Allt fler svenskar använder sig av nätläkare, en bransch som på relativt kort tid har lockat till sig hundratals miljoner kronor i riskkapital. I Sverige slåss ett antal aktörer om patienterna – Kry, Min Doktor, och Doktor.se är de tre största.
Kampen om marknaden har hårdnat den senaste tiden, inte bara bolagen emellan. I början av oktober lades en utredning fram till regeringen som föreslår att nätläkarna behöver öppna en fysisk klinik i varje landsting där de erbjuder digital vård. Blir förslaget verklighet riskerar det att kasta om bolagens affärsmodeller.
Läs mer: Dråpslaget: Nätläkarna kan behöva vårdcentral i varje landsting
Samtidigt växer trenden i Europa. I början av augusti satte den brittiska nätläkaren Babylon Health rekord när de tog in över fem miljarder kronor i en runda ledd av Saudiarabiens statliga investeringsfond, PIF.
Men trots pengarna blir de trumfade av svenska Kry vad gäller nedladdningar av appen.
Det är techsajten Sifted som gått igenom alla europeiska nätläkarbolag som lockat till sig över en miljon euro i riskkapital. Totalt 15 bolag kvalar in på listan, varav tre är svenska – tidigare nämnda Kry, Min Doktor och Doktor.se.
I skrivande stund har Kry över 1 200 000 nedladdningar. Bablyon Health ligger hack i häl vad gäller antal nedladdningar. Doktor.se placerar sig på en tredjeplats, med över en halv miljon nedladdningar. Därefter kommer Min Doktor, med närmare 400 000 nedladdningar.
Läs mer: Regeringen utmanar nätläkarna – satsar på digital vård
Därmed placerar sig de svenska nätläkarna i toppskiftet vad gäller digitala vårdgivare i Europa. Åtminstone om man utgår ifrån popularitet i appbutikerna.
De svenska bolagen toppar också listan vad gäller nätläkare som har tagit in mest riskkapital. Dock behöver de ta in betydligt mer för att slå listans förstaplats. Bablyon Health har i dagsläget tagit in mer riskkapital än alla femton bolag på listan tillsammans.
Något som talar för att striden lär hetta till när nätläkarna satsar allt mer på att etablera sin plats utomlands. Kry har tagit in en halv miljard kronor i riskkapital öronmärkt för att expandera. I september lanserade de tjänsten i Frankrike och i oktober gick de in i Storbritannien under namnet Livi.
”Vi satsar på de stora länderna i Europa som visat att de har en progressiv syn på digital vård”, säger vd:n Johannes Schildt i en tidigare intervju med Di Digital.
Läs även: Pengaflödet torkade ut – nätläkaren fick skrota expansionsplaner