Företaget Elias har utvecklat en musikmotor som gör det möjligt för spelutvecklare att skifta musiksättning i sina spel beroende på var spelaren befinner sig och vad spelaren gör i spelet. Genom en algoritmstyrd process väljer systemet toner och ackord helt självgående, en teknik som kallas för 'adaptiv musik'.
”Vårt system genererar en dynamisk musik- och ljudmiljö, som automatiskt följer handlingen och hur spelaren agerar. Man kan likna det vid en slags virtuell dirigent som dirigerar musiken live under spelandets gång”, säger Elias vd Staffan Dahl.
Nu tar bolaget in totalt 36 miljoner kronor, där Londonbaserade investmentbanken GP Bullhound är huvudinvesterare med 30 Mkr. Personalstyrkan ska fördubblas och bolaget vill framöver etablera en mer kontinuerlig säljprocess i Nordamerika.
”Det handlar om att vi vill säkra tillväxten och växla upp tempot”, säger Staffan Dahl.
Bolagets system för algoritm-ackompanjerad musik har funnits på marknaden i ett antal år och bland kunderna finns spelutvecklarna Avalanche Studios och EA Originals. Tekniken har även använts i Josef Fares senaste spel ”A Way Out” från Hazelight.
Men för ett par år sedan beslutade bolaget att vidareutveckla mjukvaran så att systemet även kan generera vanliga ljudeffekter, som till exempel ett trappsteg eller ett vapendrag.
En betaversion av den uppdaterade mjukvaran släpptes i somras, och anledningen till den nyligen genomförda kapitalrundan är att färdigställa hela det nya systemet för att sedan rulla ut den på bred front under 2021.
”Snart kan vi leverera en fullskalig ljudlösning till spelutvecklarna. Det innebär fler potentiella kunder och att vi kan ta mer betalt för vår produkt.”
Under sitt senaste räkenskapsår, som var brutet och avslutades i januari 2020, omsatte bolaget kring 3,4 Mkr, en ökning med nära 100 procent från året före. Staffan Dahl ser nu möjlighet för fortsatt tillväxt.
”Vi har en nischad produkt i en del av en större produktionskedja. Däremot finns det mycket pengar i den här vertikalen. Det är en stor bransch med bra tillväxt där vi tror att vi kan få till en mångmiljonaffär”, säger han, och fortsätter:
”Dataspelsbranschen är fascinerande på flera sätt. Dels av den enkla anledningen att den är väldigt kreativ och teknikdriven. Men även att den är expansiv och omsätter mer än vad musik- och filmbranschen gör tillsammans.”
Bolaget Elias är döpt efter grundaren Kristofer Engs son, men det är även en akronym för ”Elastic Lightweight Integrated Audio System”. Bland tidigare investerare finns artisten Andreas Kleerup och riskkapitalbolaget Wellstreet.
Elias grundades 2015 av Kristofer Eng och Philip Bennefall. Bolaget har ett tjugotal ägare, varav merparten är privatpersoner. I och med investeringsrundan kommer den brittiska investmentbanken GP Bullhound ta en ”relativt stor” ägarpost, enligt vd:n Staffan Dahl.
Han ser även att deras system för adaptiv musik kan användas i andra branscher, och nämner fordonsindustrin och retail som tänkbara framtida marknader.
”Över tid ser vi möjlighet att ta produkten bortom dataspelsbranschen. Men först ska vi bli bäst i världen på det vi gör just nu”, säger han.