Hoppa till innehållet

Svenska New York-byråer kraftsamlar för föräldraledighet

Först ut var Spotify och andra techbolag. Nu samlar svenska digitala byråer ihop liktänkande amerikanska bolag i New York för att erbjuda sina anställda bättre föräldraförsäkring.

Anders Frostenson är chef för Doberman i New York. Bolaget är ett av dem som gått med på förlängd föräldraledighet.
Anders Frostenson är chef för Doberman i New York. Bolaget är ett av dem som gått med på förlängd föräldraledighet.Foto: Jesper Frisk

Flera techbolag har under fjolåret utökat föräldraledigheten för sina anställda. Förutom Spotify har exempelvis videostreamingtjänsten Netflix meddelat att bolaget ger obegränsat med föräldraledighet under barnets första år. Även Adobe har utökat ledigheten till 26 veckor.

Läs även: Spotify inför global betald föräldraledighet

Nu samlas elva digitala byråer baserade i New York runt samma fråga. I ett upprop som bolagen kallar ”Pledge parental leave” går de samman för att bland annat erbjuda sina anställda minst tre månaders betald föräldraledighet.

”För en svensk kan minimikraven som vi har gått med på och som vi vill få andra att anamma verka ganska futtiga. Men för de amerikanska företagen som är med i det här och inte har en svensk kultur så är det jättestort”, säger Anders Frostenson, chef över Dobermans kontor i New York.

I exempelvis Kalifornien är den lagstadgade föräldraledigheten upp till sex veckor lång. 

Förutom Doberman är även det svenskgrundade bolaget Veryday och Ustwo med och driver frågan som techbolagen öppnade upp för i fjol.

”Att techbolagen var tidiga med det här har att göra med att de har ett annat kassaflöde än byråerna”, säger Anders Frostenson. 

”Byråvärlden i USA har en extremt hög kreativ nivå men bolagen kan samtidigt vara väldigt traditionella. Jag tycker att det är viktigt att vi kan gå i bräschen för det här och visa att man kan vara progressiv och modern även som företag och inte bara det man skapar", säger han. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera