides tre grundare Linnéa Kornehed, Robert Falck och Filip Lilja.
Einrides tre grundare Linnéa Kornehed, Robert Falck och Filip Lilja. Foto: Mikael Sjöberg (press).

Einride grundades så sent som 2016 av Linnéa Kornehed, Robert Falck och Filip Lilja. Bolaget utmanar jättar som Volvo och Scania inom utvecklingen av självkörande transportfordon och automatiserade logistikcenter. 

Läs mer: Snart har Scania en miljon uppkopplade fordon 

Just nu körs Einrides ”T-pod” på det tyska logistikbolaget DB Schenkers industriområde i Jönköping. Utöver det har man livsmedelskedjan Lidl som kund.

Resan kommer ta ett antal år. Men det finns en kommersiell efterfrågan och tekniken är mogen.

Bolaget har också skrivit på ett avtal med däckgiganten Michelin. Under nästa år ska Einrides fordon börja rulla på Michelins anläggning i franska Clermont-Ferrand. 

Hur ser det ut med målbilden nu, när kommer vi se era lastbilar på fler industriområden?

”Det kommer ske i steg och den resan kommer ta ett antal år. Men det finns en kommersiell efterfrågan och tekniken är mogen. Här skulle vi vilja se mer ambitiösa initiativ kring till exempel elektrificering bland lagstiftare och övriga näringslivet för att öka takten i omställningen till ett hållbart transportsystem.”

När kommer ni kunna leverera kompletta system i den skala ni önskar?

”Det är inte en omställning som sker över natten. Men det fina med vår lösning är att vi kan börja leverera värde i ett tidigt skede till kunderna, redan när vi börjar analysera och digitalisera kundens befintliga transportflöden”, säger Robert Falck.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer