Annons

Svenska modehandlaren utsatt för dataintrång

Na-kds grundare och vd Jarno Vanhatapio.
Na-kds grundare och vd Jarno Vanhatapio. Foto: Jesper Frisk (Di).
Över 1 miljon kunder från 80 länder handlar kläder från den svenska modehandlaren Na-kd. Efter ett dataintrång mot bolaget riskerar nu deras personuppgifter ha hamnat i fel händer. ”Vi beklagar djupt de besvär som situationen kan ha orsakat”, säger varumärkeschefen Natasha Billing.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska e-handlaren Na-kd grundades 2015 av modeentreprenören Jarno Vanhatapio. Bolaget har vuxit snabbt sedan starten och omsatte i fjol drygt 1,3 miljarder kronor.

Nu står det klart att Na-kd i början av oktober drabbades av ett dataintrång på en av sina it-servrar. Därmed riskerar nu personuppgifter som namn, adresser, e-postadresser, köphistorik och telefonnummer ha hamnat i fel händer.

Bolagets varumärkeschef Natasha Billing uppger dock att det i nuläget inte finns några indikationer på att informationen har missbrukats av tredje part.

”Det är möjligt att våra omedelbara åtgärder gjorde att intrånget misslyckades, men av försiktighetsskäl har vi ändå beslutat att informera våra kunder proaktivt”, säger hon i ett skriftligt uttalande.

Na-kd understryker att mer känslig information som betalningsuppgifter, lösenord och personnummer inte har lagrats på de aktuella servrarna.

Men företaget varnar samtidigt sina kunder om att vara uppmärksamma på bedrägeriförsök där personlig eller känslig information, så som kreditkortsnummer, efterfrågas.

Bolaget har polisanmält händelsen och även anmält incidenten till tillsynsmyndigheten Datainspektionen, i enlighet med EU:s dataskyddsförordning GDPR.

Na-kd uppger inte hur många kunder som är utsatta i incidenten.

Men totalt hade över en miljon personer från mer än 80 länder handlat Na-kd-plagg under det första halvåret 2020. 

”Vi förstår att en incident som denna inte är vad våra kunder förväntar sig från ett företag som Na-kd, och vi beklagar djupt de besvär som situationen kan ha orsakat. Våra kunder och skyddet av deras personliga information är vår främsta prioritet”, säger Natasha Billing i uttalandet.

Hon tillägger att bolaget nu ska vidta ytterligare säkerhetsåtgärder för att förhindra liknande intrång i framtiden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer