Annons

Svenska möbelutmanaren: "Vi ska bli vår generations största designföretag"

Petrus Palmér, designer, har startat designföretaget Hem.
Petrus Palmér, designer, har startat designföretaget Hem. Foto: Jonatan Bylars
Den svenska startupen Hem har möblerat kontoren åt bolag som Facebook och Uber. Nu får de in riskkapitalbolaget Verdane som delägare och siktar på att växa globalt jämte Ikea. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att vägen till toppen sällan är spikrak vet de flesta entreprenörer. Den svenska möbelstartupen Hem (NTL) är ett gott exempel på detta. 

Bolaget startade 2014 med att sälja egendesignade möbelkollektioner på nätet. Hajpen var omedelbar och flera av världens mest välrenommerade riskkapitalbolag investerade i Hem, däribland kinesiska Tencent och Niklas Zennströms Atomico (NTL). 

Läs mer: Hem flyttar hem igen 

Men trots att tillväxten tog fart valde grundaren Petrus Palmér och investerarna att gå skilda vägar i slutet av 2015. Hem köptes loss av grundaren med stöd av en hemlig schweizisk investerare och flyttade huvudkontoret från Berlin till Stockholm. 

Även den schweiziska investeraren köptes sedermera ut. Nu är det istället en ny investerare, i form av riskapitalbolaget Verdane (NTL), som tar plats på ägarlistan. Verdane investerar nu 5 miljoner dollar, motsvarande drygt 40 miljoner kronor, i Hem.

”Vi har haft lite olika ägare, man kan säga att det är jag som är konstanten. Men vi har alltid haft en tydlig vision mot våra kunder”, säger bolagets grundare Petrus Palmér.

Petrus Palmérs vision är att Hem ska bli vår generations största och mest relevanta designföretag. 

”På den globala möbelmarknaden finns ingenting annat än Ikea. Vi vill ta premiesegmentet och vara alternativet för dem som söker kvalitet och unik design. Möbelmarknaden i stort saknar det”, säger Petrus Palmér. 

Vi har haft lite olika ägare, man kan säga att det är jag som är konstanten

Hem designar egna möbler och säljer direkt till inredningsarkitekter och privatkonsumenter på nätet. Nystartade bolag med egenutvecklade varumärken och stark digital försäljning har varit ett framgångsrecept de senaste åren. Den starkast lysande stjärnan i Sverige är klockvarumärket Daniel Wellington men en lång rad bolag har gjort liknande resor. 

”Vi har de sista tre åren bara investerat i e-handelsbolag som producerar sina egna produkter”, säger Staffan Mörndal, Partner på Verdane och fortsätter: 

Läs mer: Verdane tar in miljarder till ny fond 

”Då är de 'Amazon-proof'. Det spelar ingen roll om konkurrensen ökar, de äger sina kunder och ingen annan kan komma in och sälja samma sak.” 

Enligt Staffan Mörndal handlar det om att alla stora nischer inom e-handeln redan har tagits av aktörer som säljer andras varumärken. Nystartade bolag måste därför ha något unikt att komma med. 

”Det är extremt svårt att slå sig fram i dag med jättestarka konkurrenter. Visst, hittar du någon supernischad grej då kan de gå, men då är det är så litet så det inte är intressant för oss.”

I slutändan är det inte e-handeln som är nyckeln utan erbjudandet i stort

Petrus Palmér är inne på samma spår.

”Det logiska för ett varumärke som startar i dag är att börja sälja på nätet. Men i slutändan är det inte e-handeln som är nyckeln utan erbjudandet i stort. Vi ser att flera varumärken som startat på nätet går in tungt i fysisk retail också”, säger han. 

Hem kommer nu att satsa på att bygga upp större lager, nyanställa och marknadsföra sig gentemot företag. Majoriteten av bolagets försäljning går till företag och inredningsarkitekter som tar fram kontorslösningar. 

”Den här branschen är väldigt grötig. Som privatkund är det enkelt, du går in och handlar, men som företagskund är det massa olika mellanhänder. Det gör att priserna blir orimligt höga. Hem har ett pris till alla kunder. Det låter inte så anmärkningsvärt men i en så kladdig bransch är det uppfriskande”, säger Staffan Mörndal. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies