Hoppa till innehållet

Svenska möbelutmanaren: "Vi ska bli vår generations största designföretag"

Den svenska startupen Hem har möblerat kontoren åt bolag som Facebook och Uber. Nu får de in riskkapitalbolaget Verdane som delägare och siktar på att växa globalt jämte Ikea. 

Petrus Palmér, designer, har startat designföretaget Hem.
Petrus Palmér, designer, har startat designföretaget Hem.Foto: Jonatan Bylars

Att vägen till toppen sällan är spikrak vet de flesta entreprenörer. Den svenska möbelstartupen Hem (NTL) är ett gott exempel på detta. 

Bolaget startade 2014 med att sälja egendesignade möbelkollektioner på nätet. Hajpen var omedelbar och flera av världens mest välrenommerade riskkapitalbolag investerade i Hem, däribland kinesiska Tencent och Niklas Zennströms Atomico (NTL). 

Läs mer: Hem flyttar hem igen 

Men trots att tillväxten tog fart valde grundaren Petrus Palmér och investerarna att gå skilda vägar i slutet av 2015. Hem köptes loss av grundaren med stöd av en hemlig schweizisk investerare och flyttade huvudkontoret från Berlin till Stockholm. 

Även den schweiziska investeraren köptes sedermera ut. Nu är det istället en ny investerare, i form av riskapitalbolaget Verdane (NTL), som tar plats på ägarlistan. Verdane investerar nu 5 miljoner dollar, motsvarande drygt 40 miljoner kronor, i Hem.

”Vi har haft lite olika ägare, man kan säga att det är jag som är konstanten. Men vi har alltid haft en tydlig vision mot våra kunder”, säger bolagets grundare Petrus Palmér.

Petrus Palmérs vision är att Hem ska bli vår generations största och mest relevanta designföretag. 

”På den globala möbelmarknaden finns ingenting annat än Ikea. Vi vill ta premiesegmentet och vara alternativet för dem som söker kvalitet och unik design. Möbelmarknaden i stort saknar det”, säger Petrus Palmér. 

Hem designar egna möbler och säljer direkt till inredningsarkitekter och privatkonsumenter på nätet. Nystartade bolag med egenutvecklade varumärken och stark digital försäljning har varit ett framgångsrecept de senaste åren. Den starkast lysande stjärnan i Sverige är klockvarumärket Daniel Wellington men en lång rad bolag har gjort liknande resor. 

”Vi har de sista tre åren bara investerat i e-handelsbolag som producerar sina egna produkter”, säger Staffan Mörndal, Partner på Verdane och fortsätter: 

Läs mer: Verdane tar in miljarder till ny fond 

”Då är de 'Amazon-proof'. Det spelar ingen roll om konkurrensen ökar, de äger sina kunder och ingen annan kan komma in och sälja samma sak.” 

Enligt Staffan Mörndal handlar det om att alla stora nischer inom e-handeln redan har tagits av aktörer som säljer andras varumärken. Nystartade bolag måste därför ha något unikt att komma med. 

”Det är extremt svårt att slå sig fram i dag med jättestarka konkurrenter. Visst, hittar du någon supernischad grej då kan de gå, men då är det är så litet så det inte är intressant för oss.”

Petrus Palmér är inne på samma spår.

”Det logiska för ett varumärke som startar i dag är att börja sälja på nätet. Men i slutändan är det inte e-handeln som är nyckeln utan erbjudandet i stort. Vi ser att flera varumärken som startat på nätet går in tungt i fysisk retail också”, säger han. 

Hem kommer nu att satsa på att bygga upp större lager, nyanställa och marknadsföra sig gentemot företag. Majoriteten av bolagets försäljning går till företag och inredningsarkitekter som tar fram kontorslösningar. 

”Den här branschen är väldigt grötig. Som privatkund är det enkelt, du går in och handlar, men som företagskund är det massa olika mellanhänder. Det gör att priserna blir orimligt höga. Hem har ett pris till alla kunder. Det låter inte så anmärkningsvärt men i en så kladdig bransch är det uppfriskande”, säger Staffan Mörndal. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera