Annons

Grundarna tankar Acast-aktier till reapris

Acast vd Ross Adams, Mexico City, och Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander.
Acast vd Ross Adams, Mexico City, och Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander.
Poddplattformen Acast rekryterar en toppchef i Mexiko och planerar en expansion i Latinamerika. Samtidigt passar bolagets två avhoppade grundare på att dammsuga marknaden på billiga aktier inför en eventuell börsnotering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svänger kring Acast. Bolaget växer snabbt, bränner stora summor pengar, och beskriver gärna sig själva som världens största poddplattform med cirka 180 medarbetare på ett tiotal kontor i Europa, USA och Australien. 

I slutet av 2018 tog man in cirka 315 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Swedbank Robur och Första AP-fonden. Rundan värderade hela bolaget till cirka 1,8 miljarder kronor. 

Det har hänt att vi köpt till lägre nivåer än vi sålt för.

I samband med denna runda sålde grundarna Karl Rosander och Måns Ulvestam stora delar av sina innehav. De hade då redan lämnat sina operativa uppdrag på Acast för att ge plats till en ny ledning med den brittiska Spotify-veteranen Ross Adams på vd-posten. Under 2018 lämnade grundarna även Acasts styrelse. 

Läs mer: Acasts grundare Karl Rosander kliver av – ska starta nytt 

Nu uppges dock grundarduon ha börjat köpa tillbaka aktier i Acast på andrahandsmarknaden. Säljare sägs vara tidiga investerare, samt medarbetare på bolaget som haft personaloptioner och vill casha in. 

Acast-grundarna bekräftar bilden. 

”Det finns en vital andrahandsmarknad för Acast-aktier. Ibland tycker jag att de är billiga och då köper jag dem”, säger Måns Ulvestam.

Karl Rosander bekräftar att kurserna ibland är lägre än vad de sålde för under 2018.

”Det har hänt att vi köpt till lägre nivåer än vi sålt för,” säger han.

Av Acasts aktiebok framgår att grundarna ägde minst 1,6 procent av bolaget själva och via företag per den sista september i år. Men enligt Di Digitals källor äger de mer aktier än så – via andra bolag och förvaltare. 

Vidare uppger duon att de ökat sin andel på det senaste.

”Vi har köpt aktier de senaste månaderna”, säger Karl Rosander.

Avser du bli operativt aktiv i Acast igen?

”Jag vill inte kommentera det. Acast är en innovation, som många anser vara lika stor som musikstreaming, och vi har kommit på den idén, och vi förstår marknaden väl. Därför känns det som en bra investering med låg risk. Men som sagt, vi är inte operativa idag”, säger Karl Rosander.

Ett av vd:n Ross Adams tidigare mål har varit att genomföra en börsnotering av Acast senast i början av 2019, enligt flera källor till Di Digital. Acast ska bland annat ha anlitat investmentbanken ABG Sundal Collier som rådgivare.

Men börsplanerna har skjutits på framtiden vid två tillfällen, enligt uppgift.

Nyligen gick man även ut och sökte en ”Managing director” i Mexiko City.

Di Digital har även kunnat rapportera att Acast förhandlat om en försäljning till Spotify under denna period. Men planerna gick i stöpet. 

Läs mer: Spotify backade från svenskt miljardköp av Acast

Motgångarna har dock inte stått i vägen för Acasts expansiva ambitioner. En snabb titt på bolagets jobbsida visar att bolaget är i färd med att fylla drygt 30 lediga tjänster på sina kontor i hela världen. 

Nyligen gick man även ut och sökte en ”Managing director” i Mexiko City. Av annonsen framgår att den nya chefen även ska etablera verksamheten i resten av Latinamerika.

Expansionen finansieras alltjämnt med en kombination av riskkapital och lån. 

Hittills har Acast tagit in cirka 600 Mkr i riskkapital sedan starten, enligt Di Digitals beräkningar. I augusti i år lånade man även 260 Mkr via Europeiska Investeringsbanken. 

Och mer kapital är på väg in. Nyligen kunde Dagens Industri rapportera att vd:n Ross Adams uppvaktar amerikanska investerare i hopp om att ta in mer kapital i början av nästa år. Han befinner sig på redande fot i USA, där Acast, enligt uppgifter till Di Digital, även letar efter en ”strategisk partner”.

Bolaget sägs befinna sig i ett ”känsligt läge” av personer med insyn. När Di Digital riktar några frågor till vd:n vi e-post vill han inte ge några kommentarer. 

När Acast grundades 2014 var målet att skapa struktur på en ung, men snabbväxande marknad. Grundarna ville bland annat erbjuda standardiserade annonsformat och vederhäftiga siffror för poddmarknaden. 

I dag distribuerar Acast 7 000 poddtitlar, som genererar 150 miljoner lyssningar per månad. Man producerar även egna poddar, och har ett samarbete med Spotify som låter dem distribuera hela Acasts katalog. Nyligen lanserade Acast även ett nytt verktyg, Acast Open, som ger vem som helst möjligheten att starta en podd på plattformen.

Tillväxten är stark. Under 2018 mer än dubblade Acast sin omsättning till 183 Mkr. Förlusten steg samtidigt med drygt 30 procent till 85,5 Mkr. 

Hur utvecklingen ser ut för 2019, och vilka de nya investerarna kan bli, är just nu höljt i dunkel. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer