Hoppa till innehållet

Svenska plattformen Playpilot slår samman “fin-tv” med Youtube

Svenska startupbolaget Playpilot, som vill samla alla streamingtjänster på en plattform, lägger till de mest populära svenska och internationella Youtube-kanalerna i sin tjänst. Sedan starten i slutet av juli snittar tjänsten cirka 5.000 unika besökare i veckan.

Playpilot är en ny samlingsplats för streamingtjänster som drivs från Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm.
Playpilot är en ny samlingsplats för streamingtjänster som drivs från Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm.

YouTube-stjärnornas växande inflytande blir allt tydligare. Nu lägger svenska startupbolaget Playpilot.com till de mest populära svenska och internationella Youtube-kanalerna i sin tjänst, som är en slags samlingsplats för streamingtjänster. Användarna kan därmed utforska och följa allt ifrån tv-serien Game of Thrones och SVT:s Skavlan till internetfenomenet Pewdiepie och Aftonbladet TV genom en och samma tjänst.

Playpilot startades i oktober 2014 och sitter idag på Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab i Stockholm. Tjänsten lanserades i slutet av juli i år och lockar nu cirka 5.000 unika besökare i veckan. I dagsläget integrerar man innehåll från över 20 svenska och internationella streaming- och playkanaler.

Den nya Youtube-satsningen lanseras under onsdagen och omfattar hundratals utvalda Youtube-kanaler. Inloggade användare ska även kunna få avsnittsuppdateringar i sitt personliga video-flöde.

”Samtidigt som många äldre haft svårt att förstå de nya formatens attraktionskraft har de svenska Youtube-stjärnorna snabbt blivit en maktfaktor i det nya medielandskapet. Att vi nu äntligen får in dem på Playpilot bredvid “fin-tv” titlar som Breaking Bad och Idol känns grymt kul samtidigt som det är ett självklart steg i utvecklingen av tjänsten”, säger Adam Chrigström, vd och grundare för Playpilot.

Playpilot bygger på idén att låta användarna utforska och följa innehållet från alla streamingtjänster genom en plattform, för att sedan länka dem vidare till respektive leverantör när de vill titta på något. Youtube-integrationen följer samma modell, men tack vare Youtubes integrationsmöjligheter kan innehållet spelas upp direkt i tjänsten.

”Att Youtube låter oss integrera sin spelare förbättrar inte bara användarupplevelsen för den som vill titta på Youtube-kanaler, det öppnar även upp för nya kreativa sätt att paketera vårt innehåll. En sådan funktion vi tagit vara på är möjligheten att koppla ihop alla våra filmer och serier med trailers vilket gör det ännu enklare att hitta något bra att titta på”, säger vd Adam Chrigström.

Han uppger att bolaget tagit in pengar från investerare i mediebranschen, men som vara anonyma i dagsläget.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera