Annons

Svenska mediebyråer hjälper Google runda konkurrenslagar

Anna Wikland, Sverigechef för Google.
Anna Wikland, Sverigechef för Google. Foto: Hampus Andersson (Di)
Mediebyråer har på uppmaning av Google satt upp dåliga prisjämförelsesajter runt om i Europa för att runda EU:s konkurrenslagar.   ”De manipulerar marknaden”, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För ett drygt år sedan dömdes Google att betala 24 miljarder kronor i böter för att ha gynnat sin egen shoppingtjänst i sökresultat. Grundproblemet är att konsumenter kan tro att Google Shopping (de bildresultat som dyker upp när man söker på en produkt) är en prisjämförelse när det i själva verket är köpta annonser. 

Sökjätten har genom sitt agerande missgynnat prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt, enligt EU-kommissionen. 

I beslutet lyftes fram att prisjämförelsesajter i vissa europeiska länder tappat upp till 90 procent av sin trafik samtidigt som Google Shopping mångdubblat trafiken. 

Domen fick stor uppmärksamhet då böterna var de högsta som hade utdömts av EU i ett konkurrensmål. Trots det har Googles agerande efter domen fått många i branschen att höja på ögonbrynen. Till att börja med för att ingen större förändring märktes och sedan för att Google i somras lanserade ett oväntat initiativ. 

Läs mer: Google fälls av EU – ska böta 24 miljarder 

I juni inledde Google en offensiv gentemot mediebyråer och andra liknande aktörer som erbjuder företag att köpa marknadsföring. Mitt i sommarens värmebölja började Google kontakta företagen med ett svårslaget erbjudande. 

Erbjudandet till mediebyråerna kan kort sammanfattas så här: Sätt upp en prisjämförelsesajt så kan era kunder köpa annonsplats där som sedan visas ut i Google shopping. Kunderna får köpa annonserna upp till 30 procent billigare via er än via Google.

Effekten av prisdumpningen var omedelbar. 

”För ett halvår sedan fanns kanske fem sajter anslutna till Google Shopping aktiva i Sverige. Sen i somras fanns det plötsligt 100”, säger Martin Lillienstierna, vd för den digitala mediebyrån Semtail.

De nya sajterna dyker upp med sina namn i Google Shopping. I exemplet nedan syns annonser som köpts via Google och annonser som köpts via den svenska mediebyrån Precis. 

Google Shopping visar resultat från sajter som är anslutna till Google CSS (Comparison Shopping Service).

Om man faktiskt klickar sig vidare till prisjämförelsesajter som Precis, Smec, Brainlabs eller Comprice som dyker upp i Google shopping möts man i regel av en sajt som ser ut att höra hemma på internet för 15 år sedan.

Så varför vill Google, som sällan jobbar med rabatter, ge bort upp till 30 procent av sina annonsintäkter? Och varför vill de göra det till sajter som inte på något sätt kan sägas gynna konsumenternas köpupplevelse?

Skärmdump från Brainlabs prisjämförelsesajt.

Nicklas Storåkers är vd för Pricerunner, en prisjämförelsesajt som befinner sig mitt i striden med Google Shopping. Det är sajter som Pricerunner som är förlorare när Google Shopping tar en större del av reklamintäkterna för produktreklamen online. Han har en tydlig åsikt om varför Google uppmuntrar mediebyråer att starta undermåliga prisjämförelsesajter.

”Google har fällts för att på ett otillåtet sätt ha gynnat sin egen tjänst. Nu försöker man fabricera konkurrens för att kunna påstå att det finns massa nya aktörer. Det är tekniska detaljer som Google fabulerat ihop för att kringgå lagstiftningen, för den enskilda konsumenten är det ingen skillnad”, säger Nicklas Storåkers. 

Läs mer: Google får rekordbot på 44 miljarder av EU

Uppfattningen att Google skapat incitament och uppmuntrat andra aktörer att sätta upp enkla sajter för att kringgå EU:s lagstiftning delas av flera i branschen. En brittisk byrå som startat en sajt på Googles uppmaning säger själva till Sky News att ”man kan kalla sajten fejk”.

”I min värld så manipulerar Google marknaden. Google struntar i EU:s beslut och i de europeiska konsumenterna. Senast vi kollade var priserna i snitt 10 procent högre på Google Shopping jämfört med hos oss”, säger Nicklas Storåkers.

Att Google, vars inofficiella motto länge varit ”Don't be evil”, försöker lura konsumenter och kringå lagen med bluffsajter torde vara en allvarlig anklagelse. Google i Sverige avböjer dock en intervju om bolagets arbete med externa jämförelsesajter. Däremot skickar man ett citat om ämnet.

”Sedan EU-kommissionens dom, tillåter vi nu alla tjänster för shoppingjämförelse att konkurrera på lika villkor om att visa produktannonser från handlare på Googles sökresultatsida. För att öka medvetenheten kring dessa möjligheter bland handlare, erbjuder vi för närvarande incitament för dem att arbeta med jämförelsetjänster för shopping, och vi kan se att såväl tidigare som nya existerande jämförelsetjänster medverkar framgångsrikt”, skriver Google Sverige.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies