Hoppa till innehållet

Svenska preventivappen Natural Cycles godkänd i USA – första någonsin

Preventivmedelsappen Natural Cycles har fått godkänt av amerikanska läkemedelsverket och blir den först av sitt slag som får marknadsföras i USA. Nu kan bolaget komma att ta in nytt kapital inför lanseringen. 

Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.
Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.Foto: Jesper Frisk

Den svenska preventivmedelsappen Natural Cycles har fått grönt ljus från det amerikanska läkemedelsverket, FDA, för att marknadsföra sig i landet. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande. 

Genom dagliga tester av kvinnans kroppstemperatur räknar appen ut vilka dagar sex är säkert. I ett test som myndigheten gjort fungerade inte appen i 1,8 procent av fallen när den används "perfekt". Totalt medverkade 15 570 kvinnor och testet visade även att 6,5 procent blev gravida vid "normalt" användande, då de inte alltid brukade appen korrekt. 

"Konsumenter använder i allt större utsträckning digital hälsoteknologi inför beslut som rör deras hälsa och den här nya appen kan ge en effektiv preventivmetod om den används försiktigt och korrekt. Men kvinnor bör vara medvetna om att ingen typ av preventivmedel fungerar perfekt, så en oplanerad graviditet kan bli resultatet även av korrekt användande av appen", säger Terri Cornelison på FDA i ett uttalande.

Läs mer: Nästa bakslag för Natural Cycles – utreds även i Storbritannien 

Natural Cycles har växt explosionsartat det senaste året. Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen med över 200 procent till drygt 41 miljoner kronor.

I februari förra året fick bolaget tillstånd att marknadsföra appen som preventivmedel, efter att tidigare bara fått kalla sig fertilitetsdator. 

“Vi gläds åt att FDA godkände vår De Novo klassificering baserat på vår kliniska data och ser fram emot att jobba tillsammans med vårdpersonal för att erbjuda kvinnor i USA en digital preventivmetod. Natural Cycles mål är att driva forskningen i kvinnohälsa framåt med stort engagemang och passion, och denna milstolpe är en mycket viktig del av den resan”, skriver Elina Berglund, som tillsammans med Raoul Scherwitzl, grundande bolaget, i ett mejl till Di. 

I november förra året sa Elina Berglund Scherwitzl till Di Digital att bolagets mål var att lanseras i USA, och att det skulle lyfta bolaget än mer och att de skulle behöva ta in mer kapital inför en lansering i USA. 

Lyssna på intervjun med Elina Berglund här:

https://embed.acast.com/startupstories/elinaberglund-naturalcycles-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera