Annons

Svenska ”Nasa-duschen” tar nästa steg – säljs till konsument för 50 000 kronor

Orbital Systems vd och grundare Mehrdad Mahdjoubi.
Orbital Systems vd och grundare Mehrdad Mahdjoubi. Foto: Emil Malmborg.
Med hjälp av knappt en halv miljard kronor i kapital från EU och några av Sveriges tyngsta näringslivsfamiljer har Mehrdad Mahdjoubi byggt upp sitt Orbital Systems. Nu ska bolagets vattensnåla dusch massproduceras och säljas direkt till konsumenter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska bolaget Orbital Systems har tagit fram en dusch som, om den används rätt, kan minska vattenåtgången med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent. Det beror på att vattnet kontinuerligt renas och återanvänds under processen.

Grundaren Mehrdad Mahdjoubi fick idén när han pluggade på Lunds universitet. En period av studietiden tillbringade han även hos den amerikanska rymdmyndigheten Nasa, vars astronauter har ett behov om att noggrant hushålla med vatten. 

Sedan bolaget grundades 2012 har behovet av Orbital Systems dusch successivt ökat på marknaden, enligt Mehrdad Mahdjoubi.

”Efterfrågan är större än någonsin, när jag grundade bolaget var ju inte hållbarhet ett lika aktuellt tema som det är i dag”, säger han.

Nu har Orbital Systems för första gången börjat sälja sin dusch direkt till konsumenter genom en egen e-handel. Redan i början av 2020 startade försäljningen i Danmark, i mars i Sverige och senare planeras ett inträde i Tyskland. 

Nu gör vi för första gången en vinst på varje såld enhet.

Kostnaden är cirka 50 000 kronor inklusive installation och moms, men Mehrdad Mahdjoubi ser ingen risk för att duschen blir en lyxprodukt.

”Vi är bekväma med prisnivån, den är konkurrenskraftig i jämförelse med de dumma duschar som finns på marknaden. Merkostnaden har än så länge inte varit en barriär. Vår genomsnittliga kund renoverar sitt badrum för totalt 300 000 kronor, då blir vår produkt inte en så stor utgift”, säger han.

Han jämför deras dusch med solpaneler, som under de senaste åren slagit igenom på bred front i Sverige.

”Finns det en marknad för solpaneler finns det garanterat en marknad för vår smarta dusch. Du använder vår produkt i tio år och sparar under tiden en hel del pengar på både el- och vattenräkningen, det blir en god avkastning på investeringen”, säger han.

Mehrdad Mahdjoubi räds heller inte konkurrensen på marknaden. 

”Vår produkt är unik. Det finns förstås snåla duschmunstycken, men de har stora bolag sålt i över 30 år utan det lyft på allvar. Konsumenter vill ha miljövänliga produkter som varken kompromissar med komfort eller levnadsstandard, det är vår fördel”, säger han.

Mehrdad Mahdjoubi framför ett visningsexemplar av Orbital Systems dusch, vid huvudkontoret i Malmö.
Mehrdad Mahdjoubi framför ett visningsexemplar av Orbital Systems dusch, vid huvudkontoret i Malmö. Foto: Emil Malmborg.

Hittills har Orbital Systems marknadsfört och sålt sin dusch till andra företag, främst inom fastighetsutveckling och hotellnäringen. Enligt Mehrdad Mahdjoubi handlar det totalt om beställningar på ”flera tusen” duschar, varav snart 1 000 hittills har levererats till både svenska och internationella kunder.

”Det är lite av en milstolpe som väntar oss. Vår stora utmaning har ju varit att sätta upp en produktion som klarar av att möta efterfrågan, kapaciteten har varit begränsad. Men nu känner vi att vi är redo att gå upp kraftigt i volym”, säger han.

I början av 2019 flyttade Orbital Systems sin produktion från Malmö till den gamla Facit-fabriken utanför Åtvidaberg. Produktionen sker med hjälp av samarbetspartnern Scanfill och i sin helhet sysselsätter bolaget i dag ungefär 70 personer.

Vi ser förseningar på grund av coronapandemin, förmodligen handlar det om ett tillfälligt avbrott.

Värdet på den nuvarande orderboken uppgår i runda slängar till 300 miljoner kronor.

Avtalen löper dock över flera års tid och har därför hittills inte gett någon större effekt i Orbital Systems bokslut. Under 2019 omsatte bolaget drygt 10 Mkr, enligt vd:n Mehdrad Mahdjoubi, och förlusten minskade med 30 procent till cirka 40 Mkr.

”När vi nu säljer till konsumenter kommer vi för första gången ha en marginal, det vill säga göra en vinst, på varje såld enhet. Det är ett resultat av hårt arbete med att industrialisera vår produkt och produktion. Men när hela företaget är lönsamt vet jag inte i dag, det kan bli om allt från två till fyra år”‚ säger han.

Mehrdad Mahdjoubi demonstrerar bolagets smarta dusch.
Mehrdad Mahdjoubi demonstrerar bolagets smarta dusch. Foto: Emil Malmborg.

Orbital Systems har sitt moderbolag i den amerikanska delstaten Delaware. Hittills har koncernen tagit in närmare 300 Mkr i riskkapital från bland andra H&M-familjen Persson, Oriflame-familjen af Jochnick, Skypegrundaren Niklas Zennström och Stena-familjen Olsson via Formica Ventures. 

Utöver det säkrade bolaget för ett drygt år sedan ett lån på 150 Mkr från den Europeiska investmentbanken, EIB. 

”Alla våra investerare är väldigt långsiktiga. Samhället har använt vatten på samma sätt i 5 000 år och tillsammans vill vi genomföra en stor transformation. Men det är för tidigt att svara på om vi kommer plocka in mer kapital i år”‚ säger han.

Han menar att vattenhanteringen riskerar bli ett allt mer akut problem även i Sverige, i takt med att storstäderna växer och vår infrastruktur blir allt äldre.

”Av okunskap viftar många bort behovet att hantera vatten på ett smartare sätt, de tror att det bara är ett problem för världsdelar som Afrika men att det inte behövs i Göteborg Malmö eller Stockholm. Det är fel. Vi förlorar så mycket vatten i gamla avloppsnät och läckor”‚ säger Mehrdad Mahdjoubi.

Hur påverkas ni av coronaviruset?

”Vi ser förseningar i både leverantörsflödet samt bland våra danska och tyska företagskunders byggprojekt. Jag har svårt att se att man kommer lägga ner sina byggplaner för all framtid på grund av coronapandemin, troligtvis handlar det mer om ett tillfälligt avbrott innan man kommer igång igen”, säger han.

Läs mer: Smart duschbolag backas av H&M:s vd – blickar mot Kina

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer