Annons

Svenska poddbolaget växer snabbt – men gör storförlust: ”Corona kommer att påverka”

Acasts vd Ross Adams, bolagets app, samt medgrundaren Johan Billgren.
Acasts vd Ross Adams, bolagets app, samt medgrundaren Johan Billgren. Foto: Press.
Poddbolaget Acast fördubblade återigen sin omsättning – men gick minus 121 miljoner kronor under 2019. Coronakrisen har fått lyssningen att nå rekordhöga nivåer, men samtidigt riskerar annonspengarna vika. ”Det är svårt att utröna exakt hur hårt det kommer att slå”, säger medgrundaren Johan Billgren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Acast ökade sin omsättning med 100 procent under 2019 till 361 miljoner kronor. Det innebär att poddbolaget för andra året i följd fördubblar sina intäkter.

”Podd är ett otroligt effektivt annonsmedium, vilket företag på allvar börjar förstå. Vi ser många återkommande annonsörer som nu ökar sina investeringar hos oss”, säger produktchefen och medgrundaren Johan Billgren till Di Digital.

Acasts affärsidé är att locka annonsörer som vill marknadsföra sig i poddar. Man ägnar sig åt distribution, egen produktion och annonsförsäljning. Vid sidan av det tillhandahåller bolaget en egen app för poddlyssning.

I deras nätverk finns nu över 10 000 poddar, som under 2019 lyssnades till 1,9 miljarder gånger i 195 olika länder. 

”Sverige och Storbritannien går fortsatt väldigt starkt. Men det är USA som sticker ut med en tillväxt på nästan 150 procent”, säger han.

Acast grundades redan 2014 och blev en av de första renodlade poddistributörerna i världen. På senare tid har konkurrensen ökat betänkligt, musikjätten Spotify satsar hårt på att växa inom segmentet och producerar bland annat exklusiva poddar.

”Marknaden för poddar växer tack vare att Spotify och andra streamingtjänster gett sig in. Det är bara positivt för oss, vi har ju ett samarbete och en väldigt stor andel av deras material är våra poddar”, säger Johan Billgren.

Läs mer: Spotify poddsatsar – börjar samarbeta med Acast

Men Acasts tillväxt har varit dyrköpt, i fjol växte personalstyrkan från 92 till 179 personer. Bolaget öppnade tre nya kontor i Frankrike, Tyskland och på Irland.

På rörelsenivå ökade förlusten med 48 procent till minus 121 Mkr, bland annat drivet av investeringar i teknik. 

”Men samtidigt ser vi en otrolig förbättring på rörelsemarginalen. Den gick från minus 45 till minus 34 procent mellan 2018 och 2019”, säger han.

Under coronakrisen tillbringar allt fler människor sina dagar i hemmet och umgås mindre med vänner och bekanta. Det har gjort att lyssningen varit rekordhög under de senaste två helgerna, uppger Acast.

Allt är dock inte frid och fröjd. Merparten av Acasts intäkter kommer från annonser i poddar, men nu minskar företag sina reklamköp för att hålla nere kostnaderna. 

Hur påverkar covidkrisen era finanser för 2020?

”Alla produkter som är annonsfinansierade kommer att påverkas på ett eller annat sätt. Men vi tror att poddar står sig otroligt starkt gentemot andra format, varenda annonskrona som spenderas måste ha större effekt än vad det hade för en månad sedan”, säger Johan Billgren.

Acasts anställda arbetar numera hemifrån, men bolaget har inte behövt ansöka om permitteringar för personalstyrkan.

Men har ni sett en nedgång i annonsköp senaste veckorna?

”Det är för tidigt för att se de stora trenderna och utröna exakt hur hårt det kommer att slå. Men visst har vissa kampanjer flyttats eller spridits ut över en längre tid”, säger han.

Acast har totalt tagit in över 600 Mkr i riskkapital sedan starten, bland annat från Swedbank Robur och Bonnier Ventures. I augusti 2019 säkrade man dessutom ett lån på 270 Mkr från den Europeiska investeringsbanken, EIB.

”Vi har faktiskt inte använt pengarna vi lånade från EIB. Så vi sitter väldigt bra till med en stark kassa. Men det är givetvis viktigt för oss att se över våra egna kostnader i den här globala krisen, vi försöker till exempel dra in på resande och representation”, säger Johan Billgren.

Acast har varit på väg till börsen i flera års tid – och Spotify övervägde under 2018 ett uppköp av bolaget, enligt Di Digitals tidigare uppgifter.

I slutet av fjolåret uppgavs bolaget vara på väg att ta in kapital i USA, men dessa planer ser nu ut att ha skjutits framåt i tiden. 

Den inofficiella aktiehandeln före coronakrisen indikerade ett marknadsvärde på cirka 2 miljarder kronor för Acast.

Läs mer: Acast vill ta in kapital för att erövra USA – lägger locket på om börsnotering 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer