Annons

Svenska miljardbolaget vinnare när Indien förbjuder appar från Kina

Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi och Narendra Modi, Indiens premiärminister som förbjudit kinesiska appar i landet.
Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi och Narendra Modi, Indiens premiärminister som förbjudit kinesiska appar i landet. Foto: Di och TT.
Svenska Truecaller, med 230 miljoner användare, har enligt vd:n Alan Mamedi klarat sig igenom annonsmarknadens nedgång under coronapandemin. Nu vinner de ytterligare mark i Indien efter ett politiskt beslut om att förbjuda kinesiska appar. ”Vi har satt rekord i nya användare”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska teknikbolaget Truecaller har sedan starten 2009 rönt stora framgångar i Indien, där merparten av bolagets 230 miljoner månatligen aktiva användare är baserade. Den var från början en renodlad telefonboksapp, men har sedan utökats med bland annat meddelandefunktioner och finansiella tjänster.

I slutet av juni meddelade Indiens regering att ett 50-tal appar förbjuds i landet av säkerhetspolitiska skäl. Merparten av de tjänster som stoppades var utvecklade i Kina, däribland Bytedances framgångsrika underhållningsapp Tiktok och Tencents populära meddelandeapp Wechat.

”När förbudet slog igenom så satte vi rekord i antalet nya användare per dag. Jag tror många andra appar i Indien såg samma effekt”, säger Alan Mamedi, Truecallers vd och medgrundare.

Något liknande generellt förbud mot Truecaller har inte varit på tapeten. Men däremot inkluderades bolaget i fjol i en lång lista av appar som anställda inom Indiens armé rekommenderades att sluta använda.

”Då var nog inte beslutsfattarna fullt medvetna om att vi faktiskt är ett svenskt bolag – det har alla inte koll på. Men vi för en kontinuerlig dialog med myndigheterna om vilka värderingar vi står för och hur vi arbetar med vår säkerhet”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Indien förbjuder Tiktok, Wechat och andra kinesiska appar

Truecaller omsatte 294 miljoner kronor under 2019, enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av, en tillväxt på över 80 procent jämfört med året före. 

”Vi är nöjda med tillväxten. I fjol gjorde vi en stor omorganisation där varje arbetsgrupp skulle få mer eget ansvar för sin produkt, det förde med sig att vi anställde fler och ökade våra personalkostnader”, säger Alan Mamedi, och tillägger att Truecaller i dag har runt 230 anställda.

Förlusten på sista raden ökade kraftigt och summerades till 105 Mkr. Mer än hälften av den summan är dock kopplad till Truecallers två förvärv av de indiska bolagen Chillr och Messai, där delar av köpeskillingarna utgjordes av aktieoptioner som belastade resultaträkningen. Utan dessa engångskostnader hade minusresultatet landat på 42,5 Mkr, enligt bokslutet, lägre än under 2018.

Ungefär 1,5 miljoner kunder betalar i dag för en prenumeration hos Truecaller, men den absoluta merparten av användarna nyttjar fortfarande den annonsfinansierade gratistjänsten. 

Alan Mamedi konstaterar att annonsintäkterna hos Truecaller, i likhet med marknaden i övrigt, under april och maj föll med runt 30-40 procent på grund av coronapandemin. Han berättar även att Truecaller under en period såg en minskning av nya användare i Indien, eftersom nyförsäljningen av mobiltelefoner föll i landet.

”Det första som händer vid ekonomiska kriser är att annonsköpen faller, så det påverkade självklart våra intäkter. Men vi höll oss starka på grund av växande premiumintäkter. Sedan juni är vi tillbaka till de nivåer som gällde före pandemin, åtminstone till 90 procent.”

Utöver prenumerations- och annonsintäkter tjänar Truecaller pengar på att erbjuda mikrolån och pengaöverföringar i appen. Denna del av verksamheten är fortfarande liten, men befinner sig i en tillväxtfas.

Truecaller gick med vinst på ebit-nivå – före räntor, skatter och avskrivningar – under det fjärde kvartalet 2019 samt under det första kvartalet 2020. Det har borgat för fortsatt expansion av organisationen, enligt Alan Mamedi.

”Vi fortsätter att nyrekrytera. Alla årliga löneökningar och optionsprogram har också verkställts som planerat. Rent operationellt har inte mycket förändrats under coronapandemin, förutom att vi arbetat hemifrån”, säger han.

Läs mer: Svenska appen når över 200 miljoner användare: ”Vinst i år”

Huruvida bolaget klarar av att nå lönsamhet för helåret, som Alan Mamedi öppnade för innan coronapandemins utbrott, är dock oklart.

”Vi får se vart vi landar, det är svårt att säga i dag. Det pratas ju till exempel om att coronapandemin kan komma in i en andravåg”, säger han.

Bolaget har inte slopat sina planer om att vara redo för en börsnotering 2022.

Största ägare i Truecaller är det ryktbara amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia Capital, följt av grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, samt Kleiner Perkins. Brittiska Atomico och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith finns också i ägarkretsen. 

Truecaller har ambitioner om att genomföra en större kapitalanskaffning före sin notering, för att öka ägarspridningen ytterligare.

Kan det ske en nyemission redan i år?

”Vi har inget omedelbart kapitalbehov, så det är nog inte särskilt troligt. Men ibland kan saker gå snabbare än vad man trott. Vi blir så klart uppvaktade”, säger Alan Mamedi.

Bolaget tog senast in pengar på den privata marknaden hösten 2018 och värderades då till 6,8 miljarder kronor.

Truecaller har som mål att vid slutet av 2020 nå strax över 250 miljoner aktiva användare per månad.

Läs mer: Svenska succéappen Truecaller bekräftar: Siktar på börsen om tre år 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer