Hoppa till innehållet

Svenska musikbolaget tar in 36 miljoner för expansion – siktar mot USA

Det svenska startupbolaget Elias rider på dataspelsboomen. Nu tar de in kapital inför lanseringen av sin nya musikmotor under 2021, där siktet är inställt på Nordamerika. ”Vi kan få till en mångmiljonaffär”, säger Elias vd Staffan Dahl.

Elias vd Staffan Dahl med grundarna Kristofer Eng (vänster) och Philip Bennefall (höger).
Elias vd Staffan Dahl med grundarna Kristofer Eng (vänster) och Philip Bennefall (höger).Foto: Press.

Företaget Elias har utvecklat en musikmotor som gör det möjligt för spelutvecklare att skifta musiksättning i sina spel beroende på var spelaren befinner sig och vad spelaren gör i spelet. Genom en algoritmstyrd process väljer systemet toner och ackord helt självgående, en teknik som kallas för 'adaptiv musik'. 

”Vårt system genererar en dynamisk musik- och ljudmiljö, som automatiskt följer handlingen och hur spelaren agerar. Man kan likna det vid en slags virtuell dirigent som dirigerar musiken live under spelandets gång”, säger Elias vd Staffan Dahl.

Nu tar bolaget in totalt 36 miljoner kronor, där Londonbaserade investmentbanken GP Bullhound är huvudinvesterare med 30 Mkr. Personalstyrkan ska fördubblas och bolaget vill framöver etablera en mer kontinuerlig säljprocess i Nordamerika. 

”Det handlar om att vi vill säkra tillväxten och växla upp tempot”, säger Staffan Dahl. 

Bolagets system för algoritm-ackompanjerad musik har funnits på marknaden i ett antal år och bland kunderna finns spelutvecklarna Avalanche Studios och EA Originals. Tekniken har även använts i Josef Fares senaste spel ”A Way Out” från Hazelight.  

Men för ett par år sedan beslutade bolaget att vidareutveckla mjukvaran så att systemet även kan generera vanliga ljudeffekter, som till exempel ett trappsteg eller ett vapendrag.

En betaversion av den uppdaterade mjukvaran släpptes i somras, och anledningen till den nyligen genomförda kapitalrundan är att färdigställa hela det nya systemet för att sedan rulla ut den på bred front under 2021. 

”Snart kan vi leverera en fullskalig ljudlösning till spelutvecklarna. Det innebär fler potentiella kunder och att vi kan ta mer betalt för vår produkt.”

Under sitt senaste räkenskapsår, som var brutet och avslutades i januari 2020, omsatte bolaget kring 3,4 Mkr, en ökning med nära 100 procent från året före. Staffan Dahl ser nu möjlighet för fortsatt tillväxt. 

”Vi har en nischad produkt i en del av en större produktionskedja. Däremot finns det mycket pengar i den här vertikalen. Det är en stor bransch med bra tillväxt där vi tror att vi kan få till en mångmiljonaffär”, säger han, och fortsätter:

”Dataspelsbranschen är fascinerande på flera sätt. Dels av den enkla anledningen att den är väldigt kreativ och teknikdriven. Men även att den är expansiv och omsätter mer än vad musik- och filmbranschen gör tillsammans.”

Bolaget Elias är döpt efter grundaren Kristofer Engs son, men det är även en akronym för ”Elastic Lightweight Integrated Audio System”. Bland tidigare investerare finns artisten Andreas Kleerup och riskkapitalbolaget Wellstreet.  

Elias grundades 2015 av Kristofer Eng och Philip Bennefall. Bolaget har ett tjugotal ägare, varav merparten är privatpersoner. I och med investeringsrundan kommer den brittiska investmentbanken GP Bullhound ta en ”relativt stor” ägarpost, enligt vd:n Staffan Dahl.

Han ser även att deras system för adaptiv musik kan användas i andra branscher, och nämner fordonsindustrin och retail som tänkbara framtida marknader. 

”Över tid ser vi möjlighet att ta produkten bortom dataspelsbranschen. Men först ska vi bli bäst i världen på det vi gör just nu”, säger han. 

Läs mer: Svenska musikutmanaren Amuse dubblar förlusten

Läs mer: Acast-grundaren: ”Radio kommer att dö”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera