Annons

Svenska miljardärer storsatsar på husdjur

Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd.
Pet Media Groups två grundare Eyass Shakrah (vänster) och Axel Lagercrantz (höger), som också är vd. Foto: Press och TT.
På ett par år har Pet Media Group finansierats med 140 miljoner från en grupp svenska finansprofiler. Nu vill de bygga ett globalt imperium inom digitala marknadsplatser för husdjur. ”Människor vill inte köpa sina husdjur på Blocket”, säger medgrundaren Eyass Shakrah.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan 2018 har en grupp svenska investerare gått in med 140 miljoner kronor i finansiering och köpt upp både svenska Hästnet och brittiska Pets4Homes, två ledande marknadsplatser inom sina kategorier i respektive land.

Delägarna utgörs av riskkapitalbolaget Verdane, Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert, VNV Globals vd Per Brilioth, samt familjen Lundin genom Back In Black Capital. 

Nu berättar grundarna Eyass Shakrah och Axel Lagercrantz för första gången om sina ambitioner att med Stockholm som bas bygga en global aktör inom digitala marknadsplatser för husdjur, Pet Media Group.

Strategin är att förvärva fler sajter runt om i världen som redan har starka lokala varumärken – för att sedan förbättra både användarupplevelsen och intjäningen med hjälp av ny teknik.

”Det är ingen magi. Vi vill helt enkelt addera förtroende och transparens till husdjursmarknaden. Precis som vid en bilaffär har säljaren av en hund ett informationsövertag mot köparen. På våra plattformar vill vi hjälpa till att minimera riskerna för alla parter”, säger Eyass Shakrah till Di.

Det är ingen tillfällighet att han använder andrahandsmarknaden för bilar som en jämförelse. Fram till i september i år var Eyass Shakrah nämligen operativ chef på svenskgrundade Frontier Car Group, en handelsplats för begagnade bilar med inriktning på tillväxtmarknader. I slutet av 2019 köptes en majoritet av bolaget upp av sydafrikanska Naspers, till en värdering om 7 miljarder kronor.

”I samband med den affären valde jag att trappa ner mitt engagemang i Frontier Car Group. Parallellt så började jag och Axel Lagercrantz, min gamla radarpartner från Handelshögskolan, titta på nya projekt”, förklarar Eyass Shakrah.

Läs mer: Svenskarnas bilhandel på nätet gör succé – värd 7 miljarder efter tre år

Hittills är det enbart köpen av Hästnet och Pets4Homes som är offentliggjorda, men fler förhandlingar pågår och i början av 2021 hoppas Pet Media Group ha åtminstone fem olika plattformar under sin flagg. 

”Sajterna vi köper upp har tidigare drivits av entusiaster som varit nöjda med sina inkomster och inte satsat på att expandera affären. Men det är också anledningen till att de har blivit störst i sina länder: människor vill inte köpa sina husdjur på allmänna marknadsplatser som Blocket, utan i sammanhang där andra djurälskare rör sig”, säger han.

Nästa år ska koncernen också börja använda en gemensam teknikplattform på alla sajter. Den håller merparten av de totalt 30 anställda på Pet Media Group nu på att utveckla.

”Vi har inte behövt lägga en krona på marknadsföring, eftersom sajterna vi köper redan är så etablerade varumärken. I stället kan vi investera i tekniken. Det behövs verkligen, eftersom flera av dem har funnits i över 20 år utan större uppdateringar”, säger Axel Lagercrantz, som också är vd på företaget.

Tidigare fungerade sajterna som en sorts anslagstavla, där köparna och säljarna möttes för att sedan göra upp betalningen ansikte mot ansikte. Nu hanterar Pet Media Group ungefär hälften av alla transaktioner direkt på plattformarna, berättar grundaren, som de tar en andel från som sin förtjänst.

Pet Media Group säljer även reklam till företag och låter privatpersoner betala en slant för att just deras säljannons ska marknadsföras. Sedan de tog över Hästnet och Pets4Homes har omsättningen stigit från i det närmaste noll till sammanlagt 65 miljoner kronor i årstakt, enligt egen utsago, med ett rörelseresultat kring 35 Mkr.

”Pets4Homes har till exempel sju miljoner användare och 180 miljoner sidvisningar i månaden. Vart tredje husdjur i Storbritannien säljs genom plattformen, det handlar om volymer motsvarande 5 miljarder kronor per år”, säger Axel Lagercrantz.

Under coronapandemin har efterfrågan skjutit i höjden, vittnar han om, då många i karantän börjat funderat på att skaffa husdjur som sällskap. Snittpriset på en hundvalp i Storbritannien har stigit från knappt 800 till 2 000 pund under perioden.

”Men det är inte enbart positivt. Utbudet ökar ju inte lika snabbt som efterfrågan, vilket innebär att folk som säljer importerade eller stulna valpar lockas till industrin. Därför arbetar vi hårt med säkerheten på våra plattformar, till exempel genom id-veriferifering av uppfödare”, säger Eyass Shakrah.

Hur ser konkurrensen ut?

”Än så länge är vi ensamma om att enbart fokusera på husdjursvertikalen inom marknadsplatser”, fortsätter han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer