En halsbrytande tillväxt. Hisnande förluster. Över 200.000 artister på plattformen. Fler hitlåtar på Spotifys topp 50-lista i Sverige än de stora skivbolagen många veckor. Livet på Amuse är ganska rock'n'roll för tillfället.
Bolagets omsättning trefaldigas till 85 miljoner kronor under 2019, enligt den årsredovisning som Di Digital fått tjuvläsa. Och tillväxten är ”eskalerande” enligt vd:n och medgrundaren Diego Farias – vilket bör indikera en omsättning på flera hundra miljoner kronor i år.
”Drygt tre år efter lanseringen är vi en av världens största distributörer av independent-musik”, säger han.
Samtidigt dubblade bolaget sina förluster under 2019, till hela 98 miljoner kronor.
”Vår globala satsning har gett resultat, vilket kostat pengar. Men nu ligger vårt fokus på att öka omsättningen”, säger vd:n som startade bolaget för fem år sedan ihop med avhoppare från bolag som Spotify och Universal Music.
Själv har han tidigare jobbat på både Warner Music och varit musikchef på Millicom.
Läs mer: Svenska Epidemic Sound går back 186 miljoner: ”Ska fortsätta gasa”
Diego Farias brukar beskriva Amuse som ett datadrivet skivbolag. Affärsidén går ut på att erbjuda gratis uppladdning av låtar från hela världen till digitala plattformar som Spotify, Apple Music och Amazon Music. Bolaget kartlägger sedan hur musiken presterar för att se vilka låtar som kan slå igenom på bred front. Baserat på den analysen skriver man sedan kontrakt med artister, marknadsför musiken och tar en del av deras intäkter. Man erbjuder även tekniska premiumtjänster som förenklar administrationen av musik och royalties för independent-artister och deras teams och labels.
Största marknaden är USA. Men det är på de svenska topplistorna som Amuse verkligen visat vilket genomslag de kan få. Utslaget över 2019 uppger bolaget att man haft runt 17 procent av låtarna på Spotifys svenska topp 50-lista.
”Vid flertalet tillfällen har vi haft 35-40 procent av låtarna på listan och det har fortsatt under 2020”, säger Diego Farias.
Som exempel nämner han svenska Undressd och deras version av Alphavilles 80-talsbalad ”Forever Young”, som redan har 25 miljoner streams på Spotify. Amuse har även hjälpt fram mycket av den svenska hiphop som klättrat på listorna de senaste åren.
”Vi jobbar med att få ut budskapet om vår tjänst på olika marknader. Men för det mesta sprider sig vårt erbjudande muntligen, från en artist till en annan”, säger vd:n.
I slutet av 2018 såg det ut som att Spotify skulle utmana honom genom en tjänst som skulle låta osignade artister ladda upp musiken direkt. Men majorbolagen uppskattade inte satsningen, som skrotades i fjol.
”Vi var aldrig särskilt oroliga. Artister behöver ju oss ändå, eftersom de måste få ut sin musik på alla plattformar, inte bara Spotify”, säger Diego Farias.
Av bolagets årsredovisning framgår även att Amuse plockat in 97 miljoner kronor i riskkapital från sina största befintliga ägare under hösten. Dessa är bland annat Raine Ventures – med kopplingar till både Spotify och Soundcloud – och Lakestar, som tidigt investerade i Spotify och Airbnb. Stjärnproducenten Will.i.am är kvar som delägare, men har inte deltagit i de senaste rundorna.
Investeringen indikerar en bolagsvärdering på 366 miljoner kronor.
Läs mer: Svenska Soundcloud-grundarna går vidare – startar elcykelbolag
För att öka intäkterna har Diego Farias lanserat tjänsten Fast Forward, som ger artister förskott på royalties mot en avgift, samt prenumerationstjänsten Amuse Pro. Den sistnämnda tjänsten rullades ut under våren och gör det enkelt för musikskapare att dela sina intäkter i gruppen och organisera sig kring olika projekt.
”Amuse Pro har vuxit fram genom en dialog med våra användare. Den går väldigt bra just nu”, säger vd:n.
När frågan om pandemins inverkan kommer upp hymlar han inte.
”Vi har haft en explosionsartad ökning av antalet releaser sedan mars i år. Många musiker använder den här tiden till att producera ny musik”, säger han.
Skriver du under på Daniel Eks råd om att artister borde ge ut musik i en hög takt?
”Det får stå för Daniel själv. Jag tycker man ska lyssna på sina fans och ge ut musik därefter. Hur ofta man ska ge ut musik är ett individuellt beslut, jag har inget generellt råd.”
Läs mer: Daniel Ek uppmanar artister att släppa musik oftare – får kritik